Raitiovaunuhavaintoja - marraskuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Ei vaan kysymys kuljettajille ja muille tietäjille (kun ei oo kysymyspalstaa).
Ovatko ne kaksi (Arabia, Nokka) rasvauslaitetta edelleen olemassa / käytössä?
 
24. 11. lumimyräkässä mannevoimaa liikkeellä: HKL 153 (Lappeenranta University of Technology), 162 (Helsingin Energia) ja 164 (ExpressBus) kaikki linjalla 1/1A iltapäivällä. 162 tosin liikkui kilvityksestä huolimatta Aleksanterinkadulla Stockan kohdalla ja hiukan myöhemmin Hämeentiellä...
 
24. 11. lumimyräkässä mannevoimaa liikkeellä: HKL 153 (Lappeenranta University of Technology), 162 (Helsingin Energia) ja 164 (ExpressBus) kaikki linjalla 1/1A iltapäivällä. 162 tosin liikkui kilvityksestä huolimatta Aleksanterinkadulla Stockan kohdalla ja hiukan myöhemmin Hämeentiellä...

164 havaittu myös Pasilassa puoli yhden aikoihin, kääntynyt siellä ilmeisesti myöhästymisen takia.

Lisäksi kaksi harjavaunua (joista toinen oli 2123) havaittu kurvissa noin kello 10.30, toinen lähti Hakaniemeen päin, toinen Hesarille.
 
24. 11. lumimyräkässä mannevoimaa liikkeellä: HKL 153 (Lappeenranta University of Technology), 162 (Helsingin Energia) ja 164 (ExpressBus) kaikki linjalla 1/1A iltapäivällä. 162 tosin liikkui kilvityksestä huolimatta Aleksanterinkadulla Stockan kohdalla ja hiukan myöhemmin Hämeentiellä...

153 oli aamulla 6/8:lla.
 
162 tosin liikkui kilvityksestä huolimatta Aleksanterinkadulla Stockan kohdalla ja hiukan myöhemmin Hämeentiellä...

Taisi olla poikkeusreitillä. Päivän aikana ollut yksi tai useampi poikkeusreitti seiskoilla ja ykkösillä Kruununhaassa väärin pysäköityjen autojen vuoksi.
 
Viime aikoina on Munkkiniemessä ihailtu harvinaisia vaunuja; ExpressBus koulutusajossa.
Pari ihmistä oikein pysähtyi kadulla ihmettelemään, että mikäs tuo on, sen verran outoja ilmestyksiä ovat. Vaimokin huusi, että tuu kattoon mikä tuo on.

Ai raitiopaunulainen? :biggrin:

Ja samalla epäolennaisuudella jatketaan:

En ole latinaa lukenut, mutta eikö se mennyt näin?:

Praesens Imperfectum Perfectum Plus Quam Perfectum
Jos nyt puhutaan kieliopillisista aikamuodoista (tempus) niin joo, mutta se siguhan tarkoittaa suomeksi "nykypäivä epätäydellistä, tulevaisuus täydellistä". Löytyy myös ainakin Tampereen klassillisen koulun, "Klasun" seinästä.
 
Lasketaankohan tämä raitiovaunuhavainnoksi? HKL166 eli kulttuurivaunu on saanut ammattislangissa osuvan lempinimen Silakka. Voi vaan arvailla, miksi. :)
 
25.11 näytti 73 olleen koeajolla klo 14:n maissa. Olikohan sitten jo iltaruuhkassa linjalla?
 
Päivän aikana ollut yksi tai useampi poikkeusreitti seiskoilla ja ykkösillä Kruununhaassa väärin pysäköityjen autojen vuoksi.

Oliko Kruununhaassa oikeasti isoja ongelmia?

Jos oli, niin tilanne on täysin naurettava. Viime talvena ongelmia oli jatkuvasti ja ne olivat pahoja. Niistä jopa uutisoitiin mediassa malliin "raitiovaunut kärsivät jatkuvasti väärinpysäköidyistä autoista".

