Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
9.9.
HKL 401 bongattu Länsisatamassa linjalla 9 noin 13.40
Nythän Manskun ja Eino Leinon kadun kulmassa on käytössä lähestulkoon nollaviive-etuudet kaikille kymmenille Manskua joka tunti ajaville spåravuoroille. Tämänhän pitäisi joidenkin kirjoittajien mukaan sotkea lähestulkoon koko Helsingin liikenne, mutta ei näytä tekevän.
Minkäköhän takia Ruusulankadun ja Runeberginkadun kulmassa ei ole samanlaista järjestelyä (eli liikenteenohjaajia pysäyttämässä autokaistojen liikenne ratikan lähestyessä)? Runskilla näytti seisovan parhaimmillaan kolmekin ratikkaa odottamassa ruuhkan hälvenemistä päästäkseen kääntymään Ruusulankadulle. Myös pysäköintijärjestelyt on toteutettu ilmeisesti vähän lepsusti, Ruusulankadulla ja Sibeliuksenkadulla oli hinataan pois -kyltit voimassa tästä päivästä lähtien, mutta eipä parkkeerattuja autoja oltu minnekkään siirtelemässä...
Miksi muuten ysillä on poikkeusaikataulu, sehän kulkee normaalia poikkeusreittiään?
Tällaisia ylimääräisiä käyttämättömiä mutkia on Simonkadulta kohti Erottajaa, Erottajalta Aleksille Stockmannin kohdalla, ja Kaisaniemen liikenneympyrässä on kiskoja joka suuntaan.
Ja edelleen: Jos Mechelininkadulla olisi kääntösilmukka Ruoholahden sillan alla kuten oli vielä 1960-luvulla, olisi linja 8 voitu heinäkuussa ajaa sinne eikä Kolmikulmaan.
Kerropa lisää, siis onko kiskot vielä 1960-luvulla olleet paikoillaan ja yhteydessä rataverkkoon?
Kerropa lisää, siis onko kiskot vielä 1960-luvulla olleet paikoillaan ja yhteydessä rataverkkoon?
rataverkkoon?
Tänäkin päivänä näkyy Hämeentie 105:n kohdalla "1948-1964" Hämeentien linjaus. Parkkipaikka on siinä nykyään. Jyrkkä ja pitkä alamäki Arabian suntaan ja ylämäkeen loiva kaarre nykyisen Hämeentien linjaukseen. Tuosta kaarreosuudesta ei ole mitään jäljellä ollut aikoihin. Nykyään uudisrakentamisen alla.Vuoden 1964 ilmakuvista havaintuu edelleen Kumpulanlaakson eroavaisuuksia kumulatiivikarttaan verrattuna. Kustaa Vaasan tien ja Hämeentien risteys sijaitsi yli 100 metriä lähemmäs keskustaa, eikä vuosien 1948-64 ratalinjaus edes hiponut nyky-Hämeentien ratalinjausta. Em. risteysalueen raitiotievaihteet (Koskelaan hallille/Arabiaan) sijaitsivat n. 15-20 m idempänä kuin nykyinen ratalinjaus. Liitteenä kömpelö muokkaus kumukartasta.
Näytä liitetiedosto 1963