Suunnittelin omilla vajavaisilla tiedoillani linjaston ja taidan pitäytyä pitämään turpani kiinni hyvin pitkän aikaa tästä asiasta tämän jälkeen; antaa ammattilaisten hoitaa.
Kuitenkin:
1) Ykkösen siirto kulkemaan keskustan läpi ja nopeammalle reitille. Linjanumeroksi muuttuu 11.
→ Sturenkatu jää tyhjäksi ja nakin sen miehityksestä ottaa nykyinen kutonen. 6 joutuu myös luovuttamaan Kaivokatu-osuutensa ja tyytymään Aleksiin.
→ Vanha ykkönen jää hoitamaan Tehtaankatu-Hakaniemi -yhteyttä, kääntyy takaisin jo Hakaniemen lenkissä.
2) Linjoille ei aja yksikään linja.
→ Linjoille on ajettava linja, joka kulkee steissiltä, mikään Tehtaankatu tuskin on kovin suuri määränpää sieltä. Linjan toinen pää ajaa kuitenkin kääntämään Tehtaankadulla asti ikään kuin valmiiksi, koska Telakkakatu rakennettanee tällä vuosikymmenellä, jonka jälkeen se voidaan siirtää sinne. Linjanumeroksi tulisi 12.
3) Pohjoisesta Jätkäsaaresta suora reitti keskustaan. Numeroksi tulee 5.
→ Katajanokka on ainoa mielekäs kääntöpaikkana ja silloin nelosta ei kannata enää ajaa sinne.
→ Kasi käyttäköön Vanhaa Salmisaaren silmukkaa, niin bussilinja 15 voidaan eliminoida.
4) Laivoja varten omat ruuhkavuoronsa 5S ja 5V. Tämä vaatii kääntöpaikat kamppiin ja Olympiaterminaalille.
5) 7 on kevyesti kuormitettu länsipuoleltaan.
→ Lenkki Töölön kautta, varmasti sieltä on Pasilaan enemmän asiaa kuin Mannerheimintieltä.
+ Minimalistinen yölinjasto.
→ Yö-3 kiertää vain 2/3 -lenkin eteläosan, mahdollisesti vain toiseen suuntaan.
→ Yö-8 loppuu jo Paavalinkirkolle.
→ Yö-9 kääntää Kirurgilla: ei kestä paljon pidempään kuin kääntö kolmikulmassa ja Robertinkaduilla on huomattavaa yöelämää.
→ Yö-2 ei aja Pasilaan, vaan Ruskeasuon silmukkaan. Kääntyy Keskustan päässä paremman paikan puuttessa kauppatorilla.
Nykyinen linjasto pelaa ja palvelee kohtalaisesti. Pelottavaa, että tällä tavalla yhden ihmisen pakkomielle johohonkin saattaisi saada koko systeemin nyrjäytettyä; Ei siellä suunnitteluyksikössä kai kovin montaa ihmistä ole töissä.