Raitiovaunuhavaintoja - marraskuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Tämän päivän Hesarissa muuten sattuu olemaan hauska kuva Kino Adlonin rakennuksesta Töölöntorilla. Kuvassa on nimittäin Ludde eli 150 linjalla 8. Kilvitystä on tehostettu etuikkunaan asetetulla linjatunnuksella. 8 erottuu myös varsinaisesta linjanumeronäytöstä. Hesarin kuvasta ei saa selvää siitä, mitä reittikilvessä lukee tai lukeeko mitään.

Kuvahan on mitä ilmeisimmin metron tulvakorvauspäivältä, jolloin 150 vieraili linjalla. Kyseessä taitaa olla täällä jo jonkun mainitsema tilanne, että linjanumero on täytynyt ilmaista edistyneellä paperilapputeknologialla, kun linjakilvet ovat kytketty pois käytöstä. Mikähän se linkakilpien tarkoitus olikaan? :rolleyes:

25.11.
162 /6

86 on ajanut erittäin säännöllisesti linjalla 1/1A, yleensä ruuhkassa, välillä myös keskipäivällä. Tekisi mieli hyppiä tasajalkaa ja kiroilla. Mitä h....ttiä sitä pantataan siellä? Paras ratkaisu lienisi, että 1/1A vuoroihin sijoitettaisiin pelkästään vaunuja 151-166. Tuolloin ei olisi aikataulussapysymisvaikeuksia, kun kaikki olisivat sitä samaa. Suurinpana hyötynä olisi kuitenkin se, että kuljettajat saisivat rutiinia kyseisten vaunujen ajamiseen. Sitten niiden kanssa pelaaminen ei välttämättä aina olisi niin outoa. Lisäksi voitaisiin sitten sijoittaa ne MLNRV:t niille linjoille, joissa niistä on suurin hyöty. Vai onko utopiaa?
 
Paras ratkaisu lienisi, että 1/1A vuoroihin sijoitettaisiin pelkästään vaunuja 151-166. Tuolloin ei olisi aikataulussapysymisvaikeuksia, kun kaikki olisivat sitä samaa. Suurinpana hyötynä olisi kuitenkin se, että kuljettajat saisivat rutiinia kyseisten vaunujen ajamiseen. Sitten niiden kanssa pelaaminen ei välttämättä aina olisi niin outoa. Lisäksi voitaisiin sitten sijoittaa ne MLNRV:t niille linjoille, joissa niistä on suurin hyöty. Vai onko utopiaa?

Täysin samaa mieltä! Ykkösellehän on muutenkin aina sijoitettu vanhempaa kalustoa joten nuo mannet sopisivat linjalle hyvin, välipalamannet kokopäivävuoroihin ja ruuhkiin välipalallisia sekä lyhyitä manneja.
 
Ykkösen kuormat eivät perustele isoja vaunuja. Parempi ehdotus tuollaiseksi "mannelinjaksi" voisi olla esim. linja 10. Mannet tosin tuskin riittäisivät yksinään, mutta lisäksi voisi laittaa Valmetteja.
 
86 on matkustajalaskentavaunu, ja se on siellä, missä suunnitteluyksikkö haluaa, eli nyt ykkösellä.
 
26.11.: Kaisaniemenkadun, Unioninkadun, Liisankadun risteyksessä tehtiin raitiovaunuilmaisimiin (kadun pinnassa) liittyviä töitä Liisankadun - Kaisaniemenkadun "yhdysraiteella".
 
27.11.: Frezza-vaunu, HKL 151, tuotiin ulos Vallilan maalaamosta. Teippaus on muuttunut. Vaaleankeltainen katto on nyt tummansininen.
Vaunu vietiin Koskelaan ja sieltä ottivat pilsnerivaunun Vallilaan. Tehtäneenköhän siihen muutoksia.
 
26.11.2009 n. klo 13.45-13.50 HKL #52 koulutusajossa Koskelan halliin. Linjakilvet olivat tyhjät, vain loisteputket näkyivät. Koulutusajostakaan ei ollut mitään kylttiä takana/edessä.
 
La 28.11.2009 8:45 Sörnäisissä Kurvin pysäkillä Vario linjalla 9 kohti keskustaa. Perässä tuli vaunu 99 linjakilvillä 8. Nousin vaunuun ja se lähti jatkamaan matkaa kohti Hakaniemeä. Ja kohta kuljettaja kertoi vaunun olevan linjalla 6 vaikka kilvet ovat 8:lle, kun vaunu ei ole vaihtanut kilpiään. Niinpä seuraavalla pysäkillä vaunu tyhjeni (paitsi minä) ja kuljettaja vaihtoi kilvityksen itse.

Tästä edelleen matka jatkui siten, että vaunu pysähtyi jokseenkin kaikissa liikennevaloissa, joissa vain oli mahdolloista pysähtyä. Huolimatta lauantaiaamun ”vilkkaasta” autoliikenteestä.

Matkani kohde oli hotelli Scandic Continental, joten päätin vaihtaa Kaivokadun pysäkiltä Lasipalatsille ja Mannerheimintien linjojen vaunuun. Ensi tilaisuuteni olikin nousta vaunuun, joka etäältä katsottuna näytti olevan linjalla 1 ja kohteena Pasila. Lähemmin havaittuna vaunu olikin linjalla 7A, mutta linjakilvestä oli pimeänä vasen reuna, jolloin A-kirjaimesta oli näkyvissä vain oikea reuna joka näytti ykköseltä.

Että näin mielenkiintoista on ratikkamatkailu. :)

Antero
 
Ensi tilaisuuteni olikin nousta vaunuun, joka etäältä katsottuna näytti olevan linjalla 1 ja kohteena Pasila. Lähemmin havaittuna vaunu olikin linjalla 7A, mutta linjakilvestä oli pimeänä vasen reuna, jolloin A-kirjaimesta oli näkyvissä vain oikea reuna joka näytti ykköseltä

Mäkin näin tämän vaunun Kruununhaassa. Kaukaa katsottuna näytti siltä kuin linja olisi ollut 1, ja kun määränpääteksti oli pienemmällä fontilla ja lyhyt, luulin siinä lukevan Käpylä-Kottby ja ihmettelin kovasti. Vaunu kun kulki Kauppatorin suuntaan ja oli lauantai. No, lähempää sitten näkyi että Pasilahan siinä tekstissä luki.
 
Viimeksi muokattu:
26.11.2009 n. klo 13.45-13.50 HKL #52 koulutusajossa Koskelan halliin. Koulutusajostakaan ei ollut mitään kylttiä takana/

Olipas.

Vaunuja piti vaihtaa Töölön hallissa, oppilaat kiinnittivät takakilven. Etukilpeä ei olut käytössä.

Ai niin se havainto: 27.11 Kouluajossa myös nrv 37
 
Tästä ilmeisesti johtui se, että matkustaessani 9:llä Karhupuistosta Pasilan asemalle, keulassa luki vain "9" ilman määränpäätekstiä, ja sisänäytöt olivat pimeinä?

Myös linjalla 10 ei ollut määränpäätekstejä. Ihmettelin kun tuli vastaan linja 8 jossa luki Vallila, vallgård :D
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös