Raitiovaunuhavaintoja - maaliskuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Sitten varmasti muistin numeron väärin. Olisikohan ollut 59 ilman satasta. Vanha Valmetti ilman välipalaa joka tapauksessa.

Tai jospa vilkaisit vuoronumeroa? Ruuhkavuoro 159 porskuttaa aamulla 6/8:lla ja jos kouluttajan omassa työvuorossa on tuo vuoro 159, niin siinä lienee sitten joka päivä oppilas – ja koulutuksen tässä vaiheessa melko varmasti ajetaan myöhässä ja tuulilasipokassa.
 
Tai jospa vilkaisit vuoronumeroa? Ruuhkavuoro 159 porskuttaa aamulla 6/8:lla.

Se se varmasti oli. Pakko myöntää, ettei sivistykseni edes riittänyt siihen että on vuoronumerokin erikseen, vähän hävettää. Katsoin vaan kyljestä pois jäädessä, kun keulaan en ehtinyt näkemään.
 
10.3. iltaruuhkan aikaan en nähnyt ykkösellä yhtään matalalattiavaunua, vaikka aikataulun mukaan niitä pitäisi olla yhdessä kokopäivävuorossa ja kahdessa ruuhkassa. :) No mutta sehän oli vain hyvä matkustajille, kun ei tarvinnut kärsiä missään rämisevässä pas... eikun Currus Electricus Demissiorissa, millä nimellä Wauriotrameja mainostettiin vuosituhannen alussa.
 
No mutta sehän oli vain hyvä matkustajille, kun ei tarvinnut kärsiä missään rämisevässä pas... eikun Currus Electricus Demissiorissa,
Eihän Currus Electricus Demissior rämise kuin vaihteissa ja se on aivan vaihteiden vika. Muuten hyvin tasaisesti kulkeva ja nopeakin, jos on mahdollisuus. Hämeentien sillallakin, jossa ylä- ja alamäkeä sekä kaarretta, mennään kuuttakymppiä niin tasaisesti. Eikä kiemurtele lainkaan.

10.3.: Iltaruuhkaan HKL 151 linjalle 7A ja HKL 164 linjalle 6/8.
 
Eihän Currus Electricus Demissior rämise kuin vaihteissa ja se on aivan vaihteiden vika. Muuten hyvin tasaisesti kulkeva ja nopeakin, jos on mahdollisuus. Hämeentien sillallakin, jossa ylä- ja alamäkeä sekä kaarretta, mennään kuuttakymppiä niin tasaisesti. Eikä kiemurtele lainkaan.
Aika moni yksilö kyllä jytisee ja tutisee suorillakin, kun pyörä ei ole enää sitä mitä pitäisi olla. ;) Sääli, että ei ole enää yhteenhitsaamatonta Vignol-kiskoa linjaraiteena. Voisi olla Wauriotram-kyyti mielenkiintoista sellaisella!
 
Sattui koulutusajo työmatkalle (vaunu 159 linjalla 8 Ruoholahden suuntaan). Siinä oli jotain pientä häikkää Kurvissa ja odotettiin ylimääräinen valokierto. Kouluttaja sitten jakoi elämänviisautta: "Matkustajat ei lopu odottamalla".


Kyllä se oli vuoro 159. Matkustajaliikenneharjoittelu kouluttajan kanssa jatkuuu vielä huomenna, samoissa vuoroissa..
 
10.3. iltaruuhkan aikaan en nähnyt ykkösellä yhtään matalalattiavaunua, vaikka aikataulun mukaan niitä pitäisi olla yhdessä kokopäivävuorossa ja kahdessa ruuhkassa. :) No mutta sehän oli vain hyvä matkustajille, kun ei tarvinnut kärsiä missään rämisevässä pas... eikun Currus Electricus Demissiorissa, millä nimellä Wauriotrameja mainostettiin vuosituhannen alussa.

Lastenvaunujen kanssa kulkevat sekä huonojalkaiset (esim. vanhukset) kärsivät siitä, jos liikkeellä ei jollain linjalla ole ollenkaan matalalattiavaunuja. Kyllä nuo täyskorkeat ovat nykypäivänä lähinnä historiallisia jäänteitä.

Itse olen vahvasti eri mieltä siitä, että Variot olisivat vain rämiseviä romuja. Olkoonkin, että Bombardier sössi pahasti, niin minä pidän noita matkustajan näkökulmasta hyvinä laitteina.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
10.3. puolilta päivin:

2126 koeajolla VH-KH-VH, edellinen linja-ajo on ollut 1999. Koneet toimivat kuulema moitteettomasti.
 
Bombardier sössi korkeintaan lievästi siinä, että meni ostamaan Adtranzin (kokonaiskauppa saattoi toki olla kannattava).

Tai sanotaanko sittenkin, että Bombardier sössi siinä, ettei tiennyt näistä Variotrameista, jotta olisi voinut yrittää jättää ne sopimuksen ulkopuolelle?

Eiköhän Adtranz-kauppa ollut ihan kannattava (en tiedä, mutta luulisin näin).
 
Tai sanotaanko sittenkin, että Bombardier sössi siinä, ettei tiennyt näistä Variotrameista, jotta olisi voinut yrittää jättää ne sopimuksen ulkopuolelle?
Tavallaanhan nuo jäivätkin. Kilpailuviranomaiset antoivat Stadlerille yksinoikeuden Eurooppaan toimitettaviin Variotrameihin. Menneitä kauppoja tämä ei tietenkään koskenut, vain uusia tilauksia ja toimituksia.

En oikein usko, että Bombardier olisi helpolla voinut sysätä vastuuta Helsingin varioista Stadlerille. Kuka ottaisi huollettavakseen laitteita, joita ei itse ole valmistanut ja joista ei ole saanut frangiakaan rahaa?
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös