Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2024

3.6.2024 havaittu uusia kuulutuksia raitiovaunuissa ainakin linjalla 2 ja 9. Kaisaniemenkadun pysäkeillä kuulutetaan kolmella kielellä, että pysäkiltä on käynti Helsingin yliopiston metroasemalle, josta lähtevät metrojunat itään. Vastaavasti Simonkadun pysäkillä kuulutetaan Kampin metroasemasta ja metrojunista länteen. Rautatieaseman pysäkillä kuulutetaan vaihtoyhteydestä lähijuniin. Nämä lienevät Helsingin ensimmäiset vaihtoyhteyskuulutukset, jotka koskevat kulkuvälineestä toiseen vaihtoa.

EDIT: Mainitaan myös, että Hesarin, Runeberginkadun ja Manskun risteyksen kiertoreitti on nyt käytössä. Vaunut ajavat Töölön hallipihan, Sibeliuksenkadun ja Ruusulankadun kautta Runeberginkadulle, ja Oopperan pysäkkiä korvaava pysäkkipari on Ruusulankadulla lähellä Runeberginkadun risteystä. Tämä pysäkki on puurakenteinen levike ja silmämääräisesti arvioiden yhden vaunun mittainen. Järjestely koskee linjoja 2, 4 ja 10.
 
Viimeksi muokattu:
3.6.2024 havaittu uusia kuulutuksia raitiovaunuissa ainakin linjalla 2 ja 9. Kaisaniemenkadun pysäkeillä kuulutetaan kolmella kielellä, että pysäkiltä on käynti Helsingin yliopiston metroasemalle, josta lähtevät metrojunat itään. Vastaavasti Simonkadun pysäkillä kuulutetaan Kampin metroasemasta ja metrojunista länteen. Rautatieaseman pysäkillä kuulutetaan vaihtoyhteydestä lähijuniin. Nämä lienevät Helsingin ensimmäiset vaihtoyhteyskuulutukset, jotka koskevat kulkuvälineestä toiseen vaihtoa.
Kai niitä on ollut metrossa korvaaviin busseihin ennenkin? Jos nuo on ainoat tuollaiset, niin oletan tuonkin liittyvän vain ratikoiden väliaikaiseen metroa korvaavaan rooliin. Ei sillä, joissain tapauksissa tuollaiset voisivat olla ihan järkeviä vakituisestikin.
 
Kai niitä on ollut metrossa korvaaviin busseihin ennenkin? Jos nuo on ainoat tuollaiset, niin oletan tuonkin liittyvän vain ratikoiden väliaikaiseen metroa korvaavaan rooliin. Ei sillä, joissain tapauksissa tuollaiset voisivat olla ihan järkeviä vakituisestikin.
Ai, siitä minulla ei ole tietoa. Mutta joka tapauksessa itsekin epäilen, että nämä kuulutukset ovat nimenomaan väliaikaisia ja liittyvät juurikin metron keskustaosuuden korvaamiseen.
 
Ai, siitä minulla ei ole tietoa. Mutta joka tapauksessa itsekin epäilen, että nämä kuulutukset ovat nimenomaan väliaikaisia ja liittyvät juurikin metron keskustaosuuden korvaamiseen.
Löytyi videoarkistoistani vahvistus, että ainakin heinäkuussa 2021 Kulosaaren toimiessa pääteasemana on kuulutettu:
Kulosaari, pääteasema. Olkaa hyvä ja poistukaa junasta. Bussi 99 itään lähtee Itäväylältä.
 
4.6.
Ykkösellä MLNRV2 #93 vuorossa 207, 87, 103, 81, 104, Artic 440, 435, 466, 447 ja 405.
Linjalla 7/9 MLNRV2 #84 vuorossa 189 ja 111 vuorossa 184. Linjalla 9B MLNRV2 #110 vuorossa 155, 98 vuorossa 156, 89 vuorossa 153, 469 vuorossa 151, 424 vuorossa 152 ja 450 vuorossa 154.
 
11.6.2024 16:50 - 17:30 | 1, 1H, 3, 3H, 6, 6H, 7, 7H, 9, 9B, 9H
Raitiovaunut: 1, 3, 6, 7 ja 9. Poikkeukset mahdollisia. Syy: Este raiteilla. Arvioitu kesto: 16:50 - 17:30

Raiteilla oleva este taitaa olla Elokapinan aiheuttama.
 
11.6.2024 16:50 - 17:30 | 1, 1H, 3, 3H, 6, 6H, 7, 7H, 9, 9B, 9H
Raitiovaunut: 1, 3, 6, 7 ja 9. Poikkeukset mahdollisia. Syy: Este raiteilla. Arvioitu kesto: 16:50 - 17:30

Raiteilla oleva este taitaa olla Elokapinan aiheuttama.
Mitä tulin katsomaan mielenosoitusta, niin ei ole enää hetken kulkenut yhtään ratikkaa tästä. Alkuun kiersivät Kruununhaan kautta, mutta enää ei. Etelän suuntaan ratikat ovat jumissa bussien takana.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Nyt lähti ensimmäinen ratikka 6, numero 94 kohti Kruununhakaa, kun bussit saatiin käännettyä pohjoiseen.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Nyt näyttää ratikoita yrittävän taas Kaisaniemenkadullekin, mutta osa kääntyy yhä Kruununhakaan poikkeusreitille.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tulin katsomaan mielenosoitusta, niin ei ole enää hetken kulkenut yhtään ratikkaa tästä. Alkuun kiersivät Kruununhaan kautta, mutta enää ei. Etelän suuntaan ratikat ovat jumissa bussien takana.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Nyt lähti ensimmäinen ratikka 6, numero 94 kohti Kruununhakaa, kun bussit saatiin käännettyä pohjoiseen.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Nyt näyttää ratikoita yrittävän taas Kaisaniemenkadullekin, mutta osa kääntyy yhä Kruununhakaan poikkeusreitille.
Ilmeisesti mainitun mielenosoituksen johdosta erinäisten linjojen vaunuja käännetään Kolmikulmassa. Äsken (17:43) kävi kääntymässä linjan 1 vaunu, ja sen perään Kolmikulmaan saapui poikkeusreittiä linjan 6 vaunu 440, joka linjakilven mukaan lähtee seuraavaksi kohti Arabiaa.
 
Reittilokin mukaan Pitkänsillan linjoja on kulkenut mm. Runeberginkadun ja Nordenskiöldinkadun kautta. Kaiken kaikkiaan hyvin monella tavalla vaunut ovat liikkuneet.
 
Eikös meillä ole jonkinlainen laki raideliikenteen häirinnästä? Se koskee ainakin junia ja metroa. Miten yksiselitteisesti tuo laki on kirjoitettu? Voisiko sen tulkintaa laventaa koskemaan myös raitiovaunuja? Eloapinat joutuisivat ainakin maksamaan, jos ei muuta. Tai eihän ne itse maksa, oliko se nyt Koneen säätiö, joka niitä rahoittaa.
 
Raideliikenne ei varsinaisesti tainnut olla tukessa mielenosoittajien vuoksi vaan kumipyöräliikenteen, joka tunki kiskoille. Nyt ohi kulkee ratikoita ja busseja, mutta ainakin yksi katusuluista on vielä jäljellä.

Äsken vaunu 432 meni etelään ohi linjakilvissä pelkkä "RAUTATIEASEMA" vilkkuen
 
Eikös meillä ole jonkinlainen laki raideliikenteen häirinnästä? Se koskee ainakin junia ja metroa. Miten yksiselitteisesti tuo laki on kirjoitettu? Voisiko sen tulkintaa laventaa koskemaan myös raitiovaunuja? Eloapinat joutuisivat ainakin maksamaan, jos ei muuta. Tai eihän ne itse maksa, oliko se nyt Koneen säätiö, joka niitä rahoittaa.
En tarkkaan tiedä missä laissa tuo mainitaan, mutta yleisesti ottaen raitiotieliikenteestä puhuttaessa puhutaan nimenomaan raitiotieliikenteestä, joka on tieliikennelain piirissä.

Miettisin tässä myös sitä, että rataverkolla oleskelu on (käsittääkseni) lainkin mukaan kielletty. Jos tuo koskisi raitioteitä niin, raitiotien ylittäminenkin voisi olla laitonta, etenkin ylityspaikalla, jota ei siis merkitä liikennemerkein ja näitähän lisätään. Pitäisin siis hieman ongelmallisena ylityspaikkojen osalta, jos raitiotiet olisivat osa rataverkkoa.
 
Takaisin
Ylös