Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2011

Viimeksi tänään Valtioneuvoston linnan kohdalle Aleksille pysäköity auto esti linjojen 4 ja 3T kulun. Viime perjantaina olin ratikan kyydissä, kun kävi samoin, eikä kyseessä ollut kuin normaali henkilöauto. Poikkeusliikennetiedotteiden perusteella ongelma esiintyy samassa paikassa nykyään kovin usein - joskus jopa pari kertaa viikossa. Mututuntumalta uskaltaisin väittää että jalkakäytävää on vahingossa tai "vahingossa" levennetty viime vuonna, kun katu oli auki useita kuukausia putkitöiden vuoksi. Viime talvena ajattelin lumen olevan osasyyllinen ongelmaan, mutta lumien sulaminen ei vaikuta tuoneen asiaan helpotusta. Tilanne on erityisen ongelmallinen nyt kun sekä kolmonen että nelonen ajavat Valtioneuvoston ohi, eivätkä ne pääse Kauppatorille kääntymään.

Onko kukaan muu pannut merkille kyseisen paikan lisääntyneen vikaherkkyyden? Onko kellään faktaa asiasta?
 
Onko kukaan muu pannut merkille kyseisen paikan lisääntyneen vikaherkkyyden? Onko kellään faktaa asiasta?

HKL-Raitioliikenne ja liikennesuunnittelijat ainakin. Ei vain ole lainkaan selvää mitä on tapahtunut. Periaatteessa jalkakäytävän leveys on entisellään. Voi olla, että kiviä ladottaessa reuna on siirtynyt muutaman sentin.

Paikalle on tilattu pysäköintiruutujen maalaus, jos siitä olisi apua. Jos ei auta, ei liene muuta vaihtoehtoa kuin avata kaikki uudelleen ja kaventaa jalkakäytää. Maksaa paljon eikä onnistu hetkessä.
 
Ja sitten vaihteeksi taas niitä havaintoja. 22. 6.:

1: 154 (Fazer)
7A: 151 (Etuovi) ja 152 (Alepa)
Tilausajossa: 150

151 tuli vastaan helsinkiläisessä multippeliajossa 86:n kanssa ja lähti oikaisemaan Kallion kautta. Kyseinen vaunu tuntuu muutenkin omien havaintojeni perusteella olevan huono pysymään aikataulussa (jopa huonompi kuin muut Mannet). Osaako kukaan sanoa, onko oikeasti näin vai onko kyse vain havainnoitsijan osumisesta havainnoimaan väärään aikaan.

Lisäksi ei-vaunuhavaintona mielenkiintoista säätöä Spårakoffin ja ykkösellä olleen Varion välillä Mikonkadun lenkissä: Edellä ollut Spårakoff ajoi Mikonkadun ja Kaivokadun väliselle risteysalueelle päästääkseen takana olleen ykkösen lähtemään linjalle, peruuttaen sitten takaisin pysäkille ja (ilmeisesti) lähtien siitä myöhemmin normaalisti pubeilemaan. Olikohan kysessä suunniteltu vekslaus vai oliko Spårakoff vain saapunut liian aikaisin pysäkille?
 
Edellä ollut Spårakoff ajoi Mikonkadun ja Kaivokadun väliselle risteysalueelle päästääkseen takana olleen ykkösen lähtemään linjalle, peruuttaen sitten takaisin pysäkille ja (ilmeisesti) lähtien siitä myöhemmin normaalisti pubeilemaan. Olikohan kysessä suunniteltu vekslaus vai oliko Spårakoff vain saapunut liian aikaisin pysäkille?

Tietääkseni Spårakoffin lähtöaika on pari minuuttia ykköstä ennen. Tuo etumatka ei vaan koffille riitä, ja se ehtii ennen Urheilutaloa hidastamaan ykköstä useammalla minuutilla. Koffin kuski teki sitten käytännöllisen ratkaisun ja lähti vähän myöhässä ykkösen perään.
 
27.6.: HKL 150 MS Europan (Kvaerner-Masa Yards 1999, Hapag-Lloyd, lippumaa Bahama) tilausajossa. Luksusristeilijä (matkustajia max 408, miehistö 285) on Katajanokalla.

Hämeentien sillan peruskorjaus on nyt vaiheessa, jossa kaikki liikenne kulkee raitiovanukaistalla molempiin suuntiin. Siirtyminen ratikkakaistalle sillan päissä on niin hyvin suunniteltu, että bussit eivät tilanpuutteessa pysty kohtaamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Hämeentien sillan peruskorjaus on nyt vaiheessa, jossa kaikki liikenne kulkee raitiovanukaistalla molempiin suuntiin. Siirtyminen ratikkakaistalle sillan päissä on niin hyvin suunniteltu, että bussit eivät tilanpuutteessa pysty kohtaamaan.

Tuosta järjestelystä taitaa olla tuntuvaa haittaa raitiolinjoille 6 ja 8, olisiko ollutkin järkevämpää katkaista jommankumman linjan reitti jo Paavalinkirkolle jolloin edes toinen linjoista pysyisi aikataulussaan.
 
Tuosta järjestelystä taitaa olla tuntuvaa haittaa raitiolinjoille 6 ja 8, olisiko ollutkin järkevämpää katkaista jommankumman linjan reitti jo Paavalinkirkolle jolloin edes toinen linjoista pysyisi aikataulussaan.

Siinä olisi taas varsinkin kutosen oikaisut vaikeutuneet entisestään, kun vuorovälit Arabiaan olisivat venyneet tolkuttoman pitkäksi ja kasit olisivat seisoneet Paavalilla edessä.
 
30.6. vaunu 221 linjalla 4. Luultavasti vuorossa 48, joka palaa illalla Koskelaan. 6/8:lla puolestaan oli useampikin lyhyt nivel, vaikka linjaparin kaikki vaunut on merkitty matalilla ajettaviksi.
 
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
  • 71 / 14.09.2010 v.26 @3BT / 31.12.10 v.61 @6/8
  • 72 / 26.8.2010 v.48 @4T / 5.1.2011 v.1 @1A
  • 73 / 25.6.2010 v.62 @6/8 / 10.12.2010 v.86 @9
  • 74 / 4.5.2010 v.158 @6/8 / 20.12.2010 v.173 @7B
  • 75 / 22.10.2010 v.38 @3BT / 16.1.2011 v.37 @3BT
  • 76 / 15.12.2008 v.64 @6/8 / 29.5.2009 v.164 @6/8
  • 77 / 7.11.2009 v.25 @3BT / 17.2.2010 v.95 @10
  • 78 / 9.5.2011 v.56 @6/8 / N/A
  • 79 / 9.6.2011 v.32 @3BT / N/A
  • 80 / 21.4.2006 v.75 @7B / 18.1.2007 v.158 @6
  • 81 / 23.4.2011 v.91 @10 / N/A
  • 82 / 18.11.2010 v.34 @3BT / 19.2.2011 v.75 @7A
  • 83 / 29.3.2011 v.91 @10 / 13.6.2011 v.20 @3BT
  • 84 / 7.12.2009 v.42 @4 / 14.4.2010 v.164 @6/8
  • 85 / 2.9.2008 v.94 @10 / 28.1.2009 v.164 @6/8
  • 86 / 16.2.2009 v.140 @4 / 30.6.2009 v.58 @6/8
  • 87 / N/A / N/A
  • 88 / 7.3.2011 v.74 @7A / N/A
  • 89 / 8.12.2010 v.53 @6/8 / 16.3.2011 v.39 @3BT
  • 90 / 24.4.2010 v.26 @3BT / 14.8.2010 v.97 @10
  • 91 / 2.7.2009 v.25 @3BT / 3.11.2009 v.156 @6/8
  • 92 / N/A / N/A
  • 93 / 30.3.2010 v.158 @6/8 / 2.8.2010 v.64 @6/8
  • 94 / 10.6.2010 v.26 @3BT / 15.10.2010 v.55 @6/8
  • 95 / N/A / N/A
  • 96 / 11.5.2010 v.26 @3BT / 21.8.2010 v.82 @9
  • 97 / 8.2.2011 v.53 @6/8 / 3.5.2011 v.151 @6/8
  • 98 / 11.9.2009 v.193 @10 / 27.11.2009 v.74 @7A
  • 99 / 6.6.2009 v.177 @7B / 14.11.2009 v.62 @6/8
  • 100 / N/A / N/A
  • 101 / 12.4.2009 v.29 @3BT / 10.10.2009 v.64 @6/8
  • 102 / 21.4.2009 v.52 @6 / 26.9.2009 v.159 @6/8
  • 103 / 5.1.2011 v.59 @6/8 / (9.4.2011 tilausajo),11.4.2011 v.55 @6/8
  • 104 / 8.11.2010 v.191 @10 / 31.1.2011 v.105 @1A
  • 105 / 13.3.2010 v.175 @7B / 27.4.2010 v.141 @4
  • 106 / 1.2.2011 v.42 @4 / 23.4.2011 v.83 @9
  • 107 / 27.11.2009 v.141 @4 / 17.2.2010 v.102 @1A
  • 108 / 4.1.2010 v.97 @10 / 19.3.2010 v.93 @10
  • 109 / 27.5.2010 v.38 @3BT / 25.9.2010 v.93 @10
  • 110 / 4.10.2009 v.62 @6/8 / 11.12.2009 v.64 @6/8
  • 111 / 30.10.2009 v.198 @10 / 23.12.2009 v.165 @6/8
  • 112 / 15.10.2009 v.147 @4 / 8.12.2009 v.159 @6/8
Saksassa käyneet NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen Saksaa / ensimmäinen kerta linjalla Saksasta tulon jälkeen)
  • 32 / 15.01.2009 v.101 @1A / 27.11.2009 v.164 @6/8
  • 40 / 4.6.2009 v.2 @1A / 27.4.2010 v.62 @6/8
  • 41 / 14.1.2010 v.75 @7A / 4.11.2010 v.62 @6/8
  • 42 / 13.6.2008 @7B / 23.9.2009 v.58 @6/8
  • 44 / 6.11.2007 v.83 @7A / 22.1.2009 v.103 @1A
  • 52 / 25.5.2008 v.60 @6/8 / 31.7.2009 v.104 @1A
  • 54 / 24.3.2009 v.105 @1A / 8.2.2010 v.83 @7A
  • 55 / 30.3.2009 v.106 @1A / 27.3.2010 v.27 @3BT
  • 56 / 23.3.2010 v.174 @7B / 15.12.2010 v.102 @1A
  • 57 / 15.4.2010 v.59 @6/8 / 24.3.2011 v.102 @1A
  • 58 / 23.2.2009 v.85 @9 / 4.12.2009 v.38 @3BT
  • 59 / 14.9.2009 v.51 @6/8 / 20.7.2010 v.29 @3BT
  • 64 / 6.5.2010 v.171 @7B / N/A
  • 65 / 13.11.2009 v.77 @7A / 5.10.10 v.173 @7B
  • 66 / 17.8.2009 v.176 @7B / 29.6.2010 v.44 @4T
  • 69 / 13.9.2007 v.174 @7B / 10.8.2009 v.76 @7A
  • 70 / 13.6.2008 @1A / 15.10.2009 v.159 @6/8
Suomessa korjatut NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen TK / ensimmäinen kerta linjalla TK:sta tulon jälkeen)
  • 33 / 2.6.2005 v.155 @6 / 31.1.2006 v.163 @7A
  • 46 / 18.10.2005 v.103 @1A / 9.9.2006 v.62 @7A
  • 67 / 15.6.2006 v.85 @8 / 6.11.2007 v.102 @1A
 
