Se että ei Valmettilaisten je sitä vanhempien vaunujen väristä saa poiketa on kokonaan virkamiesten oma keksintö, se ei edusta helsinkiläisten tahtoa, ja helsinkiläisenä voitaneen pitää myös esikaupungeissa Espoossa ja Vantaalla asuvia.
Onkohan tälle väittämälle nyt jokin perustelu vaiko vain omaa toivetta? Minäpä väitän, että tilanne on pikemminkin niin päin, että jos joku virkamies olisi keksinyt, että nyt tilataan vaikka niitä paloauton punaisia raitiovaunuja, niin olisi voinut tulla melkoinen älämölö. Taisi olla niin, että Valmettilaisten harmaa väritys oli nimenomaan virkamiestason keksintö, ja luottamusmiehet eli kaupunkilaiset sitten puuttuivat asiaan ja korjasivat sen.
Minun mielestäni espoolaisilla ja vantaalaisilla ei ole mitään sanomista Helsingin raitiovaunujen väritykseen. Kummatkaan eivät ratikkatalkoisiin osallistu, joten miksi heillä pitäisi olla jotain sanansijaa asiassa? Vai saammeko me helsinkiläiset äänestää Espoon valtuustovaaleissa, jotta Espoossa tehdän meitä miellyttäviä päätöksiä?
Ja kiusallani totean, että jos saisivat puuttua ratikoiden väriin ja tulos olisi samaa luokkaa kuin Helsingin bussien värin muuttaminen HSL:n väritykseen, niin hyvä onkin etteivät puutu. Tämä ennakkotapaus ei juuri vakuuta. Vai onko puoliksi kuran värinen bussi hyvää ulkonäköä?
Kerro jokin muu iso kaupunki Eurooopassa jossa raitoliikennettä on ollut yhtäjaksoisesti yli 100 vuotta, jossa noudatetaan uusimmissa matalalattiavaunuissakin yhä samaa väritystä kuin 100 vuotta sittten. Mainitsit että Wienissä ei noudateta enää, mutta kerrotko jonkun toisen jossa noudatetaan?
Riittääkö yksi vastaukseksi kysymykseen ”joku”. Pohdin tässä, sanonko Karlsruhe, Potsdam, Berliini, Dresden, Oder, Essen, Köln, Budapest, Praha...
Helsinki kuuluu poikkeuksien joukkoon – jonkin aikaa, jahka Variot lähtevät.
Antero