Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2013

Bongasin 401:n eilen sunnuntaina 8.9. kaksi kertaa: ensin Mikonkadulla matkalla etelään n 14:30 ja sitten Kuusitien kohdalla Mannerheimintiellä n 15:15.
 
9.9.

HKL 401 bongattu Länsisatamassa linjalla 9 noin 13.40

Jees, ja Pasilassa klo 14.50, jolloin se lähti kohti Länsisatamaa, vuoronumerolla 100. Nousin kyytiin ja tulin samalla omalta osaltani korkanneeksi sen. Sturenkadun risteyksessä totesin, että Koskelan suunnalta tuli ja edelle meni 9:n kilvissä oleva Vario 201. Vaunu 401 lähti perään, ja Brahiksella ennen Urheilutalon pysäkkiä kuljettaja kuulutti, että ohjelmassa on vaunun vaihto. "Tämä vaunu jatkaa varikolle ja matkustajia pyydetään siirtymään edessä olevaan vaunuun. Takaovia käyttävät varokaa, koska kohdalla ei ole pysäkkikoroketta." Ja niin matkustajat siirtyivät 201:een, ja 401 jatkoi tyhjänä kohti Kurvia.

Lisäksi bongasin tuntia aikaisemmin 38:n Simonkadulla linjalla 2 menossa Kaivopuistoon ja 37:n linjalla 4 Lasipalatsin pysäkillä menossa Katajanokalle. Myös 34 seikkaili nelosen linjalla samoihin aikoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Nythän Manskun ja Eino Leinon kadun kulmassa on käytössä lähestulkoon nollaviive-etuudet kaikille kymmenille Manskua joka tunti ajaville spåravuoroille. Tämänhän pitäisi joidenkin kirjoittajien mukaan sotkea lähestulkoon koko Helsingin liikenne, mutta ei näytä tekevän.

Minkäköhän takia Ruusulankadun ja Runeberginkadun kulmassa ei ole samanlaista järjestelyä (eli liikenteenohjaajia pysäyttämässä autokaistojen liikenne ratikan lähestyessä)? Runskilla näytti seisovan parhaimmillaan kolmekin ratikkaa odottamassa ruuhkan hälvenemistä päästäkseen kääntymään Ruusulankadulle. Myös pysäköintijärjestelyt on toteutettu ilmeisesti vähän lepsusti, Ruusulankadulla ja Sibeliuksenkadulla oli hinataan pois -kyltit voimassa tästä päivästä lähtien, mutta eipä parkkeerattuja autoja oltu minnekkään siirtelemässä...

Olen useinkin miettinyt, miksi ei ole tehty varayhteyksiä esim. Oopperan risteykseen, Hesarin-Flemarin risteykseen, Fredan-Bulevardin risteykseen ja muihin vastaaviin paikkoihin, kun kiskot on kuitenkin joskus rakennettu. Jos Runskilta ja Helsinginkadulta pääsisi etelään Manskulle, koko ratikkaletkan ei nyt Kisahallin kiskotöiden takia tarvitsisi kiertää Runeberginkadun lenkkiä tai jos Hesarilta pääsisi Kurvin suunnasta Fleminginkadulle, linja 9 välttyisi Urheilutalolla poikkeamiselta. Tuo Freda-Bulevardi tuli mieleeni parisen vuotta sitten, kun kolmosen kuski ei jostakin syystä huomannut kääntää vaihdetta ja ajautui kuutosen reitille kohti Aleksanterin teatteria. Olisi ollut mahdollisuus jotenkin vekslata itsensä takaisin reitille, jos Hietalahdesta olisi päässyt kääntymään Fredalle kohti Viiskulmaa.

Tällaisia ylimääräisiä käyttämättömiä mutkia on Simonkadulta kohti Erottajaa, Erottajalta Aleksille Stockmannin kohdalla, ja Kaisaniemen liikenneympyrässä on kiskoja joka suuntaan. Ja edelleen: Jos Mechelininkadulla olisi kääntösilmukka Ruoholahden sillan alla kuten oli vielä 1960-luvulla, olisi linja 8 voitu heinäkuussa ajaa sinne eikä Kolmikulmaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:05 ----------

11.9.
Vaunu 38 linjalla 2 Mikonkadulla menossa Kaivopuistoon

12.9.
Vaunu 34 linjalla 7B
Vaunu 63 linjalla 10
Vaunu 38 linjalla 10 (vuorossa 95)
Manne 164 (Osuuspankki) linjalla 7B

Lisäksi 401 näkyi kurkistelevan Vallilan varikon avonaisesta ovesta. Otsassa molemmilla kotimaisilla teksti "Tilausajo". Istuin kuutosessa matkalla Arabiaan, joten en ehtinyt nähdä kovin tarkasti.
 
Miksi muuten ysillä on poikkeusaikataulu, sehän kulkee normaalia poikkeusreittiään?

L4+L10 pidentynyt reitti syö enemmän välipaloja ja ysille ei enää riitä niitä kaikkiin vuoroihin. Ysin aikataulut kai on poikkeusviikollakin normaalin alkusyksyn mukaiset, vain kalusto muuttuu.

---------- Viestit yhdistetty klo 3:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 3:11 ----------

Tällaisia ylimääräisiä käyttämättömiä mutkia on Simonkadulta kohti Erottajaa, Erottajalta Aleksille Stockmannin kohdalla, ja Kaisaniemen liikenneympyrässä on kiskoja joka suuntaan.

Käyttämättömiä on väärä sana, koska onhan niistä melkein kaikki päivittäiskäytössä, ikävä kyllä.


Ja edelleen: Jos Mechelininkadulla olisi kääntösilmukka Ruoholahden sillan alla kuten oli vielä 1960-luvulla, olisi linja 8 voitu heinäkuussa ajaa sinne eikä Kolmikulmaan.

Kerropa lisää, siis onko kiskot vielä 1960-luvulla olleet paikoillaan ja yhteydessä rataverkkoon?
 
Vaunu 49 saapui hetki sitten Vallilan halliin lavettikuljetuksella. 401 seisoi pilttuussaan.
 
Kerropa lisää, siis onko kiskot vielä 1960-luvulla olleet paikoillaan ja yhteydessä rataverkkoon?

Mitähän minä tuosta muistaisin…. Ainakin 1950-luvun lopulla silmukka oli vielä olemassa ja käytössä. Melkoisen varmasti se on ollut rataverkossa vielä 1961 ennen Ruoholahden sillan rakennustyön aloittamista. Silta valmistui joulukuussa 1962. Marraskuisena iltana 1963 (ajankohta on jäänyt mieleen eräästä tunnetusta amerikkalaisesta kuolemantapauksesta) seisoskelin siinä silmukan kohdalla, mutta silloin siinä oli enää kiskojen jämiä. Katselin, kun HKL:n pojat yrittivät silloisen Lauttasaarenkadun (nyk. Porkkalankatu) puolella nostaa kiskoilta suistunutta 301-sarjan Ratti-Kariaa takaisin kiskoille. Ratahan muuttui siinä kohdassa yksiraiteiseksi ja oli ratapölkkyjen päällä. Ratikka oli Salmisaaren suunnasta tullessaan tipahtanut vaihteessa.
 
Kerropa lisää, siis onko kiskot vielä 1960-luvulla olleet paikoillaan ja yhteydessä rataverkkoon?

Voisin omasta puolestani kertoa, että aina Porkkalankadun sillan rakentamiseen asti, jolloin kasi kulki Porkkalankadun paikalla ollutta Lauttasaarenkatua pitkin kadun keskellä samaa raidetta molempiin suuntiin, oli ko. risteyksessä kääntösilmukka. Salmisaaresta tullut vaunu kulki hetken Mechelininkadulla väärää puolta ennen kuin pääsi vaihteessa siirtymään oikealle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Helsinki ilmakuvina 1943-2012 -sivulta voi tarkastella raitiotieverkon vaiheita. Valitettavasti ovat vuoden 1964 ilmakuvat paikoin heikkoa laatua, ettei niistä kovin hyvin näe raiteita. Kiskot näkyy kuitenkin kadonneen kokonaan Lauttasaarenkadun/Mechelininkadun risteyksen silmukasta vuoden 1964 ilmakuvassa. Vaikka SRS:n kumulatiivista karttaa on tullut silmäiltyä monen moista kertaa, niin huomasin vasta nyt, että Salmisaaren nykyinen silmukka on järjestyksessään toinen. Alkuperäinen siljaitsi Porkkalankadun (Lauttasaarenkadun) toisella puolella.

Vuoden 1943 ilmakuvista kiinnittyy huomio mm. Töölön hallin pihalla pariinkymmeneen (perä?)vaunuun, kiskotus Ramsaynrannassa Paciuksenkadun ja Meilahdentien välissä, maaseutumainen ympäristö Haagan linjalla sekä Kumpulanlaakson raiteiden eroavaisuus kumulatiiviseen karttaan verrattaessa. Kaupunginportin silmukka sijaitsi melkein kokonaan nykyisen Hämeentien itäpuolella, siten että silmukan läntisin kohta sijaitsi suunnilleen nykyisen Paavalin kirkon ratikkapysäkin kohdalla maaseudulle kulkevan bussikaistan paikalla. Vuosien 1926-48 alkuperäisestä linjauksesta vain hieman yli 300 metrin pätkä kulki nykyisen Hämeentien länsipuolella.

Vuoden 1964 ilmakuvista havaintuu edelleen Kumpulanlaakson eroavaisuuksia kumulatiivikarttaan verrattuna. Kustaa Vaasan tien ja Hämeentien risteys sijaitsi yli 100 metriä lähemmäs keskustaa, eikä vuosien 1948-64 ratalinjaus edes hiponut nyky-Hämeentien ratalinjausta. Em. risteysalueen raitiotievaihteet (Koskelaan hallille/Arabiaan) sijaitsivat n. 15-20 m idempänä kuin nykyinen ratalinjaus. Liitteenä kömpelö muokkaus kumukartasta.

kumu.png
 
Vuoden 1964 ilmakuvista havaintuu edelleen Kumpulanlaakson eroavaisuuksia kumulatiivikarttaan verrattuna. Kustaa Vaasan tien ja Hämeentien risteys sijaitsi yli 100 metriä lähemmäs keskustaa, eikä vuosien 1948-64 ratalinjaus edes hiponut nyky-Hämeentien ratalinjausta. Em. risteysalueen raitiotievaihteet (Koskelaan hallille/Arabiaan) sijaitsivat n. 15-20 m idempänä kuin nykyinen ratalinjaus. Liitteenä kömpelö muokkaus kumukartasta.

Näytä liitetiedosto 1963
Tänäkin päivänä näkyy Hämeentie 105:n kohdalla "1948-1964" Hämeentien linjaus. Parkkipaikka on siinä nykyään. Jyrkkä ja pitkä alamäki Arabian suntaan ja ylämäkeen loiva kaarre nykyisen Hämeentien linjaukseen. Tuosta kaarreosuudesta ei ole mitään jäljellä ollut aikoihin. Nykyään uudisrakentamisen alla.
En millään muista niitä vaihteita Koskelasta / Koskelaan. No olin yksinumeroisen ikäinen noihin aikoihin.
 
15.9.

Hakaniemessä oli klo 15.00 aikoihin pohjoiseen meneviä ratikoita jonossa Pitkällesillalle saakka. Jono seisoi puolisen tuntia. Metro-lehden uutisesta selvisi, että 401 oli uupunut jossakin Hakaniemen ja Haapaniemen välillä, ja perässä tullut ratikka työnsi sen Vallilan varikolle. Jonossa näkyi olevan vaunu 37 linjalla 7B.
 
20.9.13

Vaunusta 42 tullut uusi mainosvaunu. Mainostaa Eckerö Linea, ei vielä havaittu linjaliikenteessä.
 
Su 22.9.2013: Artic 401 havaittu opetusajossa n. klo 12.30. Tuli Katajanokalta Senaatintorille, kävi kääntymässä Kauppatorilla ja suuntasi Snellmaninkatua Kruununhakaan.
 
Takaisin
Ylös