Vuosi on kulunut. Mitä on opittu, mitä on saatu aikaan? Tilanne on lähes naurettava, kun ensimmäinen lumisade tuo eteen täsmälleen samat ongelmat, joista vuosi sitten kitistiin. Voiko kaupunki olla aivan hampaaton?

Voisiko nyt ajatella, että tälle asialle tehtäisiin oikeasti jotain eikä vain pyöriteltäisi jotain vuodelle 20xx ulottuvaa strategiapaperia, jossa on toimenpidekortteja "sitten joskus"? Ihan hyvähän se on, että Liisankadullekin on suunitelmia olemassa, mutta niiden toteutumista ei ole varaa odottaa.

Liikennesuunnittelupäällikkö tekee kerran viikossa pikaisia päätöksiä erilaisista pienimuotoisista mm. pysäköintiä koskevista asioista. Eikö hän voisi tehdä päätöstä, jolla kielletään pysäköinti kokonaan Liisankadulla ja Snellulla rv-kiskojen vierellä? Päätös on voimassa talvikauden 15.3.2011 asti, ja liikennesuunnittelupäällikkö voi kumota sen aiemminkin, jos lumitilanne tämän mahdollistaa.

Perusteluina mainitaan luonnollisesti se, että kruununhakalaiset asetetaan muun kaupungin kanssa räikeästi eriarvoiseen asemaa, kun heidän joukkoliikenneyhteytensä takkuaa jatkuvasti eikä heille voida tarjota laadukasta ja luotettavaa joukkoliikennettä pysäköintiongelman takia. Lisäksi perusteluissa voidaan esittää, että vapautuvaa tilaa käytetään lumen välivarastointiin kuljetusta odottamaan, jolloin muilla kaduilla voidaan käyttää pysäköintiin varattua tilaa pysäköintiin eikä, kuten viime talvena huomattavissa määrin, lumen varastointiin.
 
Ei vaan kysymys kuljettajille ja muille tietäjille (kun ei oo kysymyspalstaa).
Ovatko ne kaksi (Arabia, Nokka) rasvauslaitetta edelleen olemassa / käytössä?
Vielä kysyisin kuljettajilta Katajanokan (KTN) rasvauslaitteesta. On niin kylmää, ettei itte haluaisi käydä. Ja ymmärränkö paikalla tilanteen, niinpä.
 
Jos oli, niin tilanne on täysin naurettava. Viime talvena ongelmia oli jatkuvasti ja ne olivat pahoja. Niistä jopa uutisoitiin mediassa malliin "raitiovaunut kärsivät jatkuvasti väärinpysäköidyistä autoista".

Vuosi on kulunut. Mitä on opittu, mitä on saatu aikaan? Tilanne on lähes naurettava, kun ensimmäinen lumisade tuo eteen täsmälleen samat ongelmat, joista vuosi sitten kitistiin. Voiko kaupunki olla aivan hampaaton?

Voisiko nyt ajatella, että tälle asialle tehtäisiin oikeasti jotain eikä vain pyöriteltäisi jotain vuodelle 20xx ulottuvaa strategiapaperia, jossa on toimenpidekortteja "sitten joskus"? Ihan hyvähän se on, että Liisankadullekin on suunitelmia olemassa, mutta niiden toteutumista ei ole varaa odottaa.

Liikennesuunnittelupäällikkö tekee kerran viikossa pikaisia päätöksiä erilaisista pienimuotoisista mm. pysäköintiä koskevista asioista. Eikö hän voisi tehdä päätöstä, jolla kielletään pysäköinti kokonaan Liisankadulla ja Snellulla rv-kiskojen vierellä? Päätös on voimassa talvikauden 15.3.2011 asti, ja liikennesuunnittelupäällikkö voi kumota sen aiemminkin, jos lumitilanne tämän mahdollistaa.

Perusteluina mainitaan luonnollisesti se, että kruununhakalaiset asetetaan muun kaupungin kanssa räikeästi eriarvoiseen asemaa, kun heidän joukkoliikenneyhteytensä takkuaa jatkuvasti eikä heille voida tarjota laadukasta ja luotettavaa joukkoliikennettä pysäköintiongelman takia. Lisäksi perusteluissa voidaan esittää, että vapautuvaa tilaa käytetään lumen välivarastointiin kuljetusta odottamaan, jolloin muilla kaduilla voidaan käyttää pysäköintiin varattua tilaa pysäköintiin eikä, kuten viime talvena huomattavissa määrin, lumen varastointiin.
Samanlaiset ongelmat lähestyvät jälleen myös bussiliikennettä kapeahkoilla kaduilla, kuten vaikkapa Aleksis Kivenkatu sekä Asemapäällikönkatu (h22, h58, h58B ja h59) ja bussien ongelmat näillä kaduillahan vaikuttavat suoraan myös raitioliikenteeseen (h9). Vielä on mahtunut ohittamaan pysäköityjä autoja, mutta varovasti sittenkin. Mutta on todellakin hämmästyttävää nähdä ja todeta, että tästä talvesta on tulossa hyvää vauhtia ihan edellisen toisinto. Oman lukunsa on toki ne monet bussi- ja raitioliikenteelle yhteiset korotetut pysäkit, jotka ovat täysin "yhteensopimattomia" nykyisten matalalattiabussien (eteenkin Irisbus Crossway LE) kanssa. Olin aiemmin niiden kannalla, en enää. Eivät toimi ja asiakaspalevelua niissä on mahdontonta suorittaa asiakaslähtöisesti. Mieluummin niin, että tuollaisilla pysäkeillä olisi erillinen matalampi osuus busseille.

Mä olen sitä mieltä, että asiassa on hieman nostettu jo kädet pystyyn ja eräänlainen hälläväliä-meninki vallitsee. Tällaiset ajatukset tulevat väkinsin mieleeni, kun katselee kadunvarsien pysköintipaikkojen talvikunnossapitoa. Myös autoilijoiden pysäköinti on välistä uskomattoman välinpitämätöntä ja auto sunnilleen "heitetään" siihen, mihin sopii, eikä yhtään ajatella, että mahtuuko sitä ohittamaan turvallisesti viereisellä kaistalla.

Onneksi esim. h59:llä kulkee säännöllisesti kyydissäni esim. poliiseja ja mm. HSL:n henkilökuntaa, joille mielellään joskus esittelisi tällaisia tilanteita ;).
 
Mä olen sitä mieltä, että asiassa on hieman nostettu jo kädet pystyyn ja eräänlainen hälläväliä-meninki vallitsee. Tällaiset ajatukset tulevat väkinsin mieleeni, kun katselee kadunvarsien pysköintipaikkojen talvikunnossapitoa.

Siltä minustakin vaikuttaa. Ja se on kyllä suuri vahinko, sillä sehän johtaa siihen, että...

...myös autoilijoiden pysäköinti on välistä uskomattoman välinpitämätöntä ja auto sunnilleen "heitetään" siihen, mihin sopii, eikä yhtään ajatella, että mahtuuko sitä ohittamaan turvallisesti viereisellä kaistalla.

Eli jos kaupunki ei hoida omaa kunnossapitovelvoitettaan, niin autoilijastakin tulee välinpitämätön. Varsinkin, kun tietää, ettei välinpitämättömyydellä ole seurauksia. Mitä nyt muutama sata bussi- tai ratikkamatkustajaa joutuu väärille reiteille tai odottamaan, mutta eihän sillä ole väliä, kun ei siitä itse saa mitään sen kummempaa seurausta, korkeintaan 40-50 euroa pysäköintimaksua jos huono tuuri käy...

Pelkästään se pysäköinnin täyskielto mainitsemillani kaduilla, miksei muissakin pahoissa paikoissa, talvisaikaan toimisi hyvänä signaalina autoilijoille: kun ette kyenneet pysäköimään muita häiritsemättä, niin nyt ei sitten pysäköidä ollenkaan.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös