Raitiovaunun muotoilu

Kerro jokin muu iso kaupunki Eurooopassa jossa raitoliikennettä on ollut yhtäjaksoisesti yli 100 vuotta, jossa noudatetaan uusimmissa matalalattiavaunuissakin yhä samaa väritystä kuin 100 vuotta sittten. Mainitsit että Wienissä ei noudateta enää, mutta kerrotko jonkun toisen jossa noudatetaan?

t. Rainer
Raitiovaunuesimerkkiä ei tullut mieleen, mutta entäs Berliinin S-Bahn? Punakeltainen väritys on ollut käytössä ainakin 1920-luvustä lähtien:
http://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_ET_165
http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_481
Yleisen mielipiteen takia sarjan 481 sinapinkeltainen uusi väritys ei oikein lyönyt läpi ja niinpä palattiin perinteiseen väritykseen. Kuulostaapa tutulta helsinkiläiseen raitiovaunuhistoriaan verrattuna.:)
 
Yksi varoittava esimerkki lähellä meitä on Göteborg. Siellä matalalattiavaunut, jotka ovat muutenkin kömpelöitä, on maalattu perinteisin sinivalkoisin värein ja lopputulos on aivan karmea. Kalpea, kalju ylipainoinen valas, jos saa luonnehtia.

Samainen väritys näyttää kyllä Göteborgin vanhoissa korkealattiaisissa vaunuissa vielä ankeammalta. Tosin vaunujen muodotkin ovat aika kömpelöitä.

Helsingin vaunujen osalta jauhaisin edelleen nyt hyväksytystä tilaajavärityksestä. Yhtenevää väritystä ja brändäystä busseissa ja raideliikenteessä pitäisi osata hyödyntää, kuten maailmalla esimerkiksi Pariisissa ja Berliinissä tapahtuu. Runkolinjojen oranssi on henkisesti todella pitkä askel eteenpäin.
 
Se että ei Valmettilaisten je sitä vanhempien vaunujen väristä saa poiketa on kokonaan virkamiesten oma keksintö, se ei edusta helsinkiläisten tahtoa, ja helsinkiläisenä voitaneen pitää myös esikaupungeissa Espoossa ja Vantaalla asuvia.
Onkohan tälle väittämälle nyt jokin perustelu vaiko vain omaa toivetta? Minäpä väitän, että tilanne on pikemminkin niin päin, että jos joku virkamies olisi keksinyt, että nyt tilataan vaikka niitä paloauton punaisia raitiovaunuja, niin olisi voinut tulla melkoinen älämölö. Taisi olla niin, että Valmettilaisten harmaa väritys oli nimenomaan virkamiestason keksintö, ja luottamusmiehet eli kaupunkilaiset sitten puuttuivat asiaan ja korjasivat sen.

Minun mielestäni espoolaisilla ja vantaalaisilla ei ole mitään sanomista Helsingin raitiovaunujen väritykseen. Kummatkaan eivät ratikkatalkoisiin osallistu, joten miksi heillä pitäisi olla jotain sanansijaa asiassa? Vai saammeko me helsinkiläiset äänestää Espoon valtuustovaaleissa, jotta Espoossa tehdän meitä miellyttäviä päätöksiä?

Ja kiusallani totean, että jos saisivat puuttua ratikoiden väriin ja tulos olisi samaa luokkaa kuin Helsingin bussien värin muuttaminen HSL:n väritykseen, niin hyvä onkin etteivät puutu. Tämä ennakkotapaus ei juuri vakuuta. Vai onko puoliksi kuran värinen bussi hyvää ulkonäköä?

Kerro jokin muu iso kaupunki Eurooopassa jossa raitoliikennettä on ollut yhtäjaksoisesti yli 100 vuotta, jossa noudatetaan uusimmissa matalalattiavaunuissakin yhä samaa väritystä kuin 100 vuotta sittten. Mainitsit että Wienissä ei noudateta enää, mutta kerrotko jonkun toisen jossa noudatetaan?
Riittääkö yksi vastaukseksi kysymykseen ”joku”. Pohdin tässä, sanonko Karlsruhe, Potsdam, Berliini, Dresden, Oder, Essen, Köln, Budapest, Praha...

Helsinki kuuluu poikkeuksien joukkoon – jonkin aikaa, jahka Variot lähtevät.

Antero
 
Mutta niin ei ole tapahtunut tälle http://www.raitio.org/news/uutis12/reportaasit/nrv2010/nrv2010.htm Transtech-vaunulle. Se näyttää joltain pakettiautolta tai työkoneelta. Sille olisi varmaan löytynyt tehtaan käyttämän muotoilutoimiston kautta sopivampi väriehdotus kuin se minkä Helsingin kaupunki on määrännyt, vaikka pääväreinä olisi haluttu säilyttää vihreä ja keltainen.

Rainer hei, älä viitsi. Saat ihan vapaasti toivoa Helsinkiin vaikka vaaleanpunaisia ratikoita (eikös istuisi hienosti HSL:n värimaailmaan!) mutta älä väitä epätotuutsia. SRS:n tutustumiskäynnillä Oulussa Transtech esitteli meille juurikin muotoilijoiden suunnittelemia väritysvaihtoehtoja, ja niitä oli pitkälle toistakymmentä. Osa nykyisin keltavihrein sävyin eri tavoin jaoteltuna ja osa variosta tutuin sävyin. Kyllä siinä on ihan ammattilainen ollut Transtech-vaunun maalauksen suunnittelijana, ei kunnallinen virkamies.

Jos muuten Transtech-vaunu näyttää pakettiautolta, niin sittenhän se edustaa uusinta uutta hypeä! HSL:hän on kovasti tätä pakettiautoliikennettä edistämässä, on joukoja ja metropol-hanketta ja ties mitä ;)

Minusta voisi olla paikallaan, että HSL-alueella on kahdenvärisiä raitiovaunuja: keltavihreät keskustaraitiovaunut ja oranssin(harmaan)valkoiset) metroraitiovaunut, joilla ajetaan esikaupunkilinjoja ml. Jokerit.

Tätä mäkin mietin tässä kun tajusin, että jokeribusseista tulee kohta HSL:n runkolinjabrändin mukaisesti metronoransseja valkoisella perällä. Olisi varmaan perusteltua, että jokeriratikoista tulee myös metronoransseja mustalla ikkunaraidalla, mutta totisesti toivon, ettei ratikkaan tule sitä valkoista kuraperää.

Oranssiksi voisi sitten maalata runkolinjabrändin alla myös Laajasalon ratikat ja sillä varjolla kinuta niille valtion rahaakin. Kysehän on ihan eri asiasta kuin Stadin keskustaratikat!

Kuka teknisesti taitava tekee meille havainnekuvan Transtech-vaunusta metronoranssin värisenä mustine ikkunoineen?
 
En suoranaisesti ymmärrä vaunun ulkomuodon mollaajia. Ihan mukiinmenevän näköinen tuo on päällepäin. Tosin täytyy sanoa, että aikaiset havainnekuvat pyöreänurkkaisilla kumitiiviste-ikkunoilla varustetusta versiosta näyttivät jotenkin ystävällisemmiltä kuin nykyinen liimalasinen ja mustanpuhuvampi versio.

Vaan sisätilat ovatkin sitten toinen juttu. Penkkirivien teräväkulmaiset kauhukahvat ovat kuin kutsumassa kyynärpään "kiukkusuonen" iskuja ja penkit näyttävät suunnilleen yhtä mukavilta kuin ruumislauta. Lisäksi täytyy (näin asiaa tarkemmin tuntemattomana) ihmetellä, mitä etua on sellaisesta matalalattiavaunusta jossa jokainen penkki näyttää olevan niin korkealla, ettei niihin kiipeämättä pääse? Vai tuleeko väliosaan alempana olevia penkkejä?
 
Kuka teknisesti taitava tekee meille havainnekuvan Transtech-vaunusta metronoranssin värisenä mustine ikkunoineen?

Kun nyt kuitenkin väriä testasin, niin laitan tännekin.
Metron väri on hieman hankala, paljon punaisempi kuin äkkiseltään luulisi, joten sävytin reilusti oranssia pintaan, että kuva vastaisi jotakuinkin todellisuutta kirkkaassa päivänpaisteessa. Lisäksi Transtechin havainnekuvan pintamateriaali on hyvin metalliseksi tehty, joten oikea metron kylki näyttäisi rinnalla täysin toiselta väriltä. Mutta kai tästä vähän pystyy päätellä.

metroratikka.jpg
 
Toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä... Jokapäiväisenä matkustajana toivon, että spårassa on talvella lämmin ja kesällä viileä. Lisäksi toivon että se kulkee aikataulun mukaisesti. Muotoilusta viis.

70-luvun harmaa-oranssi oli kamala väriyhdistelmä, aivan kuin suoraan Itä-Saksasta. Saksan seisojien väri on OK ja havainnekuvat uudesta vaunusta näyttävät olevan OK. Manneihin sopivat mainosteippaukset, mutta Nr-1 vaunuissa ne näyttävät ihan kamalilta. Mainokset tuntuvat korostavan Valmetin vaunujen äärifunktionaalista muotoilua (= kökköä sellaista).

Että silleen ;)
 


Transtechin vaunu näyttää tuossa vertailussa kyllä hieman kökömmältä maalaisserkulta, ainakin jos katsoo valokuvia maketista, mikä ei liene kuitenkaan lopullinen totuus uudesta vaunusta. Berliinin Flexityssä on tuulilasi ja ohjaamon sivuikkuna paremmin linjassa matkustamon ikkunarivin kanssa kuin Transtechin vaunussa. Transtechin renderöidyssä kuvissa tämä ei näytä niin pahalta, mutta maketin tuulilasi näyttäis valokuvissa poikkeavan hieman tietokonegrafiikasta. Saapi nähdä, millainen valmis vaunu lopulta on. Flexityssä näyttäis ajovalot puristetun pystysuunnassa todella kapeaan kaistaleeseen jotta tuulilasin alareuna on saatu alas ja linjaan matkustamon ikkunoiden kanssa.

---------- Viesti lisätty kello 22:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:27 ----------

Mutta kai tästä vähän pystyy päätellä.

Näytä liitetiedosto 1590

Tuohan on itse asiassa todella hyvän näköinen väritys, ainakin kuvassa. "Musta-oranssi" paperilta luettuna kuulostaa paljon pahemmalta. Ja juu, mikään valkoinen perä tai edes raita ei tuohon sovi.
 
Yksi varoittava esimerkki lähellä meitä on Göteborg. Siellä matalalattiavaunut, jotka ovat muutenkin kömpelöitä, on maalattu perinteisin sinivalkoisin värein ja lopputulos on aivan karmea. Kalpea, kalju ylipainoinen valas, jos saa luonnehtia.

Tämän paremmin ei raitiovaunua voisi kuvatakaan. Erityisesti keula on kuin viikon vanhaa kermavaahtoa. :frown:
 

Yäk.
+viisitoistamerkkiä

---------- Viesti lisätty kello 0:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:03 ----------

Muistatteko millaisia olivat aikoinaan sisutusarkkitehti Kukkapuron design-luomukset, Valmetin nivelvaunut, kun ne tulivat liikenteeseen?

Onko ne muka Kukkapuron suunnittelemia. Onko sinulla tarkempia lähdetietoja laittaa, että saisi omat tiedot päivitettyä?
 
Oranssiksi voisi sitten maalata runkolinjabrändin alla myös Laajasalon ratikat ja sillä varjolla kinuta niille valtion rahaakin. Kysehän on ihan eri asiasta kuin Stadin keskustaratikat

Kyllä ratikalle on aina valtion rahaa saatavissa, kulki se missä vain ja minkä värisenä tahansa.

Lisäksi täytyy (näin asiaa tarkemmin tuntemattomana) ihmetellä, mitä etua on sellaisesta matalalattiavaunusta jossa jokainen penkki näyttää olevan niin korkealla, ettei niihin kiipeämättä pääse? Vai tuleeko väliosaan alempana olevia penkkejä?

Podesteri-istuimista on jo useaan kertaan puhuttu. Kun istuimelle on askelma ja penkki on seisovan ihmisen takamuksen korkeudella, niin istuutuminen on kaikista helpointa. Varion luiskautuva lattia ja polvenkorkuinen istuin on erittäin epämukava istua ja hankala istuutua huonojalkaiselle.
 
Onko ne muka Kukkapuron suunnittelemia. Onko sinulla tarkempia lähdetietoja laittaa, että saisi omat tiedot päivitettyä?

Ihmettelin samaa. Yrjö Kukkapuro on yksi M100-metrojunien suunnittelijoista, mutta en ollut ennen tätä ketjua nähnyt hänen nimeään Valmetin ratikoiden yhteydessä.
 
Kun nyt kuitenkin väriä testasin, niin laitan tännekin.

Kiitos! On kyllä tosi tylsän näköinen, kun on vaan yhtä väriä. Tulisikohan tuosta jotenkin eläväisempi, jos lisäisi mustaa helmaan M100-junien tavoin tai jos vaikka jatkaisi puskureita mustana raitana ympäri vaunun?

Kyllä ratikalle on aina valtion rahaa saatavissa, kulki se missä vain ja minkä värisenä tahansa.

Toivotaan näin. Laajasalon ratikka on kuitenkin luonteeltaan verrattavissa esim. Hervannan tai Varissuon ratikkaan, joten siinä mielessä valtion raha olisi ihan perusteltua.
 
On kyllä tosi tylsän näköinen, kun on vaan yhtä väriä.

Mun mielestä tuo on varsin tyylikäs. Mitenkähän se sitten fiksusti toteutetaan reittikarttoihin, jos Jokeri tai joku muu linja brändätään metro-oranssiksi?
 
Takaisin
Ylös