Raitiovaunuhavaintoja - maaliskuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
11.3.: HKL 154, Marianne, ei enää mainosta karkkia vaan saman nimistä jäätelöä.
 
Tänään käteeni ilmestyneessä Raitio 1/2010 lehden päätepysäkillä näyttäisi olevan kuva vaunusta #301 linjalla 10. Suuntana näyttäisi olevan Pikku-Huopalahti, mutta kuvassa lukee määränpäänä Kirurgi Kirurgen. Liekö tässä jo visioitu niin kauaksi, että 10 ajetaankin ympyrälinjana, jolloin määränpää on aina Kirurgi, nousi kumpaan suuntaan tahansa menevään vaunuun, vai liekö päässyt tapahtumaan "kömmähdys"
 
Tänään käteeni ilmestyneessä Raitio 1/2010 lehden päätepysäkillä näyttäisi olevan kuva vaunusta #301 linjalla 10. Suuntana näyttäisi olevan Pikku-Huopalahti, mutta kuvassa lukee määränpäänä Kirurgi Kirurgen. Liekö tässä jo visioitu niin kauaksi, että 10 ajetaankin ympyrälinjana, jolloin määränpää on aina Kirurgi, nousi kumpaan suuntaan tahansa menevään vaunuun, vai liekö päässyt tapahtumaan "kömmähdys"

Eiköhän se ole ihan kömmähdys, kun vaunujen toimittaja ei kuitenkaan ole helsinkiläinen. Vaikka onhan se ympyrä nytkin; kun tarpeeksi kauan malttaa istua, niin kyllä sinne Kirurgille ennen pitkää pääsee. Välissä vaan tuntuu olevan vajaan 10 minuutin mittainen paussi Pikkiksessä. Ah näitä uusia aikatauluja ja niiden tolkuttomia ajoaikoja!

Kaikki muut näkyvät saaneen lehden tänään, mutta minä vielä odottelen. Toivottavasti huomenna tulee!
 
Eiköhän se ole ihan kömmähdys, kun vaunujen toimittaja ei kuitenkaan ole helsinkiläinen. Vaikka onhan se ympyrä nytkin; kun tarpeeksi kauan malttaa istua, niin kyllä sinne Kirurgille ennen pitkää pääsee.

Nimenomaan päässee. Kyseinen vuoro voi olla lähdössä Pikku-Huopalahdesta Töölön halliin.
 
12.3.: Havaitsin, että Kustaa Vaasan tien ja Koskelan hallin risteyksen liikennevaloissa ei enää ole nollaviive-etuutta raitiovaunuille. Liekö pysyvä muutos. Se "pikkuinen lamppu" kyllä vilkkui.
 
Salmisaaressa oli ruuhkaa 15.03.2010 Iltapäivällä kun vaunu 215 hajosi Ruoholahden metroaseman lähettyvillä noin klo 17.23 . Parhaimmillaan salmisaaren silmukassa oli 4-vaunua. Vaunut 58, 235, 226 ja 205 odottivat pääsyä linjalle kunnes vaunu 215 saatiin peräytettyä takaisin Salmisaaren silmukkaan sivuraiteelle, kyseinen vaunu lähti varikolle pienen paikalla tehdyn korjauksen jäkeen.
http://www.youtube.com/watch?v=RmASPiXopKE
http://www.youtube.com/watch?v=76Ha3LHdzMw
 
Aijaijai! Tämä antaa kyllä aihetta muuttaa koko ratikkaverkoston johdinautoverkostoksi! ;)

Jos nyt rehellisiä ollaan, niin tässä tilanteessa bussi, on se sitten ajolankavirrotteinen tai ei, on kyllä ratikkaa häiriöttömämpi. Ei siitä minusta tarvitse naljailla.

Oma havainto: nelosella iltaruuhkassa vaunu 60, rullakilvellinen Nr I. Onko nelosella nykyisin sellaisia vuoroja, jotka eivät käy Terminaalissa?

Samoin nelosella välipala 107, ja kyllä siinä selkeästi erottaa, että 7 on eri fonttia kuin 1 ja 0. Eli nyt meillä on "5" tuota HKL:n 80-luvun bussifonttia, "7" variotram-fonttia ja loput sitten oikeaa HKL-fonttia. Aikamoinen sekamelska. :(
 
Jos nyt rehellisiä ollaan, niin tässä tilanteessa bussi, on se sitten ajolankavirrotteinen tai ei, on kyllä ratikkaa häiriöttömämpi. Ei siitä minusta tarvitse naljailla.

Tarkoitus oli ottaa esiin lähinnä se, että kyseessä on yksittäistapaus eikä tällaisen vuoksi kannattaisi suurempiin remontteihin ryhtyä. Tätä olisi ollut hankala hoitaa raitiovaunujen puolenvaihtopaikallakin, sillä ratikkaliikenne olisi pahasti häiriintynyt joka tapauksessa - puolenvaihtojen tiheydestä riippuen tietenkin.

Ei siis ollut tarkoitus antaa sitä kuvaa, etteikö kumipyöräliikenne olisi tässä tapauksessa suoriutunut paremmin. Sehän on selvä, että olisi. Ei siis ollut naljailua itse johdinautoista. Viittasin kommentissani lähinnä siihen, että koko raitiovaunuverkkoa ei tarvitse ajaa alas, sillä kuten kaikki tietää, on olemassa ratkaisuja, joilla näin vaikeita tilanteita voi helpottaa hieman.
 
Tarkoitus oli ottaa esiin lähinnä se, että kyseessä on yksittäistapaus eikä tällaisen vuoksi kannattaisi suurempiin remontteihin ryhtyä. Tätä olisi ollut hankala hoitaa raitiovaunujen puolenvaihtopaikallakin, sillä ratikkaliikenne olisi pahasti häiriintynyt joka tapauksessa - puolenvaihtojen tiheydestä riippuen tietenkin.

Ei siis ollut tarkoitus antaa sitä kuvaa, etteikö kumipyöräliikenne olisi tässä tapauksessa suoriutunut paremmin. Sehän on selvä, että olisi. Ei siis ollut naljailua itse johdinautoista. Viittasin kommentissani lähinnä siihen, että koko raitiovaunuverkkoa ei tarvitse ajaa alas, sillä kuten kaikki tietää, on olemassa ratkaisuja, joilla näin vaikeita tilanteita voi helpottaa hieman.
Jos trollikka hajoaa, sarvet alas vain ja perässäolevat pääsevät ohi. :)

Tällaisia tilanteita, joissa imago kärsii, voi vähentää kuskaamalla kaikki nuo Wauriotramit Kuusakoski Recyclingin asiantuntevaan loppukäsittelyyn! ;) Niin, eihän tuossa Wauriotramissa välttämättä oikeasti ole vikaa. Siinä voi olla vain valevika, koska siinä väyläsähköjärjestelmä.
Mutta voi voi kun tuosta aiheutui pitkä vuoroväli ja liikenne on sekaisin myös linjalla 6, kun sitä pitää kasin kanssa kierrättää.
!sillöM !sillöM :)
 
Tänään palautui mieleeni taas se havainto, jonka olen jo aiemmin tehnyt: ihmiset eivät selvästikään vielä ole tottuneet näihin välipalalaitteisiin. Tänäänkin töihin mennessäni oli äiti lastenvaunujen kanssa korkeassa osassa. Samaten yksi vanha herra kiipesi ihan urakalla siihen korkeaan osaan, vaikka jalat olivat jo aika huonot. Ihan vastaavia huomioita olen tehnyt aiemminkin ja varsin usein. Kannattaisikohan lisätä sen välipalan huomiota esimerkiksi laittamalla korkeiden osien keskioviin nuolet välipalaa kohti sekä teksti "matalalattiainen välipala" tms. Nuolilla tarkoitan sitten ihan kunnollisen kokoisia nuolia, ei mitään vähän sinnepäin olevaa pikku-tarraa, joita esimerkiksi Varioissa on jokainen opastin. Sielläkin on usein joku äiti vaunujen kanssa ihan väärässä välikössä.

Parannusta ongelmaan lienee luvassa. Tänään bongasin välipalavaunun 110 keulassa matalalattiaisuudesta kertovan merkinnän, joka oli suunnilleen samassa paikassa ja saman kokoinen kuin aiemmat hallikyltit telineineen. Oli hämärää ja vaunu tuli nopeasti vastaan, joten en ehtinyt nähdä yksityiskohtia, mutta olin erottavinani lastenvaunujen ja pyörätuolin symbolit, sekä vaunun sivuprofiilia esittävän kuvan, jossa näkyi matalampi väliosa. Tällainen merkintä lienee tulossa muidenkin välipalojen keulaan. En tiedä oliko vaunun kyljessäkin uusia merkintöjä.
 
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
  • 76 / 15.12.2008 v.64 @6/8 / 29.5.2009 v.164 @6/8
  • 77 / 7.11.2009 v.25 @3BT / 17.2.2010 v.95 @10
  • 80 / 21.4.2006 v.75 @7B / 18.1.2007 v.158 @6
  • 85 / 2.9.2008 v.94 @10 / 28.1.2009 v.164 @6/8
  • 86 / 16.2.2009 v.140 @4 / 30.6.2009 v.58 @6/8
  • 91 / 2.7.2009 v.25 @3BT / 3.11.2009 v.156 @6/8
  • 98 / 11.9.2009 v.193 @10 / 27.11.2009 v.74 @7A
  • 99 / 6.6.2009 v.177 @7B / 14.11.2009 v.62 @6/8
  • 101 / 12.4.2009 v.29 @3BT / 10.10.2009 v.64 @6/8
  • 102 / 21.4.2009 v.52 @6 / 26.9.2009 v.159 @6/8
  • 105 / 13.3.2010 v.175 @7B / N/A
  • 107 / 27.11.2009 v.141 @4 / 17.2.2010 v.102 @1A
  • 108 / 4.1.2010 v.97 @10 / N/A
  • 110 / 4.10.2009 v.62 @6/8 / 11.12.2009 v.64 @6/8
  • 111 / 30.10.2009 v.198 @10 / 23.12.2009 v.165 @6/8
  • 112 / 15.10.2009 v.147 @4 / 8.12.2009 v.159 @6/8

Saksassa käyneet NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen Saksaa / ensimmäinen kerta linjalla Saksasta tulon jälkeen)
  • 32 / 15.01.2009 v.101 @1A / 27.11.2009 v.164 @6/8
  • 40 / 4.6.2009 v.2 @1A / N/A
  • 41 / 14.1.2010 v.75 @7A / N/A
  • 42 / 13.6.2008 @7B / 23.9.2009 v.58 @6/8
  • 44 / 6.11.2007 v.83 @7A / 22.1.2009 v.103 @1A
  • 52 / 25.5.2008 v.60 @6/8 / 31.7.2009 v.104 @1A
  • 54 / 24.3.2009 v.105 @1A / 8.2.2010 v.83 @7A
  • 55 / 30.3.2009 v.106 @1A / N/A
  • 58 / 23.2.2009 v.85 @9 / 4.12.2009 v.38 @3BT
  • 59 / 14.9.2009 v.51 @6 / N/A
  • 65 / 13.11.2009 v.77 @7A / N/A
  • 66 / 17.8.2009 v.176 @7B / N/A
  • 69 / 13.9.2007 v.174 @7B / 10.8.2009 v.76 @7A
  • 70 / 13.6.2008 @1A / 15.10.2009 v.159 @6/8

Suomessa korjatut NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen TK / ensimmäinen kerta linjalla TK:sta tulon jälkeen)
  • 33 / 2.6.2005 v.155 @6 / 31.1.2006 v.163 @7A
  • 46 / 18.10.2005 v.103 @1A / 9.9.2006 v.62 @7A
  • 67 / 15.6.2006 v.85 @8 / 6.11.2007 v.102 @1A
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös