Lisähavaintona kerrottakoon että nyt myös Olympiaterminaalin ja Eiran sairaalan välisellä osuudella ulkokylteissä on kahden seuraavan reittipisteen nimet (Eira ja keskusta). En ole varma eilisillan havainnostani, mutta muistaakseni ensimmäisellä rivillä oli "EIRA KESKUSTA" ja toisella "EIRA CENTRUM". Eiran sairaalan pysäkiltä eteenpäin näytöissä oli vain "KESKUSTA CENTRUM" (sanat eri riveillä).
Jep, ja Eiran ja Keskustan välissä on vielä viiva, molemmilla kielillä. Kyllä nämä uudet tekstit ovat informatiivisempia. Eri juttu sitten, että Olympiaterminaali-nimistä pysäkkiä ei ole olemassa, se on nimeltään Olympialaituri / Olympiakajen. Tässä tapauksessa kuitenkin minusta tuo terminaali on vaunun kilvessä perustellumpi enkä panisi pahakseni, vaikka pysäkin nimi vaihdettaisiin kansalle tutumpaan muotoon.
Olympiaterminaali-nimen käytön ymmärrän hyvin, mutta keskusta-sanan käyttö on mielenkiintoinen, sillä sen nimistä pysäkkiä ei ole olemassakaan, ja keskustan sijainti kartalla voi vaihdella paljonkin riippuen siitä keneltä sitä kysyy.
Keskustaa ei tosiaan kovin paljon ole käytetty kilvissä tai linjanimissä. Kun linjan 2 reitti vuonna 1995 muuttui niin, että se alkoi kiertää YT:n ja RT:n kautta, linjanimi pysyi edelleen Katajanokka (terminaali) - Linjat -muodossa. Minä siitä aikani narisin HKL:n viestintään, vai olikohan se silloin vielä tiedotus nimeltään. Siihen sitten tulikin tämä Keskusta välietapiksi jossain vaiheessa. Ensimmäinen kerta, kun muistan tämännimisen paikan linjanimestä tai pysäkkikilvistä. Tuo jäi elämään 4T:n aikaankin, eli ellen ihan väärin muista niin KTR:n ja Mastokadun pysäkeillä lukee "Keskusta Munkkiniemi".
Vielä havainto ja mukava kertomus eiliseltä eli la 18.6. Seiskapäivää-manne hajosi Tehtaankadulle Kapteeninkadun pysäkille noin klo 10:30 aikaan. Siinä oli ilmeisesti servovika. Tilanne kesti noin 40 minuuttia, minä aikana perään kertyivät kaikki muut linjan 5 vaunut sekä museoratikka. Olin museoratikan rahastajana, ja siinä sitten raivausautoa odotellessa kadulle tupsahti eräästä rappukäytävästä ullanlinnalaisrouva. Hän ihmetteli, mitä oli tapahtunut, ja siinä keskustellessamme sanoin, että tämä on kyllä ratikoiden huono puoli; kun yksi hajoaa, niin kaikki muutkin jäävät seisomaan. Rouva vastasi salamannopeasti: "Juu, mutta kyllä ne muuten ovat niin kivoja." Olkoon tämä osoituksena siitä, että helsinkiläiset aika estottomasti rakastavat raitiovaunujaan ja niiden huonotkin puolet hyväksytään siinä sivussa itsestäänselvyyksinä, joita ei pahemmin jäädä murehtimaan.
Tilanne muuten ratkesi sitten H055:n myötä, kaipa vaihtoivat kammen paikoilleen ja vaunu jatkoi halliin. Oli sen päivän ainoa manne vitosella, eli loppupäivän linja kulkikin mannetta. Viitonen sitten kulki pitkälle iltapäivään aivan miten sattui, mikä tietysti heijastui museoliikenteeseenkin.
Linjalla 9 olivat eilen Alepa ja Etuovi. 7A:llakin näkyi joku sinertävä manne, en pannut merkille oliko Fazer vai Samsung vai peräti molemmat.