- Liittynyt
- 25 Elokuu 2010
- Viestit
- 89
Olen pintapuolisesti tutustunut näihin raitiovaunulinjaston kehittämissuunnitelmiin ja silmiinpistävää niissä on edelleen bussiliikennekeskeisyys Pasilasta pohjoiseen. Raitiovaunuja ei haluta tuoda esikaupunkialueelle, koska politiikkana on suosia raskasta raideliikennettä. Kuitenkin metron osalta on jo nyt tiedossa, että kapasiteetin kanssa tulee ongelmia liikenteen laajentuessa Espooseen eikä sen lyhille laitureille voida liikennöidä kuin ainoastaan kahden vaunuparin yksiköillä.
Raitiovaunujokeri on myös pelkkä visio. Raitiovaunulinjoja ei edes ole vedetty raitiovaunujokerilinjan tasalle. Raitiovaunulinjoja 6 ja 8 ei ole jatkettu Viikkiin eikä raitiovaunulinjaa 1 Oulunkylän asemalle. Linjan 10 päätepysäkki ei ole yhteydessä rantarataan, sitä ei ole jatkettu Huopalahteen eikä Munkkivuoren raitiovaunulinjaa ole suunniteltu jatkettavaksi Valimoon tai Pitäjänmäelle.
Mikäli jatkot olisivat paikallaan voitaisiin linja 1 ajaa jokerilinjan valmistuttua myös Viikkiin.
Itä-Helsinki nojaa jo päätettyyn kalliiseen Laajasalon siltaan. Tätä halvempi ja toimivampi olisi yhteys Mustikkamaan kautta Kulosaareen ja siitä edelleen Herttoniemenrantaan, ja mahdollisesti Itäkeskukseen A-lehtien pääkonttorin sivuitse. Tilaa on raideparille Naurissalmen sillan kupeessa. Herttoniemenranta on joukkoliikenteen osalta metron varassa, joten kapasiteettiongelmat saattavat johtaa tarpeeseen saada oma raitiovaunulinja. Mikäli hyväksyttäisiin joukkoliikenne- ja kevyen liikenteen silta Herttoniemenrannasta Tullisaareen, ei tuo yhteys ole pitkä myöskään uudelle Laajasalon asuntoalueelle.
Raitiovaunujokeri on myös pelkkä visio. Raitiovaunulinjoja ei edes ole vedetty raitiovaunujokerilinjan tasalle. Raitiovaunulinjoja 6 ja 8 ei ole jatkettu Viikkiin eikä raitiovaunulinjaa 1 Oulunkylän asemalle. Linjan 10 päätepysäkki ei ole yhteydessä rantarataan, sitä ei ole jatkettu Huopalahteen eikä Munkkivuoren raitiovaunulinjaa ole suunniteltu jatkettavaksi Valimoon tai Pitäjänmäelle.
Mikäli jatkot olisivat paikallaan voitaisiin linja 1 ajaa jokerilinjan valmistuttua myös Viikkiin.
Itä-Helsinki nojaa jo päätettyyn kalliiseen Laajasalon siltaan. Tätä halvempi ja toimivampi olisi yhteys Mustikkamaan kautta Kulosaareen ja siitä edelleen Herttoniemenrantaan, ja mahdollisesti Itäkeskukseen A-lehtien pääkonttorin sivuitse. Tilaa on raideparille Naurissalmen sillan kupeessa. Herttoniemenranta on joukkoliikenteen osalta metron varassa, joten kapasiteettiongelmat saattavat johtaa tarpeeseen saada oma raitiovaunulinja. Mikäli hyväksyttäisiin joukkoliikenne- ja kevyen liikenteen silta Herttoniemenrannasta Tullisaareen, ei tuo yhteys ole pitkä myöskään uudelle Laajasalon asuntoalueelle.