30.6. vaunu 221 linjalla 4. Luultavasti vuorossa 48, joka palaa illalla Koskelaan. 6/8:lla puolestaan oli useampikin lyhyt nivel, vaikka linjaparin kaikki vaunut on merkitty matalilla ajettaviksi.

Katsoin SRS:n uutissivujen kautta löytyvistä vuorokohtaisista aikatauluista, että vaunuja kierrätetään Töölön ja Koskelan hallien välillä linjojen 3B/T ja 4 välityksellä siten, että linjalta 3B/T kolme vuoroa ajaa iltaisin Töölön halliin ja linjalta 4 vastaavasti kolme vuoroa yöllä Koskelan halliin. Olisikohan vaunu 221 lipsahtanut eilen kolmoselle väärään vuoroon ja siten löytänyt tiensä Töölöön yöksi, vai onkohan se eksynyt neloslinjalle jotain muuta kautta? Lienee ensimmäinen päivä lähes vuoteen kun linjalla 4/10 on Vario, mikäli mahdollisia koulutusajoja ei huomioida.
 
Siirtyminen ratikkakaistalle sillan päissä on niin hyvin suunniteltu, että bussit eivät tilanpuutteessa pysty kohtaamaan.

Tämä ongelma havaittiin nopeasti ja asvaltiramppeja pidennettiin, jotta bussit ja kuorma-autot pääsevät nousemaan ratikkakaistalle tarpeeksi loivasti eikä vastaantulevaa liikennettä tarvitse odottaa.
 
Mitähän ovat se Karia-vaunu sekä ne viher-keltaiset välipala-mannet, jotka ovat Koskelan hallin takana? Niissä on kyljissään melkoiset graffitit. Näkyvät hyvin Koskelantien ja Lahdenväylän liittymän kohdalta.
 
Mitähän ovat se Karia-vaunu sekä ne viher-keltaiset välipala-mannet, jotka ovat Koskelan hallin takana? Niissä on kyljissään melkoiset graffitit. Näkyvät hyvin Koskelantien ja Lahdenväylän liittymän kohdalta.
HKL 11, 161 ja 163. On ollut SRS-uutisissakin maininta, mutta siellä ei käytetä ja toivottavasti täälläkään ei käytettäisi tuota g -alkuista sanaa.
Ruotsalaisella SSS-forumilla esimerkiksi tuo on myös käytäntönä.
 
On ollut SRS-uutisissakin maininta, mutta siellä ei käytetä ja toivottavasti täälläkään ei käytettäisi tuota g -alkuista sanaa.
Ruotsalaisella SSS-forumilla esimerkiksi tuo on myös käytäntönä.
Tuota käytäntö en tunnekaan. Mitä sanaa sitten käytetään? Töherrys, vai mikä?
 
Takaisin
Ylös