Raitiovaunuhavaintoja - maaliskuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Vartissa mainitut vaihdehäiriöt ovat itse asiassa laitteiston ominaisuus, josta ei ole kuskeille kirjallisesti ilmoitettu. A-suunnan vaihde nimittäin suostuu kääntymään vasta kun limitetty osuus on vapaa.
Vai onko tuo B-suunta?
Mikäs turvalaite sellainen olisi, joka kääntää vaihteen "yksiraiteiselle", kun vaunu on tulossa vastaan.
"Odota, pyyntö vastaanotettu, älä ylitä pysäytysviivaa" koskenee siis myös kuljettajaa vaihderaudan kera. ;)
 
Vai onko tuo B-suunta?
Mikäs turvalaite sellainen olisi, joka kääntää vaihteen "yksiraiteiselle", kun vaunu on tulossa vastaan.
"Odota, pyyntö vastaanotettu, älä ylitä pysäytysviivaa" koskenee siis myös kuljettajaa vaihderaudan kera. ;)

Jatkoa asianmukaisessa ketjussa.

Eiliseltä vielä ykkössarjalaishavainto kutoskasilta: Vaunu 35 ilmeisesti ruuhkavuorossa.

Kummallisinta tässä kolmosten uudistuksessa on omasta mielestäni se että kalusto on nyt pelkkiä kakkosia ja varioita. Kestänee viikko ennenkuin silmä tottuu :) On myös tullut katseltua, millä linjoilla on ykkössarjalaisia on vastaavasti käytössä nyt enemmän, mutta en ole vielä hahmottanut.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Aamun toinen 3T Kaivokadulta Mikonkadulle ei saanut vaihdetta kääntymään muuten kuin raudalla, ja siksi tyhmä liikennevalo ei antanut ollenkaan vaihetta kääntymiseen. Osiossa "huhuja" kuulin myös, että Mikonkadun turvalaite temppuili jonkin verran ja häiriintyy myös radalla kulkevista nokkakärryistä.:-|

Turvavaihdelaitteen häiriö taisi haitata kolmeakin vuoroa ennen kuin vaihde saatiin putsattua ja turvalaite nollattua. Valopyyntö tulee tuossa ainoastaan vaihteenkäännöstä, joten häiriötilanteessa raitioliikenteen liikenteenohjauksen pitäisi pyytää valot vilkulle korjauksen ajaksi.

Mikonkadun turvalaitteen yksi raidevirtapiiri on päätynyt useamman kerran häiriötilaan. Tilanne ei tietenkään ole hyväksyttävä ja häiriön syytä etsitään. Pumppukärryt ovat minun epätieteellinen arvaukseni yhdestä mahdollisesta lähteestä, mutta en ole turvalaitetekniikan asiantuntija. Mikonkadulla kulkee monenlaisia mahdollisia häiriölähteitä. Todennäköisesti ongelma voidaan poistaa raidevirtapiirin tunnistinta säätämällä, kunhan lähde on tiedossa.
 
31.3.
Kolmosella Nr I:stä ainakin 36.
Koulutusajossa ajoivat mm. vaunut 38 (Mikonkatua), 161 ja 164 (Aleksanterinkatua).
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös