Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Kuljin juuri vaunulla 80 (muistaakseni) 8:lla, ja Lautatarhantieltä pohjoiseen oli vaunulla todella vaivalloisen oloista päästä liikkeelle. Hiekkaakin käytettiin. Ylämäki on kuitenkin siinä aika mitäänsanomaton, vaikka nousua se lieneekin.

Lautatarhankadulta Hauhon puistoon on erittäin vaativa lyhyt ylämäki, Vallilan kansakoulun lähellä juuri ennen Hauhon puistoa. Siinä on perinteiselläkin saranalla ja haastavassa kelissä tuskaa nousta mäki ylös.
 
Mutta mikähän aiheuttaa sen, että ne myös kiihdytyksessä nykivät valtavasti tässä kelissä? Onko se vain vetävien akselin puute suhteessa painoon? Kuljin juuri vaunulla 80 (muistaakseni) 8:lla, ja Lautatarhantieltä pohjoiseen oli vaunulla todella vaivalloisen oloista päästä liikkeelle. Hiekkaakin käytettiin. Ylämäki on kuitenkin siinä aika mitäänsanomaton, vaikka nousua se lieneekin.
Sehän taitaa olla se sutimisenesto joka liikkeellelähdössä nykimisen aiheuttaa välipalavaunuissa. Herkkiä ovat sutimaan ihan normaaliolosuhteissakin. Lieneekö välipalanivelten tekniikkakin kovilla tuon takia ja myös siksi on ollut linjallejääntejä? Eihän näitä Nr-vaunuja alunperin tarkoitettu perävaunua vetämään, mihin välipalan voi rinnastaa.
 
Se ongelma on selvillä jo. Ohjelmallista säätöä jarrujen toimintaan. Aikaisemmin ei ole ollut välipalojen aikana tällaista keliä, joten ei ole voitu kokeilla asetusten toimintaa tällaisessa säässä.

Kovasti tuntuvat edelleenkin olevan vonkuvaa sorttia. Minusta normaaliin ja toimivaan jarrujärjestelmään eivät moiset äänet enää sovi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kovasti tuntuvat edelleenkin olevan vonkuvaa sorttia. Minusta normaaliin ja toimivaan jarrujärjestelmään eivät moiset äänet enää sovi.
Jarrupalojen ja jarrulevyn vinkuminen eivät liity jarrun toiminnan ohjaukseen ja sen säätöihin. Äänessä on kyse jarrupalamateriaalin ja jarrulevyn keskinäisestä yhteensopimisesta sekä mekanismiin liityvistä värähtelyä vaimentavista rakenteista.

Periaatteessa juoksutelin jarru on sama kuin moottoritelin levyjarru, mutta juoksutelin jarrua käytetään jatkuvasti ja moottoritelin levyjarrua vain pysähtymis- ja seisontajarruna. Vähäisellä käytöllä vinkumattomana pysynyt jarru on nyt osoittautunut äänekkääksi. Mutta tämä ei ole akuutti ongelma, joka estäisi mitenkään vaunun käyttöä.

Nr1-sarjassa muuten oli aluksi juoksutelissä levyjarrut. Ne purettiin pois koska niillä oli taiupumusta lukkiutumiseen ja pyöriin tuli tasoja. Nykyinen hydraulitoiminen jarru on toimilaitteeltaan ja ohjaukseltaan täysin erilainen.

Antero
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös