Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Eipä kulkenut alusta lähtien, sillä ainakin vaunu 162 (Elisa) ja 214 linjan 1A peräkkäisissä vuoroissa kääntyivät Kauppatorilta takaisin Käpylään klo 15 maissa.
29.5.: HKL 85 linjalla "ex 3B".
Eli klassinen debuggauspainajainen. :biggrin: Mutta toivottavasti vika saadaan eristettyä, matkustajana ei nimittäin ole kovin huojentavaa bongata katonreunasta kuskin yläpuolelta tarra, jossa lukee isolla "C-VAUNUN JARRUVIKA" (tjsp.)Nyt siis olisi toivoa siitä, että tuo kauan vaivannut jarruvika tällä tavoin diagnosoituisi ja asiaan päästäisiin käsiksi. Tuollaisen satunnaisesti esiintyvän vian korjaaminen mahtaa olla oikea painajainen, sillä vika ei tietenkään tule silloin kuin "pitäisi" eikä sen paikallistaminen silloin koeajotilanteessa onnistu.
...matkustajana ei nimittäin ole kovin huojentavaa bongata katonreunasta kuskin yläpuolelta tarra, jossa lukee isolla "C-VAUNUN JARRUVIKA" (tjsp.)
Eräänlainen havainto tämäkin. Seisoin Tennispalatsin nurkalla kuvaamassa Töölöön ajavaa 3T:tä tänään, ja tässä ohituskellonajat, kamerahan nappaa ne kätevästi:
16:57
17:00
17:16
17:29
17:34
17:36
17:45
Eli ei kovin tasainen vuoroväli 3T:llä Tulipa mieleen puheet Helsingin "ilman aikataulua kulkevasta ratikasta"... Tiedä sitten, olisiko tähän tänään joku erityinen syy, ainakaan häiriöinfo ei sellaista tunne.
Kamppi on aivan tolkuton ruuhkasumppu, lähtien kuljettajanvaihtoa tekevistä busseista jatkuen vasten sääntöjä ajavien henkilöautoilijoiden kautta ja päättäen vielä komeasti tahmaaviin liikennevaloihin.
Oliskohan 214 sitten ollut viimeinen KT:lla kääntyvä vuoro, vai mistä kiikastaa?
...
Onkohan kenelläkään ihan näköhavaintoja 1A:n vaunuista Telakkakadulla tänään?
h65A ja h66A loppuvat sitten kun metron jatko Ruoholahdsta länteen saadaan käyttöön. Bussilinjan h55 yhdistäminen vaikkapa linjan h18 kanssa poistaisi senkin tuolta osuudelta Arkadiankadulle. Linjat h14 ja h14B on ongelma, koska niiden kuljettajavaihto on vuosikymmenia tapahtunut juuri noilla pysäkeillä, eika varmaan loppua ole näkyvissä. Kampissa kun on sosiaalitilat ja taitaa olla niin, että linjojen h14/h14B kuljettajat saattavat ajaa myös joitain Kampin seutulinjojakin.70T on kaikista pienin ongelma Kampissa, sillä on oma päättäritasku Kampin pysäkin jälkeen. Mutta 14 vaihtaa kuljettajaa pysäkillä. Myös 65 ja 66 plus henkilöautot täyttävät Simonkadun pysäkin usein. Valoetuudet pitäisi ohjelmoida niin, ettei pysäkkialueelle jouduttaisi pysähtymään muuten kuin lastaamisen ajaksi.
Sehän näiden sotkujen syy onkin, kun 50 vuotta on eletty ajatuksella siitä, että joskus tapahtuu jotain, minkä vuoksi nyt ei tehdä mitään.h65A ja h66A loppuvat sitten kun metron jatko Ruoholahdsta länteen saadaan käyttöön.
En tulkinnut sitä metroprobagandaksi enkä tarkoita moittia ollenkaan sinua. Sillä tämä ”emme tee mitään koska suunnittelemme suurta metroa” -ajattelu on alkanut jo 1950-luvulla. Ja siksi meillä on täällä museoraitiotie ja bussiliikennekin elää pääasiassa 1950-luvun lähiöperiaatteessa.Anterolle tiedoksi: edellinen viestini ei ollut mitään metropropagandaa tms., vaan toteamus yleensä. Oikeissa suunnitelmissa kun lukee niin, että länsimetron käyttöönoton myötä suorat bussilinjat Lauttasaareen lopetetaan (yhtä Vattuniemen suoraa bussilinjaa lukuunottamatta). Eikö niin?
Niinpä. Mutta kun joukkoliikenteen taivaanrannan maalarit eivät edes kuuntele, mitä joukkoliikenteen tekijät sanovat. Jokunen vuosi sitten olin tilaisuudessa, jossa esiteltiin PLJ:tä yleisölle. Esittelyä oli kuuntelemassa myös ainakin lievästi tuohtunut bussinkuljettaja joka ihmetteli, miksi ei todellisiin jokapäiväisiin ongelmiin suunnitella mitään parannuksia. Ja kun hän kertoi näitä ongelmia, olin sitä mieltä, että se oli koko tilaisuuden paras puheenvuoro. Siksi, että juuri oli esitelty miljardiluokan investointiohjelma ja todettu, ettei joukkoliikenne siitä parane, mutta toivotaan, että pysyisi edes ennallaan. Kuljettajan luettelemat asiat olisivat parantaneet heti ja paljon, mutta maksaneet enintään kymmeniä miljoonia.Joukkoliikenneammattilaisten yhteinen henki ja hyvä pelisilmä on joukkoliikenteen pr-toimintaa parhaimmillaan.
No tämä keskustelu ei oikeastaan kuuluisi tänne havaintoihin, mutta...Iso Liitynnästä sen verran, että sehän juurikin poistaisi raitioliikenteen kanssa päällekkäistä bussitarjontaa. Sitä tutkittuani nyt taas tarkemmin, näen sen jonkinlaisena "Zurichin mallina", mutta toki erona siten, ettei Helsingin seudulla ole yhtä laajaa S-Bahn-verkostoa, eikä isoilla raitiovaunuilla liikennöitävät raitiolinjat ulottuisi liityntäterminaaleihin (tai niistä jopa eteenpäin). Mutta ainakin Tuusulantien seutulinjat-Käpylä-Oulunkylä-sektorilla se voisi toimia nykyäänkin (bussi+kaupunkirata+ykkösen ratikka).