En tiedä ymmärrämmekö tämän samalla tavalla...
Kuvauksesi valaisee hyvin nykytilannetta. Ja sanoisin niin, että liikennesuunnittelijalla olisi töitä Pispalan valtatien valojen ajoituksen uudelleen suunnittelussa.
Iltapäivällä Pispalan valtatien liikennemäärää pitää säätää tietenkin itäpäässä eli jossain Hämeenpuistossa. Eli estetään autojen pääsy Pispalan valtatielle (Pirkankadulle), ei estetä autojen poispääsyä. Toki kumpikin ratkaisu säätelee Pispalan valtatien välityskykyä, mutta nykyinen systeemi säätelee sitä siten, että säätö haittaa Pispalan valtatietä, vaikka sen piti vähentää liikenteen haittaa.
Voin toki arvata, että jos esim. Hämeenkadun ja Hämeenpuiston risteyksessä valot säädetään niin, että Hämeenpuistoa pohjoiseen pääsee joutuisasti mutta Pispalan valtatien suuntaa rajoitetaan, kertyy jonoa ehkä Hämeenkadulle saakka. Ja silloin tökkii myös pohjoiseen Paasikiventielle pyrkivä liikenne.
En tunne tarkkaan Tampereen tilannetta nykyään, mutta pääseekö vielä Sepänkadulta Paasikiventielle itään? Jos viimeinen Pispalan valtatien säätöliikennevalo olisi siinä, säätäminen ei haittaisi Hämeenkadun ja Hämeenpuiston risteystä. Pirkankadulla lienee paremmin tilaa jonolle.
Liikennevalosuunnittelun yksi parametrihän on siinä, mihin ruuhka kerätään. Helsingissä on periaatteena, että ruuhkat kerätään mieluummin sisääntuloteiden päihin kuin keskustan kaduille. Sisääntuloteillä on tilaa tarvittaessa kilometrikaupalla, eikä tyhjäkäynnin pakokaasut tule suoraan keskustan asukkaiden ja työntekijöiden neniin.
Toinen periaate on tietenkin se, että ajosuunnassa myöhemmin tulevien valojen tulee päästää enemmän liikennettä kuin aiempien, jos valojen välinen osuus halutaan pitää ruuhkattomana. Tämä on tärkeätä erityisesti joukkoliikenteen kannalta. Jos erillistä joukkoliikennekaistaa ei ole, sujuvuus on taattava sillä, että autoja on vähän ja ne vähätkin pääsevät joukkoliikenteen edestä pois ruuhkia muodostamasta. Säätelykohdassa tarvitaan joukkoliikennekaista ennen risteystä sillä matkalla, joka arvioidaan kertyvän ruuhkan pituudeksi.
Antero