Raitiovaunujen yöliikenne

Tällöin pitäisi myös sellaiset pussinperälähiöt kuin Pikku-Huopalahti ja Arabianranta saattaa yöliikenteen piiriin. Joskus muinoinhan on ollut linja 10N Ruskeasuo - Rautatieasema - Arabia. Ehkä tuon voisi herätellä henkiin.

Arabian kautta liikennöi yöaikaan bussilinjat 68 ja 71, mikä lienee ihan riittävä tarjonta tälle pussinperälle. Bussipysäkit sijaitsevat toki pääväylällä, mutta Arabianrannasta ei ole matkaa Hämeentielle kuin muutama sata metriä enemmän kuin kutosen päättärille. Lienee ihan siedettävä palveluetäisyys yöaikaan. Pikku-Huopalahden kortteleihin on jo hieman pidempi matka Manskun yöbussilinjoilta, mutta ilmeisesti vielä ihan siedettävä.

Nelosen yöliikenteen merkittävimmät kuormat ovat keskustan ja Meilahden välillä, mutta myös Munkkiniemeen ja Katajanokalle on kyllä useimmiten menijöitä. Tietenkin kun 18 kerta Munkkivuoren suuntaan menee, niin helpostihan se koukkaisi myös Munkkiniemen kautta, jolloin säästöintoilija voisi vähentää yhden vaunun lyhentämällä yönelosen välille Kuusitie-Katajanokka. Itse en kyllä lähtisi nelosen yöliikennettä muuttamaan.
 
Vs: Raitioliikenteen supistukset vuonna 2010

Pikku-Huopalahden kortteleihin on jo hieman pidempi matka Manskun yöbussilinjoilta, mutta ilmeisesti vielä ihan siedettävä.

Pikkiksen yöliikennetilanne on asukkaiden itsensä valinta. He nimittäin halusivat joskus 1990-luvulla linjalle 10 yöliikennettä, mitä HKL piti liian kalliina mutta esitti kuitenkin vastaehdotuksena bussin 39A koukkaamista Pikkiksen kautta. Asukkaat eivät bussia kotikaduilleen halunneet, vaan kävelevät mieluummin Vihdintielle tai Manskulle, joten loppujen lopuksi mitään muutoksia ei tehty. Asia oli joukkoliikennelautakunnan käsiteltävänä tuolloin.
 
Vs: Raitioliikenteen supistukset vuonna 2010

Arabian kautta liikennöi yöaikaan bussilinjat 68 ja 71, mikä lienee ihan riittävä tarjonta tälle pussinperälle.

Eiköhän tuossa ideana olisi enemmänkin se, että tuolla sekä Mannerheimintielle että Hämeentielle saataisiin ratikkayöliikennettä. Ei se, että Arabia sitä vaatisi. On totta, että molemmilla kulkee paljon busseja, mutta niiden tarjontaa ehkä voitaisiin lievästi vähentää. Raitiovaunun hyvä puoli olisi se, että se joka käyttää sitä päivisin, löytäisi sen öisinkin.
 
Vs: Raitioliikenteen supistukset vuonna 2010

Tuli myös mieleen linjan 4 yökuormat. Munkkiniemen tai Katajanokan päässä ei juuri liene käyttäjiä.

Tänään torstaina, hiljaisessa heinäkuussa, yövaunussa Munkkiniemen suuntaan vajaa 40 matkustajaa (klo 0.30 Kansallismuseon kohdalla). Munkkiniemeen saavuttaessa matkustajia oli vielä reilun tusinan verran.

Ei nämä kuormat valtavia ole, mutta kohtuullisia kuitenkin. Veikkaanpa, että aika monta Rautatientorilta samoihin aikoihin lähtevää bussia saisi laskea yhteen että päästäisiin tuollaisiin lukemiin.
 
Vs: Raitioliikenteen supistukset vuonna 2010

Tänään torstaina, hiljaisessa heinäkuussa...

Hiljainen heinäkuu ei tosin päde yöliikenteeseen, pikemminkin päinvastoin. Lomaa viettävillä kaupunkilaisilla on aihetta olla kesäriennoissa myös arkiöinä, mikä näkyy kuormissa.
 
Vs: Raitioliikenteen supistukset vuonna 2010

Ketjussa on haluttu liittää uusia pussinperiä yöliikenteen piiriin, joten innostuin katsastamaan mitä mahdollisuuksia raitioliikenteen yölinjastoa olisi laajentaa nykyisin resurssein eli yhdeksällä vaunulla pitäen maksimivuorovälinä 25 minuuttia. Pikaisesti kehittelin kolme erilaista vaihtoehtoa.

A.

Linja 4: Katajanokka – Munkkiniemi
3 vaunua, vuoroväli 20 min.

Linja 6N: Arabia – Kallio – Punavuori
3 vaunua, vuoroväli 20 min
(Hakaniemi-Sörnäinen väli Karhupuiston kautta)

Linja 10N: Kolmikulma – Töölö – Pikku-Huopalahti
3 vaunua, vuoroväli 18 min

B.

Linja 4: Katajanokka – Munkkiniemi
3 vaunua, vuoroväli 20 min.

Linja 9N: Vallila – Kallio – Punavuori
2 vaunua, vuoroväli 25 min.
(Paavalin kirkolta Sturenkatua)

Linja 10N: Pikku-Huopalahti – Kamppi – Arabia
4 vaunua, vuoroväli 20 min.

C.

Linja 4: Katajanokka – Munkkiniemi
3 vaunua, vuoroväli 20 min.

Linja 6N: Arabia – Punavuori
3 vaunua, vuoroväli 20 min.

Linja 10N: Pikku-Huopalahti – Kamppi – Itä-Pasila
3 vaunua, vuoroväli 25 min.
(Asemalta ysin reittiä Pasilaan)


Kaikissa ainoa kärsijä olisi Kaivopuisto, jonne yöliikenne lakkautettaisiin (ei liene suuri vahinko). Kolmosen hajottamalla saisi siis yöliikennettä ihan siedettävin vuorovälein nykyisen verkon lisäksi Arabiaan ja Pikku-Huopalahteen ja C-vaihtoehdossa myös Itä-Pasilaan. A-vaihtoehdossa Alppila jää hieman etäälle paitsi jos 6N kulkisikin Sturenkatua Arabiaan (ajallisesti sama kuin Sörnäisten kautta).
 
Vs: Raitioliikenteen supistukset vuonna 2010

Mikä tuo Punavuoren päättäri olisi käytännössä? Iso-Roobertinkatu on tärkeänä baarikatuna yksi keskeinen palvelualue öisin. Kolmikulman päättäri palveleekin ihan hyvin tuolta osin.

Nelosen yöversiolle uskaltaisin ehdottaa kääntöä Kauppatorilla, koska omien kokemusten mukaan matkustajia alkaa kunnolla ilmaantua vasta Senaatintorin pysäkillä. Voi olla että on liian raju leikkaus, mutta voisi tutkia. Sivuhyötynä vähemmän melua Skattan päättärialueelle. Ja 4N kannattaa ilman muuta vetää reittiä Mikonkatu-Rautatientori-Lasipalatsi.

6N:n kierrättäminen Kallion kautta kuulostaa myös erittäin fiksulta, koska Hämeentiellä pitäisi riittää bussitarjontaa.
 
Vs: Raitioliikenteen supistukset vuonna 2010

Hiljainen heinäkuu ei tosin päde yöliikenteeseen, pikemminkin päinvastoin. Lomaa viettävillä kaupunkilaisilla on aihetta olla kesäriennoissa myös arkiöinä, mikä näkyy kuormissa.

Onko tuosta ihan oikeata tilastollista aineistoa, vai onko tuo vain oma mutu-tuntumasi?
 
Vs: Raitioliikenteen supistukset vuonna 2010

Mikä tuo Punavuoren päättäri olisi käytännössä?
1A:n päätepysäkki Perämiehessä. Ongelmana toki Laivurinkatu-Tehtaankatu-risteyksen kylmät vaihteet, mutta koska muuta liikennettä ei ole, kääntöhommiin ei joutuisi kuin ensimmäisen vuoron kuljettaja.

Nelosen yöversiolle uskaltaisin ehdottaa kääntöä Kauppatorilla, koska omien kokemusten mukaan matkustajia alkaa kunnolla ilmaantua vasta Senaatintorin pysäkillä.
Tässä unohtuu se, että toiseen suuntaan löytyy kyllä menijöitä. Muun muassa Eurohostel vetää väkeä Skattalle arkiöisinkin.
 
Mielestäni koko kantakaupunki tulee olla yöliikenteen piirissä. Kyllä Tehtaankadun itäosakin on kunnon kantakaupunkia, jonne tulee myös päästä yöllä, joten kyllä 3:n ratikan tulee liikennöidä yölläkin. Hämeentietä Arabian ohi kulkee 68:n ja 71:n lisäksi itse asiassa vielä 74N, kun taas Alppilaan kulkee busseista pelkästään 23. 3:n yöliikennettä tarvitaan Alppilassakin.
 
Mielestäni koko kantakaupunki tulee olla yöliikenteen piirissä. Kyllä Tehtaankadun itäosakin on kunnon kantakaupunkia, jonne tulee myös päästä yöllä, joten kyllä 3:n ratikan tulee liikennöidä yölläkin. Hämeentietä Arabian ohi kulkee 68:n ja 71:n lisäksi itse asiassa vielä 74N, kun taas Alppilaan kulkee busseista pelkästään 23. 3:n yöliikennettä tarvitaan Alppilassakin.

Kolmosen varrella on tärkeitä palvelualueita, mutta siellä on myös osuuksia, joita on aika turha ajaa yöllä, Eläintarha erityisesti on silloin aivan kuollut. Eikä turistienkaan takia tarvitse ajaa kahdeksikkoa.

Matkustajien pitäisi ymmärtää, että jos he haluavat yöliikennettä omalle seudulleen, heidän pitäisi myös maksaa siitä jotain.
 
Kolmosen varrella on tärkeitä palvelualueita, mutta siellä on myös osuuksia, joita on aika turha ajaa yöllä, Eläintarha erityisesti on silloin aivan kuollut. Eikä turistienkaan takia tarvitse ajaa kahdeksikkoa.

Kun olen yöaikaan 3:lla kulkenut, niin kyllä Töölön suunnasta on tullut matkustajia Kallion puolelle.

Kyllä yöbusseillakin on hiljaisempia osuuksia, niin mielestäni niitä täytyy sietää ratikallakin.
 
Kun olen yöaikaan 3:lla kulkenut, niin kyllä Töölön suunnasta on tullut matkustajia Kallion puolelle.

Kyllä yöbusseillakin on hiljaisempia osuuksia, niin mielestäni niitä täytyy sietää ratikallakin.

Jos halutaan mahdollisimman nopea ja/eli halpa yhteys Töölö-Kallio, niin se saavutetaan Helsinginkadun kautta.
 
Jos halutaan mahdollisimman nopea ja/eli halpa yhteys Töölö-Kallio, niin se saavutetaan Helsinginkadun kautta.

Tätä olen joskus miettinyt, kysyntää olisi ainakin viikonloppuöisin lyhyelle poikittaislinjalle Kurvista Oopperalle.

Muuten mielestäni Arakawan 13.7. tekemät ehdotukset yöliikenteen uudelleenjärjestelyiksi ovat erinomaisia keskustelunavauksia, jotka pitäisi saattaa myös Suy:n tietoon. Nykyisillä kustannuksilla näyttäisi olevan mahdollista saada huomattavasti nykyistä parempaa palvelua.

Matkalippujen tarkastusta yövaunuissa pitäisi joka tapauksessa tehostaa nykyisestä, ettei vallalle pääse täälläkin mainittu ajatus siitä, että "ilmainen" yöratikkaliikenne on liian kallista järjestää.
 
Tässä oma erehtymätön näkemykseni yöliikenteen järjestämisestä. Kaikille linjoille riittää vallan hyvin puolen tunnin vuorovälit a r k i ö i n ä, tykätkööt siitä sitten matkustajat eli ei, ja kokonaisvaunumäärä olisi silloin 8.

Linjat, joista 4 ja 8 kuten päivällä, siis:
4 Katajanokka - Munkkiniemi
8 Salmisaari - Töölö - Arabia
9N Kaivopuisto - Eira - Kallio - Itä-Pasila
10N Kaivopuisto - Kamppi - Töölö - Kuusitie

ja kuvasta selvinnee lähtöminuutit ja kaikki muu, mitä kenenkin tulee tietää.
 

Liitetiedostot

  • rv-n.png
    rv-n.png
    139.8 KB · Lukukerrat: 642
Takaisin
Ylös