Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Perjantai-iltana 18.9. näin useamman vaunun linjalla 3T kohti Eläintarhaa kilvin "3T Tilausajo" (och samma på svenska). Vähän tuokin sattui silmään, mutta kyytiin nousseita matkustajia se ei näyttänyt haittaavan. Sisällä luki sitten "3TPM Eläintarha".

Jep, linjadatassa on virhe jonka takia vaunut kilvittyvät Eirassa automaattisesti noin.
 
22.9.09 noin kello 12.15

Vaunun #227 edessä tehtiin uukkari odotettavin seurauksin: Auton kylki sisässä, vaunu vaihtoon, ja parinkymmenen minuutin liikennekatkos. Tapahtumapaikka Kaupunginpuutarhan pysäkin jälkeinen risteys Salmisaareen päin.
 
23.9.09

Ensimmäinen LED-kilpinen NrI #42 aamulla Koskelassa lähdössä vuoroon 58, eli linjalle 6/8.
 
Vaunu 102 liikuskeli linjalla 6x/8 keskiviikkona 23.9. ainakin iltaruuhkan aikaan.
 
Ei kai LED, vaan LCD?

Totta, toiveajattelu pulpahti pintaan. :tongue:

Tänään 24.9. vaunu #102 aamun ensimmäisenä lähtijänä linjalla 6/8, vuorossa 64. #42 oli tällä kertaa kokopäivävuorossa, tosin linjalla 7B, eli uusien kilpien hyötyjä ei tänään ulosmitattu. 6/8:lla vastavuoroisesti ja totuttuun tapaan useita nauhakilpisiä, mm. #49 vuorossa 153.

Seitsemän aikaan aamulla #152 (v.73) joutui kolariin Hämeentiellä, naarmut etuoven kulmassa ja taaempi etuoven puolisko jumissa.

#86 1A:lla ruuhkavuoron aamussa.

#216 jämähti puoli yhdentoista jälkeen Haapaniemen pysäkille ykkössuuntaan. Vaunu oli linjalla 9 ja kuulemma nilkutellut jo ainakin Hakaniemestä lähtien, eli oli varmaan halliin matkalla, mutta matka jäi kesken. Ensin vaunu kytkettiin bukseeriin (onnistuneesti!), mutta lopulta saatiinkin ajettua halliin omin voimin. Hajonneesta vaunusta seuraava vuoro myöhästyi yli puoli tuntia.
 
Viimeksi muokattu:
24.9.

86 /1, 1A. Lähti 14.43 Roineentien 1:n x-vuorossa. Havaintona, että näitä linjan 1 x-vuoroja ei löydy pysäkkiaikatauluista lainkaan. Se niiden hyödystä. Linja 1 kun on niitä linjoja, jolla pysäkkiaikataulun merkitys on ensiarvoisen tärkeä, koska vuorovälit ovat täysin kuralla, kuten kaupungin talouskin.

Aamuruuhkassa 86 tuli Mäkelänkatua etelään ilman linjatunnusta, määränpäänään LINJAT LINJERNA. :D

Hauska yksityiskohta on myös ytv:n pysäkkiaikatauluissa raitiovaunuilla, kuten tässä. Alareunassa ilmoieteaan, e-merkityistä vuoroista, että e=ei matalalattiabussi. Oikein, suuri ihme on, jos paikalle ilmestyisi matalalattia-auto, ajetaanhan korvausliikennekin normaalisti korkeilla autoilla. :)

Puolestaan Mannerheimintien ja Tukholmankadun risteyksessä uusi asfaltti oli vedetty täysin kiskoon kiinni. Muisten kuulleeni jotain kolmen cm:n väistä...
 
#42 oli tällä kertaa kokopäivävuorossa, tosin linjalla 7B, eli uusien kilpien hyötyjä ei tänään ulosmitattu.

Ainakin illalla 42 liikkui 7B-kilvillä määränpäättömästi. Ehkä siis hyväkin, ettei ollut 6/8:lla, tai tiedä häntä.

---------- Viesti lisätty kello 9:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 8:59 ----------

Lähti 14.43 Roineentien 1:n x-vuorossa. Havaintona, että näitä linjan 1 x-vuoroja ei löydy pysäkkiaikatauluista lainkaan.

Eikös ne siellä sentään ole. Roineentieltä ja Brahenkadulta tosin puuttunevat kun jostain syystä kaupunkiin matkaavat hallivaunut aloittavat linjansa vasta Urheilutalolta.
 
Oikein, suuri ihme on, jos paikalle ilmestyisi matalalattia-auto, ajetaanhan korvausliikennekin normaalisti korkeilla autoilla. :)
Raitiovaunujen korvauslinjoja ajettaessa matalalattiabusseilla onglema on siinä, että matalalattiabussien ovilinja on usein matalamalla kuin nykyaikaisen helsinkiläisen raitiovaunupysäkin korkea kanttari ja on vaarana, että nykyisin ulospäin aukeavat keski- ja takaovet (ns. vippiovet) eivät avaudu tai ottavat muuten tuohon korkeaa pysäkkikorokkeeseen kiinni. Helbin O405-mersut olivat siitä hyviä juuri ratikkakorvaus-käytössä, että niissä selvisi tuosta ongelmasta korinnostoa käyttamällä. Jos siis muisti ja toki muisti siinä vaiheessa kun "merkillistä rutinaa tai kolinaa" kuului bussin takaosista. Siksi Helb käyttää noita korvauslinjoja ajettaessa bussisarjaa 9631-9645, jonka kääntöovet aukeavat sisäänpäin.

Sama ongelma esiintyy toki niillä pysäkeillä, jotka normaalistikin on yhteiskäytössä bussien ja raitiovaunujen kanssa; esimerkiksi Fredalla on Viiskulmassa sellainen pysäkki raitiolinja 3B:n ja bussilinjan 14 kanssa. Nykyaikaisten matalalattiaraitiovaunujen korotetut pysäkit toimivat huonosti matalalattiaisen bussiliikenteen kanssa ja se onkin asia, joka kannattaa suunnittelijoiden muistaa, kun tehdään yhteisiä joukkoliikenneväyliä bussien ja ratikoiden kesken. Asia toki selviää niin, että tällaisilla osuuksilla pysäkki on toisesta päästään matalampi.
 
Raitiovaunujen korvauslinjoja ajettaessa matalalattiabusseilla onglema on siinä, että matalalattiabussien ovilinja on usein matalamalla kuin nykyaikaisen helsinkiläisen raitiovaunupysäkin korkea kanttari ja on vaarana, että nykyisin ulospäin aukeavat keski- ja takaovet (ns. vippiovet) eivät avaudu tai ottavat muuten tuohon korkeaa pysäkkikorokkeeseen kiinni.
Ja tästä on seurannut jopa bussien jämähtämisiä pysäkille, varmaankin koska ovijarrun pois kytkennässä on ollut vaikeuksia. Kampin pysäkillä tuntuu tapahtuvan kohtalaisen usein näitä.

Asia toki selviää niin, että tällaisilla osuuksilla pysäkki on toisesta päästään matalampi.

Tai sitten niin että bussin renkaan kulku-ura on korotettu kiskoon nähden, luulisin. Ainakin Hakaniemen pysäkillä kiskot ovat uponneet aika syvälle betonin alapuolelle eivätkä telit kuitenkaan ota mihinkään kiinni.

25.9.09

#71 havaittu vähän Erottajan bukseerihässäkän jälkeen ajamassa kilvillä "Kirurgi" Pitkääsiltaa Hakaniemeen päin. Miehityksenä kikkamies ja kuljettaja.

Ellen ihan väärin muista niin tuo vaunu on tainnut olla viime aikoina Töölössä, eli se on otettu varmaankin linjalta 10. Liekö tuo se sipannut vaunu joka aamun sekamelskan käynnisti. Myöhemmin päivällä sama vaunu tuli vastaan koeajossa Kurvissa 12:22, jotain piilevää vikaa varmaan yritettiin houkutella esiin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
25.9.

52 /3T
80 /1A Nimim."suuret vaunut sijoitettu oikeisiin vuoroihin".
85 /3T
153 /7A (taulussa limoitettiin vuoronumeroksi 77).
 
Puolestaan Mannerheimintien ja Tukholmankadun risteyksessä uusi asfaltti oli vedetty täysin kiskoon kiinni. Muisten kuulleeni jotain kolmen cm:n väistä...

Toivoa ei välttämättä tarvitse vielä heittää. Joissain paikoissa rako tehdään jälkikäteen jyrsimällä. En tosin takaa, että näin käy, vaan voi olla väärin tehtykin. Rakennusalalla tuntuu olevan normaalia tehdä asiat sinne päin ja sitten korjata, jos joku huomaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös