Raitiovaunulinjasto 2015

Mutta niin, miltäpä se kuulostaisi, että 1A loppuisi jo linjoilla? Siinä olisi Etelä-Helsinkiläisille tarpeeksi yhteyttä Hakaniemeen ja linjat tulisi taas miehitetty. 1 taas siirtyisi jollekin reitille, joka ajaisi vähän keskeisempää ja nopeampaa reittiä kuin nykyinen telakkatyöläisten keräilylinja.

Nyt kun puhutaan linjojen pelastamisesta, niin toinen vaihtoehto voisi olla vaunu, joka ajaisi Vilhonkadun lenkin ja linjojen väliä; varmasti sillä olisi parempi kysyntä kuin taannoisella Linjat-Merisotilaantori -yhteydellä. Toki se voisi jatkaa myös Arkadiankatua ja kääntyä Töölössä ympäri, tosin silloin pitäisi uhrata enemmän vaunuja ja se oli pitkän matkaa päällekkäinen kakkkosen kanssa, molemmat jotka ovat nykyään epämuodissa.

Ja vielä yksi ajatus: Kampintorin kääntöpaikka?

Kirjoitanpa nämä tänne, ei vissiin kiinnosta HSL:läisiä maallikoiden jorinat.
 
Ja vielä yksi ajatus: Kampintorin kääntöpaikka?

Tämä minullakin kävi mielessä.
Tai pääseekö Fredalta kääntymään oikealle Arkadiankadulle ja Manskulta vasemmalle Kaivokadulle? Tällä järjestelyllä ei vain voi tasata aikaa missään, tulppaamatta koko Kamppia, ellei Fredalle tehdä vaikka sivuraidetta :tongue:

Kolmikulma olisi toki vaihtoehto, mutta se pitäisi ajattaa muualta sinne, kun Kaivokadulta. Se on vaan liian tukossa. Aluksi siis jättäisin ykkösen Mikonkadulle, jotta vaunu olisi mahd. lähellä Päärautatieasemaa ja Metroa.

En jäisi odottamaan Runkolinja 1:n ja Käpylän liityntäterminaalin kanssa Pisaraa, jos sitä voidaan odottaa aikaisintaan 10-15v päässä..
 
Miten olisi n.s. tilapäinen ratkaisu jossa ykkösen päätepysäkki olisi Rautatientori ja kulkisi koko viikon. Väliä Eira-Kauppatori-Hakaniemi-Linjat kulkisi arkisin n.s. ruuhkalinja.
 
Nyt on jo niin monenlaista toivetta ja todellista tarvetta, että ykköslinja tarvinnee uuden variaation, esimerkiksi:
1
(Nykyinen reitti)
1A
Merisatama-Kaivopuiston lauttalaituri-Olympiaterminaali-Kauppatori-Hakaniemi-Kallio-Pohjolanaukio-Koskela
1B
Mikonkatu-Hakaniemi-Linjat-Pohjolanaukio-Koskela
2
Nordenskiöldinkatu-(Nykyinen reitti)-Kauppatori-Telakkakatu
3
Telakkakatu-Viiskulma-(Nykyinen reitti)-Nordenskiöldinkatu
 
Näytä liitetiedosto 1966
Tämä minullakin kävi mielessä.

Niin, tuumin, että Oopperaterminaalille tai Katajanokalle ajettavat terminaalivuorot voisivat kääntyä siellä. Tämä taas sopisi kivasti variaatioksi uudesta linjasta 5, joka ajaisi Jätkäasaaren pohjoisosasta asemalle ja palvelisi toisella päällään katajanokan.

Terin sitten iltapuhteena oman linjastosuunnitelman saadakseni todeta, että on vaikeeta, enkä taida avata turpaani enää tästä asiasta pitkään aikaan. Joka tapauksessa 2/3:n siirto Pasilaan 7:n reitille oli huono idea.
 
Nyt on jo niin monenlaista toivetta ja todellista tarvetta, että ykköslinja tarvinnee uuden variaation, esimerkiksi:
1
(Nykyinen reitti)
1A
Merisatama-Kaivopuiston lauttalaituri-Olympiaterminaali-Kauppatori-Hakaniemi-Kallio-Pohjolanaukio-Koskela
1B
Mikonkatu-Hakaniemi-Linjat-Pohjolanaukio-Koskela

Miksi Koskelaan?

Ketorin; liitteesi ei toimi :(
 
En ole vieläkään ymmärtänyt sitä, että 2/3 -rengaslinjan tarvitsee väkisin kulkea Rautatieasemalle. Se on rengaslinja, joka ei palvele laajalti sellaisia alueita, joita ei toinenkin raitiovaunulinja palvelisi. Tämän vuoksi sen voisi ihan hyvillä mielin laittaa kulkemaan muualta kuin pahimman ruuhkasumpun läpi.

Yksinkertaistettuna suunnittelussa voisi pyrkiä siihen, että jokaiselta pohjoisen hännältä (Munkka, Huopalahti, [Pasila], Käpylä, Arabia) kulkee heiluri ydinkeskustan läpi etelän puolen häntään (Ruoholahti, Jätkä, Hietalahti, [Kirra], Skatta) ja rengaslinjoilla voisi sitten yrittää palvella parhaan mukaan niitä alueita, joita nämä heilurit eivät palvele. Ts. Töölö, Pasila ja eteläinen kantakaupunki. Tämä strategia on tietyllä tapaa nähtävissä nykyisessäkin linjastossa, mutta tuo 2/3 -linja ja ykkösen kierrättäminen pitkin keskustan laitamia kyllä sotkee ajatuksen pahasti. Ja se, että jostain risteyksestä ei käänny raiteita tiettyyn suuntaan, ei saa olla linjasuunnittelun este. Raiteet on tarpeen vaatiessa rakennettava.
 
Suunnittelin omilla vajavaisilla tiedoillani linjaston ja taidan pitäytyä pitämään turpani kiinni hyvin pitkän aikaa tästä asiasta tämän jälkeen; antaa ammattilaisten hoitaa.

Kuitenkin:

1) Ykkösen siirto kulkemaan keskustan läpi ja nopeammalle reitille. Linjanumeroksi muuttuu 11.
→ Sturenkatu jää tyhjäksi ja nakin sen miehityksestä ottaa nykyinen kutonen. 6 joutuu myös luovuttamaan Kaivokatu-osuutensa ja tyytymään Aleksiin.
→ Vanha ykkönen jää hoitamaan Tehtaankatu-Hakaniemi -yhteyttä, kääntyy takaisin jo Hakaniemen lenkissä.

2) Linjoille ei aja yksikään linja.
→ Linjoille on ajettava linja, joka kulkee steissiltä, mikään Tehtaankatu tuskin on kovin suuri määränpää sieltä. Linjan toinen pää ajaa kuitenkin kääntämään Tehtaankadulla asti ikään kuin valmiiksi, koska Telakkakatu rakennettanee tällä vuosikymmenellä, jonka jälkeen se voidaan siirtää sinne. Linjanumeroksi tulisi 12.

3) Pohjoisesta Jätkäsaaresta suora reitti keskustaan. Numeroksi tulee 5.
→ Katajanokka on ainoa mielekäs kääntöpaikkana ja silloin nelosta ei kannata enää ajaa sinne.
→ Kasi käyttäköön Vanhaa Salmisaaren silmukkaa, niin bussilinja 15 voidaan eliminoida.

4) Laivoja varten omat ruuhkavuoronsa 5S ja 5V. Tämä vaatii kääntöpaikat kamppiin ja Olympiaterminaalille.

5) 7 on kevyesti kuormitettu länsipuoleltaan.
→ Lenkki Töölön kautta, varmasti sieltä on Pasilaan enemmän asiaa kuin Mannerheimintieltä.


+ Minimalistinen yölinjasto.
→ Yö-3 kiertää vain 2/3 -lenkin eteläosan, mahdollisesti vain toiseen suuntaan.
→ Yö-8 loppuu jo Paavalinkirkolle.
→ Yö-9 kääntää Kirurgilla: ei kestä paljon pidempään kuin kääntö kolmikulmassa ja Robertinkaduilla on huomattavaa yöelämää.
→ Yö-2 ei aja Pasilaan, vaan Ruskeasuon silmukkaan. Kääntyy Keskustan päässä paremman paikan puuttessa kauppatorilla.


Nykyinen linjasto pelaa ja palvelee kohtalaisesti. Pelottavaa, että tällä tavalla yhden ihmisen pakkomielle johohonkin saattaisi saada koko systeemin nyrjäytettyä; Ei siellä suunnitteluyksikössä kai kovin montaa ihmistä ole töissä.
helsinkitram_night.pnghelsinkitram.png
 
Viimeksi muokattu:
Miksi Koskelaan?

Oletan, että Koskelan varikon ja Pohjolanaukion välinen varayhteys toteutuu ja näinollen voitaisiin aloittaa myös linjaliikennöinti ko. välillä. Tähtäimessäni on linjan h55 vuorotarjonnan harventaminen 30 min tasavuoroväliin koko liikennöintiajan ja lopetettava linjan liikennöinti joka päivä jo puolitoista tuntia aikaisemmin.
 
Mahtaako Mikonkadun 1-raideosuus kestää tuollaista linjamäärää ruuhkautumatta?
 
Mahtaako Mikonkadun 1-raideosuus kestää tuollaista linjamäärää ruuhkautumatta?

Samaten Kaivokadun pysäkki sekä Kaivokadun ja Mannerheimintien risteys ruuhkautuisi nykyistäkin pahemmin.

Linjaston kehittämistä helpottaisi paljon jos Fredalle saataisiin kiskot ja linja tai pari sinne. Nykyverkon toimivuuden iso ongelma on ratikoiden ruuhkautuminen, jota pitäisi helpottaa liikennöinnin luotettavuuden parantamiseksi.

Etelässä rata Korkeavuorenkatu ja Kapteeninkatua pitkin Merikadulle sekä Kompassille, jossa olisi kääntöpaikka sekä mahdollisesti yhteys Kompassilta Puistokatua pitkin Tehtaankadulle antaisi myös paljon mahdollisuuksia uusia mahdollisuuksia linjojen järjestelyyn, nykyinen linjoihin 2/3 perustuva linjasto ei ole hyvä. Se ei vaan pysy aikataulussa, ei sitten millään.
 
Viimeksi muokattu:
Fredan kiskot Kampista etelään mahdollistaisivat aika pitkälti sellaisen linjaston, ettei Manskun ja Kaivokadun risteyksessä tarvitsisi kääntyä, vaan se voitaisiin ajaa aina suoraan.

Yhtä kaikki, nykyisillä raiteilla linjastoon ei tarvitsisi mielestäni tehdä kuin seuraava muutos, että se olisi merkittävästi parempi: ykkönen kulkemaan Rautatieaseman kautta Eiraan ja vastaavasti ajattaa kolmonen Aleksin ja Krunikan kautta Kallioon. Kolmos-kakkosesta voisi myös tehdä rengaslinjan, joka kulkisi osapuilleen nykyistä reittiään renkaana, ei kahdeksikkona.
 
Yhtä kaikki, nykyisillä raiteilla linjastoon ei tarvitsisi mielestäni tehdä kuin seuraava muutos, että se olisi merkittävästi parempi: ykkönen kulkemaan Rautatieaseman kautta Eiraan ja vastaavasti ajattaa kolmonen Aleksin ja Krunikan kautta Kallioon. Kolmos-kakkosesta voisi myös tehdä rengaslinjan, joka kulkisi osapuilleen nykyistä reittiään renkaana, ei kahdeksikkona.
Miten tuon renkaan länsipuoli kulkisi tässä skenaariossa? Bulevardi - Mannerheimintie - Simonkatu? Vai Arkadiankadun kautta?

Kummin vain, mutta ainakin minun matkoihini huononnus olisi merkittävä, kun Pyhän Henrikin katedraalilta ei olisi enää yhteyttä rautatieaseman seudulle. Simonkatu-versiossa ratikka kiertelyretkensä jälkeen pysähtyisi lähimpänä rautatieasemaa Stockan nurkalla.
 
Takaisin
Ylös