Raitiovaunuhavaintoja - marraskuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)

Eli listan perusteella vaunut ovat pois liikenteestä välipala-asennuksen takia noin 4 - 6 kuukautta. Tuntuu jokseenkin pitkältä ajalta ottaen huomioon että kyse ei ole mistään täysrempasta, jossa vaunu purettaisiin atomeiksi.
 
Eli listan perusteella vaunut ovat pois liikenteestä välipala-asennuksen takia noin 4 - 6 kuukautta. Tuntuu jokseenkin pitkältä ajalta ottaen huomioon että kyse ei ole mistään täysrempasta, jossa vaunu purettaisiin atomeiksi.

Suuri osa vaunuista tuli Vallilaan kolarin tai ison vian takia. Samalla kun ne korjataan, niin valmistaudutaan väliosan liittämiseen.
Eli ei se pelkkä väliosa niin kauaa vie.
Ja miksi ottaa ehjä väliosan liittämiseen, kun risa on jo siellä viemässä hallitilaa.
 
Tänään 10.11. vaunu 150 eli Ludde (tilausajovaunu) on ollut aamuruuhkassa ylimääräisessä vuorossa linjalla 8. Ludde ei milloinkaan ole ollut millään muulla linjalla kuin 1:lla ja 1A:lla Helsingin-vuosiensa aikana. Luddessa ei ole Buscom-laitteita.
Oliko se sitten ilmaisliikennettä?
 
11. 11. välipaloja:

80 linjalla 3B/T (20-sarjan puolella)
85 linjalla 6/8
101 linjalla 3B/T (30-sarjan puolella)
 
12.11.09 Leimasin ensimmäistä kertaa uuden kertakortin.

13.11.09 Vaunu #45 linjalla 4

14.11.09 #99 ensimmäistä kertaa linjalla pidennettynä. Liikenteessä vuorossa 62 linjolla 6 ja 8.
 
Ja olipa tänään toinenkin tilausajovaunu ajossa, BS1, n. 16:15 Vallilan varikolta Hesarille. Mutta oli kyllä rehellisessä tilausajossa, eikä linjakilvelle ole paikkaa tässäkään vaunussa.
Sepä olisikin vuosikymmenen ratikkahavainto, jos BS1 olisi linja-ajossa!
 
16.11. havaitsin, että tuleva HKL 166 on edelleenkin työn alla Vallilassa raiteella 17. Sivulaseja oli ainakin poistettu ja miehiä oli vaunun sisällä töissä.
Osaako kukaan kertoa mitä sille tässä vaiheessa ollaan tekemässä?
 
Ja osaako joku kertoa, miksi tulevan 166:n kanssasisaret vain pääasiassa möllistävät hallissa eivätkä linjalla? Kuinkahan paljon veronmaksajien rahaa on upotettu siihen ajokytkimen servoon, ja siltikään näitä vaunuja ei käytetä?! Mikä mättää?
Kun kerran ne 161-165 on hankittu, olisi suotavaa nähdä niitä myös oikeissa töissä tarjoamassa pehmeää kyytiä matkustajille!
Nyt vaikuttaa siltä, että raitioliikenteessämme eletään kuin pellossa! :(
 
Ja osaako joku kertoa, miksi tulevan 166:n kanssasisaret vain pääasiassa möllistävät hallissa eivätkä linjalla?
Niin, kuljettajakoulutuksessa näitä joskus näkee (162, 164, kun on mainokset ?) samoin kuin "pikku-manneja".
Luulisi tuon olevan kurssiajan haaskausta.
 
miksi tulevan 166:n kanssasisaret vain pääasiassa möllistävät hallissa eivätkä linjalla?

Aluksi aforismi; ” Älykäs asettaa sanansa taitavasti ja voittaa väittelyn, mutta on silti helposti väärässä. Viisas vaikenee ja on helposti oikeassa. ”

Nyt täytyy olla ”vähemmän älykäs" ja kommentoida näitä väitteitä. Luulempa että eniten puuttuu tahtoa. Yhteistä tahtoa ottaa Mannheim vaunut säännölliseen liikenteeseen. ( VRT tämän alihakemiston keskustelu; Pitkien Mannejen sijoitukset ). Uusilla kuljettajilla on kaikilla koulutus servo-ohjaimeen, joten kuljettajien riittävyys ei enää ole suuri este käytttää näitä vaunuja. Ainakin kuljettajapula on poistumassa.

Luulisi tuon olevan kurssiajan haaskausta.

EI ole. Uudet kuljettajat täytyy kouluttaa kaikille käytössä oleville vaunutyypeille.



Ai niin, se liikennehavainto, HKL 165 kouluajossa noin klo 10 – 14.
 
Ja osaako joku kertoa, miksi tulevan 166:n kanssasisaret vain pääasiassa möllistävät hallissa eivätkä linjalla?

Samaa olen itsekin jaksanut ihmetellä. Varsinkin kun tyyliväreihin puetut vaunut 161, 163 ja 165 pääosin vain möllistelevät hallissa ja muistelevat mukavaa nuoruutta kun sai kirmailla pitkin Mannheimin maisemia. Eikä 162 tai 164 mitenkään liikaa ole ollut esillä. Tai jos on näkynyt niin yleensä ykkösellä tai seiskalla "piilossa".

En malta myöskään olla mainitsematta siitä, että on enemmän kuin outoa, kun deluxe-tilausvaunu 150 revittiin linjalle 8:n lisäliikenteeseen. Eihän siinä mitään, mutta Koskelassa samaan aikaan odotteli niitä arkikäyttöön hankittuja 160-sarjan vaunuja... Tai oikeastaan sehän on suurempi juhla, jos sellaisen kyytiin edes pääsee.:redface:

Tänään 1/1A:lla 86...
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös