Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2024

Eikös meillä ole jonkinlainen laki raideliikenteen häirinnästä? Se koskee ainakin junia ja metroa. Miten yksiselitteisesti tuo laki on kirjoitettu? Voisiko sen tulkintaa laventaa koskemaan myös raitiovaunuja? Eloapinat joutuisivat ainakin maksamaan, jos ei muuta. Tai eihän ne itse maksa, oliko se nyt Koneen säätiö, joka niitä rahoittaa.
Koneen Säätiö rahoittaa ja Aki Kaurismäki maksaa sakot.
 
En tarkkaan tiedä missä laissa tuo mainitaan, mutta yleisesti ottaen raitiotieliikenteestä puhuttaessa puhutaan nimenomaan raitiotieliikenteestä, joka on tieliikennelain piirissä.

Miettisin tässä myös sitä, että rataverkolla oleskelu on (käsittääkseni) lainkin mukaan kielletty. Jos tuo koskisi raitioteitä niin, raitiotien ylittäminenkin voisi olla laitonta, etenkin ylityspaikalla, jota ei siis merkitä liikennemerkein ja näitähän lisätään. Pitäisin siis hieman ongelmallisena ylityspaikkojen osalta, jos raitiotiet olisivat osa rataverkkoa.
Minilex kertoo lyhyesti näin: "Joka huomattavasti haittaa yleisen liikenteen kulkua, on tuomittava rangaistukseen liikenteen häirinnästä. Rikoksen tarkoittama yleinen liikenne tapahtuu ilmassa, raiteilla tai vesillä. Tieliikenteen ja raitiovaunuliikenteen häirintä ovat myös rangaistavia rikoksia, mutta niitä koskeva rangaistussäännös on tieliikennelaissa."

No, olihan niitä eloapinoita otettu eilen kiinni sankoin joukoin. Toivotaan, että Kaurismäki pääsee kaivamaan kuvettaan.
 
Minilex kertoo lyhyesti näin: "Joka huomattavasti haittaa yleisen liikenteen kulkua, on tuomittava rangaistukseen liikenteen häirinnästä. Rikoksen tarkoittama yleinen liikenne tapahtuu ilmassa, raiteilla tai vesillä. Tieliikenteen ja raitiovaunuliikenteen häirintä ovat myös rangaistavia rikoksia, mutta niitä koskeva rangaistussäännös on tieliikennelaissa."
Onhan toki tieliikenteenkin häirintä kiellettyä, mutta rataliikenteen osalta taitaa olla korvaukset toista luokkaa.

Tieliikenteen häirintää harrastavat autoilijat itsekin tukkimalla esimerkiksi risteyksiä vaikka liikennevaloissa. Laki ei kauheasti ota kantaa siihen mikä on häirintää ja mikä ei. Tosin risteyksen tukkiminenkin on lain vastaista.

Oikeastaan tieliikennelakia rikotaan niin paljon, että on vain kyse siitä ketä aletaan syyttämään. Raitiovaunutkin ajavat Helsingissä usealla linjalla lainvastaisesti.
 
Oikeastaan tieliikennelakia rikotaan niin paljon, että on vain kyse siitä ketä aletaan syyttämään.
Näinpä ja pari Pastersteinin twiittiä ei vaikuta siihen mitenkään muuten kuin lisäämällä kansalaisten tunnetta siitä, että poliisi "kiusaa". Mä pidän ongelmana sitä, että meillä on lakeja, joita pitää noudattaa ja lakeja, joita ei oikeastaan tarvitse noudattaa, tai ainakaan mitään seuraamuksia ei tule, jos ei noudata.
 
13.6.

Oikotien mainoksissa ollut Artic 464 on saanut valko-punaiset Tori.fi kokomainokset.

Linja 7 on viikolla palannut kulkemaan Mikonkatua myös eteläsuuntaisesti. 2 ja 5 ovat edelleen poikkeusreiteillä. Lisäksi kesän linjaston aloitettua 5:n hallivuorot on ajettu Koskelasta Hämeentietä pitkin Rautatieasemalle.
 
Onhan toki tieliikenteenkin häirintä kiellettyä, mutta rataliikenteen osalta taitaa olla korvaukset toista luokkaa.

Tieliikenteen häirintää harrastavat autoilijat itsekin tukkimalla esimerkiksi risteyksiä vaikka liikennevaloissa. Laki ei kauheasti ota kantaa siihen mikä on häirintää ja mikä ei. Tosin risteyksen tukkiminenkin on lain vastaista.

Oikeastaan tieliikennelakia rikotaan niin paljon, että on vain kyse siitä ketä aletaan syyttämään. Raitiovaunutkin ajavat Helsingissä usealla linjalla lainvastaisesti.
Olen pariinkiin otteeseen nähnyt Pirkkolan ja Viikin suoralla pojankoltiaisia asettelemassa kiviä ja oksia pikaratikan raiteille. Kerran kyydissäkin ollessa pikaraitsikka teki hätäpysähdyksen Pirkkolan suoralla ja kuski kuulutti ison oksan olevan raiteilla. Ihmettelen etten ole muiden foorumilla kuullut törmäävän samaan. Onko asiaan puututtu mitenkään?
 
Takaisin
Ylös