Raitiovaunulinjasto 2015

141839-linjalla on kasvunvaraa kumipyörilläkin, vielä raitiovaunun tapaan avorahastus käyttöön niin nopeutuu vielä.

Eivät ne kiskot muutaman vuoden tauolla pilaannu, ja entistäkin enemmän busseja nielevä runkolinja perustelee ratikan vaikka Myyrmäkeen asti.
 
Olisikohan Kampin metroaseman ja Mikonkadun kautta liikennöinti aiheuttanut liikaa epävakautta? Ja todellisuudessa, miten Töölöstä kuljetaan Kamppiin? n. 10 minuutin välein kulkevalla ratikalla vai tasaisin välein 3-8 minuuttia kulkevilla kumipyörillä (14, 18, 39, 41, 42, 45, 70T ja 205). Pidemmälle keskustaan ja sieltä pois varmaankin ratikka vetää matkustajia, mutta silloin voidaan voittaa aikaa Arkadinkadun kautta kulkemalla.
 
Ja todellisuudessa, miten Töölöstä kuljetaan Kamppiin? n. 10 minuutin välein kulkevalla ratikalla vai tasaisin välein 3-8 minuuttia kulkevilla kumipyörillä (14, 18, 39, 41, 42, 45, 70T ja 205). Pidemmälle keskustaan ja sieltä pois varmaankin ratikka vetää matkustajia, mutta silloin voidaan voittaa aikaa Arkadinkadun kautta kulkemalla.

Omien kokemuksieni mukaan ruuhka-aikaan Töölöstä tuleva kakkonen saapuu tavallisesti seisomakuormassa Kamppiin, missä valtaosa matkustajista jää pois. Loput jatkavat keskustan muille pysäkeille, yleensä asemalle. Ratikan vilkkaimpia nousupysäkkejä on Apollonkatu, vaikka nimenomaan sen vieressä on Töölön ainoa bussipysäkki, missä kaikkia mainittuja bussilinjoja voi odottaa samalla pysäkillä. Toisin sanottuna bussirallista huolimatta ratikka on varsin käytetty väline Töölön ja Kampin välisillä matkoilla.
 
Eikös Sturenkadun pohjoispää tarvita Vallilan halliraiteeksi?

Kiskot eivät ole katoamassa mihinkään. Käsittääkseni lähinnä on keskusteltu siitä, tarvitaanko siihen omat kaistat. Pelkkää halliraidetta varten ei tarvita. Ja kysehän on siis välistä Mäkelänkatu-Porvoonkatu. Pohjois/itäpää säilynee nykyisellään, ja siinähän on jo pyörätiet molemmin puolin.
 
141839-linjalla on kasvunvaraa kumipyörilläkin, vielä raitiovaunun tapaan avorahastus käyttöön niin nopeutuu vielä.

Ei oikeastaan ole. Siellä kärsitään jo nyt samantyppisistä ongelmista kuin jokerilla: liian tiheä liikenne, vuorot eivät kulje tasaisesti. Tämähän on myös "ratikkamainen" niin, että keskinopeus jää varsinkin ruuhkassa todella alhaiseksi. Bussien määrää ei siis voi enää lisätä, oikeastaan vuoroväliä pitäisi harventaa, jotta edellytykset tasaiseen vuoroväliin olisivat olemassa. Bussien kokoa ei voi kasvattaa, siitä pitää Punavuoren katuverkko huolen. Ensi syksynä linjalle lisätään taas busseja. Käsittääkseni ei kuitenkaan siksi, että vuoroväli tihenisi ja kapasiteetti kasvaisi vaan siksi, että kulku hidastuu koko ajan ja nykyinen vuoroväli edellyttää siksi suurempaa automäärää.

Voisin kuvitella, että avorahastus olisi hyvä ensiapu.

Nyt olisi minusta aika kaivaa naftaliinista Munkkivuoren ratikka, laskea H/K uudelleen sekä Laajalahdentien että Huopalahdentien vaihtoehdoille ja lähteä toteuttamaan ratikkaa sillä aikaa kun satama-alueita odotellaan. Yhteiskuntataloudellinen H/K alkaa olla kakkosen kieppeillä ja puhtaasti liikennöintikustannuksiin perustuva H/K taitaa sekin olla jo yli yhden, kun bussien kustannukset ovat kohonneet paljon enemmän kuin oli odotettavissa.
 

Jahas. Äkkiseltään kiinnittyy huomio siihen, että Kamppiin kovalla vaivalla rakennetu Fredrikinkadun rataosuus, joka on myös kohtuullisella käytöllä, jää pois käytöstä - tai odottelemaan mahdollisesti joskus kaukana tulevaisuudessa häämöttävää Munkkivuoren ratikkaa. Suunnitelmassa sekä linjat 1 että 2 ajaisivat Lasipalatsin pysäkiltä Töölöön, mikä on hupaisaa, etenkin kun ottaa huomioon, että toisen näistä olisi mahdollista kääntyä esimerkiksi Forumin kulmalta Mannerheimintieltä etelästä Simonkadulle. Toisaalta tuolla reitillä lähimmät pysäkit olisivat Ylioppilastalolla ja Simonkadun/Annankadun risteyksessä.

Kovin vähäisiä muutoksia perusratkaisuihin näköjään ollaan valmiita tekemään.

Vaikka ykköslinjankin profiili muuttuu melko lailla, liikennöintiajat säilyvät silti "ykkösmäisinä". Viikonloppuna toki ajetaan, muttei tuolloinkaan klo 18.00 jälkeen.

EDIT: Jaha, myös Pasilanraition reitiltä loppuu raitioliikenne.
 
Viimeksi muokattu:
Jahas. Äkkiseltään kiinnittyy huomio siihen, että Kamppiin kovalla vaivalla rakennetu Fredrikinkadun rataosuus, joka on myös kohtuullisella käytöllä, jää pois käytöstä - tai odottelemaan mahdollisesti joskus kaukana tulevaisuudessa häämöttävää Munkkivuoren ratikkaa. Suunnitelmassa sekä linjat 1 että 2 ajaisivat Lasipalatsin pysäkiltä Töölöön, mikä on hupaisaa, etenkin kun ottaa huomioon, että toisen näistä olisi mahdollista kääntyä esimerkiksi Forumin kulmalta Mannerheimintieltä etelästä Simonkadulle. Toisaalta tuolla reitillä lähimmät pysäkit olisivat Ylioppilastalolla ja Simonkadun/Annankadun risteyksessä.

Fredan raitiotie voidaan muuten toteuttaa tuossa linjastossa omana toteutuksenaan ja viedä tuo uusi 1 suoraan Fredaa pitkin Punavuoreen.

Itse näen tämän suunnitelman vahvuutena sen, että se purkaa Fredrikinkadun, Topeliuksenkadun ja Munkkivuoren ratikoiden kytköksen. Kukin näistä voidaan toteuttaa itsenäisesti siten, että radalle saadaan mielekäs linja liikennöitäväksi. Ja päästään eroon muna-kana -ongelmasta.
 
Ai, nyt se Luonnontieteellinen vaatii jo kaksi linjaa, eikä Kampille jää yhtään. Lisäksi Sturenkadulle ei mahdu tai ei tarvita ratikoita, kumpaakaan en usko. Linjat jäävät edelleen linjattomiksi ja Pasilanraitiolta loppuu joukkoliikenne kokonaan. Nämä kaikki pystyttäisiin paikkaamaan yhdellä linjalla 9B Töölöntori-Kamppi-Linjat-Sture-Mäkelä-Länsi-Pasila.
 
Ai, nyt se Luonnontieteellinen vaatii jo kaksi linjaa, eikä Kampille jää yhtään. Lisäksi Sturenkadulle ei mahdu tai ei tarvita ratikoita, kumpaakaan en usko. Linjat jäävät edelleen linjattomiksi ja Pasilanraitiolta loppuu joukkoliikenne kokonaan. Nämä kaikki pystyttäisiin paikkaamaan yhdellä linjalla 9B Töölöntori-Kamppi-Linjat-Sture-Mäkelä-Länsi-Pasila.

Ei kiskojen olemassaolo ole itseisarvo raitiolinjalle. Kyllä linjoillekin varmasti ajettaisiin, mikäli se olisi kokonaisuuten sopivaa ja kannattavaa.
 
Ei mahdu, kun sinne tulee pyöräkaistat.
Kyllä kadulle mahtuisi 1+1 pyöräkaistat, 1+1 jl-kaistat ja 1+1 autokaistat. Ja ne jalkakäytävät. Eli käytännössä levennetään ratikkakaistoja busseille sopiviksi ja vastaavasti kavennetaan nykyisiä reunakaistoja pyöräilijöille sopiviksi pyöräkaistoiksi. Bussien määrää keskikaistoilla voitaisiin vähentää esim. tekemällä linjasta 70T osittain (Kamppi-Koskela) ratikoilla ajettava. Koskelassa suoraan laiturin yli bussiin, joka lähtisi heti ratikan saavuttua. Vasemmalle kääntyvät eivät ryhmittyisi jl-kaistojen päälle, vaan kääntyisivät omalta kaistaltaan - jos kapasiteetti täyttyy, vähenee läpiajava henkilöautoliikenne kadulla ja välillisesti koko niemellä. Jäljelle jäävä bussiliikenne nopeutuisi, kun kääntyilevät sekä jakeluautot olisivat poissa tieltä.
 
Takaisin
Ylös