Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Ei havainto vaan toive! Mutten kehtaa uutta ketjua tästä tehdä.
Haluaisin nähdä (ensimmäisen kerran elämässäni) vaunun HKL 165, ja jopa kuvata sitä.
Mahdollisia vinkkejä ottaa vastaan spåra@raitiovaunu.fi
 
Ei havainto vaan toive! Mutten kehtaa uutta ketjua tästä tehdä.
Haluaisin nähdä (ensimmäisen kerran elämässäni) vaunun HKL 165, ja jopa kuvata sitä.
Mahdollisia vinkkejä ottaa vastaan spåra@raitiovaunu.fi

Ollut ajokoulutuksessa parina päivänä nyt syyskuussa. 10-14 välillä tällä viikolla voi bongata mahdollisesti liikenteestä (koulutusajoa ilman matkustajia).
 
Haluaisin nähdä (ensimmäisen kerran elämässäni) vaunun HKL 165, ja jopa kuvata sitä.

Tänään 8.9. kyseinen vaunu liikkui Sturenkatua hitaasti kohti Koskelaa hieman kello yhden jälkeen.
 
090909 päivällä:
MLNRV: 76 linja 10, 80 linja 3.
Koulutusajossa nähtyjä: 48, 52 (NrIs), 151, 153, 162, 163.
Ei lukenut kympin destinaatiossa "Kolmikulma" tietenkään.
Ja paluusuuntaan pysäkkinäytössä "Lasipalatsi" on tottakai "Kolmikulma". Mutta sitten tehtiin pitkään ja hartaasti töitä ohjaamossa. Niinpä seuraava pyskki olikin sitten "Kansallismuseo".
Lienee nykyäänkin mahdotonta tehdä käyttäjälle ystävällisiä käyttöliittymiä, vaikka kyseessä on noinkin suppea toiminnan kohde.
 
Ja paluusuuntaan pysäkkinäytössä "Lasipalatsi" on tottakai "Kolmikulma". Mutta sitten tehtiin pitkään ja hartaasti töitä ohjaamossa. Niinpä seuraava pyskki olikin sitten "Kansallismuseo".
Lienee nykyäänkin mahdotonta tehdä käyttäjälle ystävällisiä käyttöliittymiä, vaikka kyseessä on noinkin suppea toiminnan kohde.

Livaa tai kilpilaitetta ei voi käyttää vaunun ollessa pienimmässäkään liikkeessä. Kilpien muuttamiseenkin voi mennä kymmenenkin sekuntia vaikka tietäisi täsmälleen mitä tekee.
 
Livaa tai kilpilaitetta ei voi käyttää vaunun ollessa pienimmässäkään liikkeessä. Kilpien muuttamiseenkin voi mennä kymmenenkin sekuntia vaikka tietäisi täsmälleen mitä tekee.
Varmasti näin on. En laske sekunteja enkä tarkkaile kuljettajia enkä raportoi heistä.
Saatoin vain havaita Lasipalatsin pysäkillä, että kuljettajan käyttöliittymä ei voi olla kunnolla käyttäjän tarpeisiin suunniteltu.
Ja sehän ei todellakaan ole käyttäjän syy!!
 
9.9.

86 menossa Mäkelänkatua Pasilaan kilvitettynä linjalle "7", kyseessä oli ilmeisesti linjalle tulo (~14.40). Jälleen kehuja livan käyttäjäystävällisyydestä.
 
9.9.

86 menossa Mäkelänkatua Pasilaan kilvitettynä linjalle "7", kyseessä oli ilmeisesti linjalle tulo (~14.40). Jälleen kehuja livan käyttäjäystävällisyydestä.

Oli vielä iltakuuden jälkeen 7B:llä, saaden kehuja satunnaisilta matkaajilta.
 
10.9.:
Koulutusvaunuja HKL 31, 152, 154, 162...
Ovatkohan mannet koulutusvaunuja mainosten vuoksi, kun ei niitä sitten linjalla näe.
HKL 150 oli myös liikkeellä.
MLNRV-havaintoja: 80 (7), 85 (6/8).
HKL 42 (NRIs) käytettiin varovasti Vallilassa ulkona omin konein. Jokohan tulee kohtakin ajokuntoon.
 
Saatoin vain havaita Lasipalatsin pysäkillä, että kuljettajan käyttöliittymä ei voi olla kunnolla käyttäjän tarpeisiin suunniteltu.

Helmin käyttöliittymähän on operaattorin vaatimuksesta ratikoissa integroitu ratikoiden ajoneuvotietokoneiden käyttöliittymään. Samalla siitä tulee liva. Välissä on parisen hidasta sarjaväylää, joista seuraa omat hitautensa. Bussipuolella käytetään Helmin omia päätteitä.

Ratikoiden käyttämällä vanhalla Helmin ajoneuvotietokoneella poikkeusreitille siirtyminen vaatii muistaakseni kaksi napinpainallusta pysäkillä ja poikkeusreitiltä palaaminen taas kaksi. Pysäkkien askeltaminen taitaa vaatia päälle painalluksen per pysäkki.

Liikkeessä näitä ei ole tarkoitus tehdä a) turvallisuussyistä ja b) koska laitteiden iän takia GPS ei anna tarkkaa sijaintia, joten sijainti pitää saada kiinnitettyä tunnettuun pisteeseen eli pysäkkiin. Liikkeessä oltaessa järjestelmä ei tiedä mihin pitäisi hypätä.

Uudemmat infojärjestelmän hallitsevat näitä tilanteita selvästi paremmin. Niissä on parempi paikannuslaitteisto ja mahdollisuus välittää datan korjauksia liikkeessä olevaan ajoneuvoon. Vanhaan järjestelmään näitä ei jälkikäteen helposti saa.
 
Tuollainen virroitin oli joskus vuosia sitten vaunussa 111, ja sen jälkeen vaunussa 107 (mainitun ollessa viimeinen tai ainakin viimeisiä "plussaamattomia" NrII-vaunuja joskus 2003-2004 tienoilla). Käsittääkseni tuo virroitintyyppi on Schunkin valmistama aivan kuten Variotrameista tuttu, myös joissakin Valmet-nivelissä nähty malli, vaikka ulkoisesti onkin toki enemmän sukua Siemens-virroittimelle, joka on Helsingin raitiovaunuille tyypillisin.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös