Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

Pitäisikö rantaradan kaukojunien pysähtymiskäyttäytyminen olla mielestäsi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    65
Koska rantaradan kaukojunien pysähtyminen Leppävaarassa on saanut niin paljon kannatusta, ja perustelutkin ovat hyvät, niin ehdotan seuraavaa radikaalia ratkaisua:

Turun junien pysähtyminen Pasilassa jätetään pois ja korvataan Leppävaaralla. Poikkeuksena ehkä myöhäisillan viimeiset vuorot ja aamun ensimmäiset, jotka pysähtyisivät molemmissa. Pääradan kaukojunat sensijaan jatkaisivat pysähtymistään Pasilassa kuten nyt.

Ai miksi?

- Rantaradan ja pääradan/oikoradan kaukojunien aikataulut ovat sellaiset että junaa ehtii vaihtaa Helsingin päärautatieasemallakin. Osa rantaradan junarungoistajhan jatkaa aika pian Helsinkiin saavuttuaan toisella vuoronumerolla esim Tampereelle tai Joensuuhun. Periaatteessa VR voisi yhdistää ne vuorot ja markkinoida niitä suorina yhteyksinä. Miksi niin ei tehdä en ymmärrä, mutta siihen on varmaan jokin pätevä selitys. Ehkä se selitys on, että suomalaiset ovat niin umpiluussaan sisäistäneet että kaikkien etelään menevien kaukojunien päätasema on Helsinki ja että matkustajaparat menisivät totaalisesti sekaisin jos junat vain pysähtyisivät Helsingissä ja jatkaisivat muualle. Hätäjarrua alettaisiin vetää sinä pelossa ettei pääse minne oli tarkoitus:D

- Lähiliikenteen osalta vähemmän vaihdetaan pääradan lähijunasta rantaradan kaukojunaan, kuin mitä rantaradan lähijunista pääradan kaukojuniin. Jos haluaa optimoida matka-aikaansa, niin kaukojunien pysähtyminen Leppävaarassa auttaisi koska pääradalta tuleva ja Pasilasa vaihtava voi matkustaa ensin rantaradan lähijunalla Leppävaaraan ja nousta siellä kaukojunan kyytiin.

- Pasilasta ei ole tullut sellaista kakkoskeskustaa Helsingille mitä sitä on mainostettu n 30 vuotta, eikä taida tulla vähään aikaan. Itse asiassaa helsinkiläiset taitavat vastustaa Pasilaan suunniteltuja massivista rakentamista. Lisäksi Pasilan laajentamista niin että se kytkeytyisi paremmin muuhun kantakaupunkiin estää Keskuspuisto joka rajaa alueen ja tekee siitä umpipussin. OK, siellä on Messukeskus, Hartwall areena ja YLE:n Iso Paja, mutta niihinkin pääsisi jatkossakin rantaradan kaukojunista vaihtamalla junaa joko Helsingissä tai Lepuskissa.

t. Rainer
 
Kirkkonummi on toisaalta kai Suomen väkirikkain kunta ilman kaupunkistatusta. Ja lähiliikennelinjojen pääteasema. Ihan selkeästi kaukojunien pysäkki, siis.
Näillä perusteluilla voidaan perustella myös Leppävaaran kaukojunapysähdykset:
Leppävaara on Suomen toiseksi suurimman kaupungin suurin asutuskeskittymä. Lisäksi sekin on lähiliikennelinjojen pääteasema.

Espoon keskus taas on samaisen kaupungin hallinnollinen keskus, johon toisaalta on suuresta osasta Espoota huonommat bussiyhteydet kuin Leppävaaraan. Lisäksi se ei ole edes minkään lähijunan päätepysäkki. On myös lähijunia jotka ajavat pysähtymättä Espoon keskuksen ohi, mutta pysähtyvät Leppävaarassa (Y).
Tästä voikin sitten tulkita mitä vaihtoehtoa kannatan.
 
Turun junien pysähtyminen Pasilassa jätetään pois ja korvataan Leppävaaralla.

Mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta mielipiteeni on jyrkkä ei. Tervetuloa joskus mukaan tutustumaan rantaradalta saapuvan kaukojunan Pasilassa poistuvaan matkustajamäärään. Nyt täytyy kuitenkin muistaa, että kyseessä on täysin ideointia eli ei oteta tätä liian vakavasti... Suuntaa antava "kansanäänestys" tämä kyllä on ollut ja näyttäisi Leppävaaran pysähdys saavan huomattavan kannatuksen.
 
Mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta mielipiteeni on jyrkkä ei. Tervetuloa joskus mukaan tutustumaan rantaradalta saapuvan kaukojunan Pasilassa poistuvaan matkustajamäärään. Nyt täytyy kuitenkin muistaa, että kyseessä on täysin ideointia eli ei oteta tätä liian vakavasti... Suuntaa antava "kansanäänestys" tämä kyllä on ollut ja näyttäisi Leppävaaran pysähdys saavan huomattavan kannatuksen.
Pasilan asema vain vahvistuu Kehäradan valmistumisen myötä, koska Turusta tuleville se on ensimmäinen paikka jossa voi vaihtaa lentokentälle menevään junaan. Kukaan ei kai ole vielä ehdottanut kaukojunien pysäyttämistä Huopalahdessa... :)
 
Espoon keskus taas on samaisen kaupungin hallinnollinen keskus, johon toisaalta on suuresta osasta Espoota huonommat bussiyhteydet kuin Leppävaaraan.
Esim Espoonlahden alueelle sekä Matinkylään ja Olariin on paljon paremmat bussiyhteydet Espoon keskuksesta kuin Leppävaarasta. Ei taida Lepuskista olla sinne minkäänlaisia bussiyhteyksiä.

Lisäksi se ei ole edes minkään lähijunan päätepysäkki. On myös lähijunia jotka ajavat pysähtymättä Espoon keskuksen ohi, mutta pysähtyvät Leppävaarassa (Y).
Tästä voikin sitten tulkita mitä vaihtoehtoa kannatan.

Espoon asema tulee aikanaan muuttumaan taas E (tai A) -junien pääteasemaksi sitten kun kaupunkirataraiteet on saatu jatketuksi Leppävaarasta sinne, ja erillistä Leppävaaraan päättyvää junalinjaa ei enää ajeta. Huono asia ehkä Köökkilahden kannalta, joita on hemmoteltu tiheillä yhteyksillä viimeisen reilun vuoden, mutta kuvittelisin että kaupunkiradan myötä Kirkkonummellekin lisätään lähijunavuoroja.

Y-junat ohittavat Espoon keskuksen samasta syystä kuin miksi G-junat ja tunnuksettomat pääradan lähijunat ohittavat Tikkurilan. Siitä syystä että VR haluaa välttää turhan pitkien junien ajamista Karjaalle asti, koska Y-junat täyttyisivät espoolaisista.

Y-junat pitäisi kaupunkiradan valmistuttua yhdistää S-junien kanssa, niin että kerran tunnissa kulkeva S jatkaisi Karjaalle, eikä se pysähtyisi Espoon keskuksen ja Leppäävaaran välillä, ja kalustonkäytön optimoinnin vuoksi runko pätkittäisiin kahtia Kirkolla.

t. Rainer
 
Mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta mielipiteeni on jyrkkä ei. Tervetuloa joskus mukaan tutustumaan rantaradalta saapuvan kaukojunan Pasilassa poistuvaan matkustajamäärään.

No millaiset Pasilan matkustajamäärät ovat esim Espoossa poistuviin verrattuna (sellaisina päivinä kun ei ole messuja Messukeskuksesssa eikä lätkämatsia tai muuta suurta yleisötapahtumaa Hartwall-areenassa)?

Joka aamu kun odotan junaa Espoossa, siellä pysähtyy joko Turkuun menevä tai sieltä tuleva kaukojuna, ja matkustajia nousee/jää pois kymmeniä.

t. Rainer
 
Pasilan asema vain vahvistuu Kehäradan valmistumisen myötä, koska Turusta tuleville se on ensimmäinen paikka jossa voi vaihtaa lentokentälle menevään junaan. Kukaan ei kai ole vielä ehdottanut kaukojunien pysäyttämistä Huopalahdessa... :)

Tämä kehärata-seikka toki puoltaa vahvasti Pasilan pysähdysten jatkamista.

t. Rainer
 
Esim Espoonlahden alueelle sekä Matinkylään ja Olariin on paljon paremmat bussiyhteydet Espoon keskuksesta kuin Leppävaarasta. Ei taida Lepuskista olla sinne minkäänlaisia bussiyhteyksiä.

No on silläkin välillä sentään linjat 5 (Leppävaara-Matinkylä) ja 35 (Leppävaara - Karakallio - Kauniainen - Olari - Matinkylä)
 
No millaiset Pasilan matkustajamäärät ovat esim Espoossa poistuviin verrattuna (sellaisina päivinä kun ei ole messuja Messukeskuksesssa eikä lätkämatsia tai muuta suurta yleisötapahtumaa Hartwall-areenassa)?

Joka aamu kun odotan junaa Espoossa, siellä pysähtyy joko Turkuun menevä tai sieltä tuleva kaukojuna, ja matkustajia nousee/jää pois kymmeniä.

Pasilan matkustajamäärät on useita kymmeniä niistä junista, joissa on tullut matkustettua/työskenneltyä. Espoon matkustajamäärä vaihtelee kymmenestä kahteenkymmeneen. Heidän elämästään olisi mielenkiintoista tietää, että kuinka moni jää Espooseen ja kuinka moni jatkaa eteenpäin.

Tässä kannattaa huomioida vertailuajankohta, joka itselläni ovat aamupäivästä (IC2-130) iltaan (IC2-154) ja Rainerilla aamu (kello 7-9?). Voisivatko nämä Rainerin näkemät matkustaa Kirkkonummelta Espooseen lähijunalla?

Tästähän on syntynyt kunnon ajatusriihi...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vertailun vuoksi Leppävaaran ja Espoon keskuksen joukkoliikenneyhteydet:

LEPPÄVAARA

A Helsinki
E Helsinki/Kauklahti
L, S, U Helsinki/Kirkkonummi
Y Helsinki/Karjaa

3 Kivenlahti
5 Matinkylä
20 Järvenperä
21, 21K, 21T, 21V Serena
22, 22B Hämevaara
22 Sinimäki
23, 23N Kilonpuisto
23, 23N Uusmäki
24, 24T Jupperi
25 Lähderanta
25A, 25AT Högnäs
25T Lähderanta
26 Jorvi
27 Espoon keskus
27N Jorvi
27V Espoon keskus
28 Siikaniemi
28B Siikajärvi
28K Siikaniemi
28KB Siikajärvi
28KT, 28T Siikaranta opisto
29, 29T Kalajärvi
35/35V Matinkylä
51 Kuurinniitty
52 Hämevaara
52 Tapiola
57 Westendinasema
96H Kellonummi

106, 106T Kamppi
110, 110A, 110T, 110TA Kamppi
110A, 110TA Mäkkylä
205 Kamppi
210N 220N Helsinki
410N Helsinki
510 Vantaankoski
510, 512A, 514, 514K, 550 Westendinasema
510B Myyrmäki
512, 512A Malmin asema
514 514K 540 Lentoasema
540 Espoon keskus
550 Itäkeskus

P20 Palvelutalo Uuttu
P20 Lintukorpi
P21 Rastaspuisto
P21 Lintukorpi

ESPOON KESKUS

E Helsinki - Kauklahti
L S U Helsinki - Kirkkonummi

18Z 18Z 19 - Tapiola
18 - Kauklahti
19 - Tuomarilan asema
27 27V - Leppävaara
31 - Friisilänaukio
31 42 - Jorvi
42 - Soukka
46 - Hyljelahti
81 81V - Hirvisuo
82 82K - Serena
82B 82 KB - Kalajärvi
85 - Nuuksionpää
85A - Kattila
87 87K - Siikaniemi
87A 87 KA - Kolmiranta

210N - Helsinki
213 - Mikkelä
213 - Elielinaukio

535 540 - Lentoasema

P62 - Näkinkylä
P81 P82 - Espoon kirkko
 
Pasilan matkustajamäärät on useita kymmeniä niistä junista, joissa on tullut matkustettua/työskenneltyä. Espoon matkustajamäärä vaihtelee kymmenestä kahteenkymmeneen. Heidän elämästään olisi mielenkiintoista tietää, että kuinka moni jää Espooseen ja kuinka moni jatkaa eteenpäin.

Tässä kannattaa huomioida vertailuajankohta, joka itselläni ovat aamupäivästä (IC2-130) iltaan (IC2-154) ja Rainerilla aamu (kello 7-9?). Voisivatko nämä Rainerin näkemät matkustaa Kirkkonummelta Espooseen lähijunalla?

Tästähän on syntynyt kunnon ajatusriihi...

Turusta aamulla klo 8 paikkeilla saapuvasta IC-junasta jää Espoossa pois useita kymmeniä ja heistä surin osa nousee Espoon aseman portaista ylös, minne he suuntautuvat ei tarkkaa tietoa, hyvin moni taitaa hypätä taksiin. Opiskelijan näköiset kävelevät asemalta läheiseen ammattikorkeakouluun. Vähemmistö taas jatkaa heti sen jälkeen tulevalla E-lähijunalla ja jäävät pois jollakin asemalla. Kuvittelisin että jos määränpää on vaikka joku kurssikeskus tai vastaava joita eri puoliilla Espoota on paljon, tai jokin firma Espoonlahdessa, Matinkylässä tai Olarissa, niin jos juna pysähtyisi vain Kirkkonummella, se ei houkuttelisi junalla kulkemista, vaan silloin ajettaisiin omalla autolla koko matka. Yhden kerran kun oli jokin liikennehäiriö ja moni lähijunavuoro oli peruutettu, tiedotettiin että IC pysähtyy poikkeuksellisesti Leppävaarassa, jolloin minäkin hyppäsin sen kyytiin, ja hyvin moni jäi siellä pois.

N klo 0800 lähtevä Turkuun päin lähtevään pendolinoon näyttäisi nousevan paljon opiskelijan tai tiedemiehen/naisen näköisiä menossa Turkuun, tai "nokia-nörttejä" menossa Saloon. Mikä on heidän lähtöpaikka on vaikea arvioida, mutta kuvitttelisin heidän tulleen sinne vähän joka puolelta Espoota.

Aamulla tulevia ja lähteviä junia kannattaisi minun havaintojeni perusteella pysäytellä sekä Lepuskissa että Espoon asemalla. Kirkkonummi voitaisiin jättää väliin jos Y-juna hoitaa sen.

t. Rainer
 
Vertailun vuoksi Leppävaaran ja Espoon keskuksen joukkoliikenneyhteydet:
Listoista näytti puuttuvan ainakin Turuntien seutulinjat 231 (Helsinki-Leppävaara-Hämevaara), 248 (Helsinki-Leppävaara-Karakallio-Viherlaakso-Jupperi) ja 270 (Helsinki-Leppävaara-Espoon keskus-Tuomarila) sekä 530 (Espoon keskus - Martinlaakso)
 
Vertailun vuoksi Leppävaaran ja Espoon keskuksen joukkoliikenneyhteydet:
Bussilinjojen määrän lisäksi kannataa kiinnittää huomiota myös vuorotiheyteen ja liikennöintiaikoihin.

Esim poikittaislinjat Leppävaarasta kehäkakkosta pitkin lounais-Espooseen kulkevat hyvin harvoin ja liikennöinti loppu klo 1800 paikkeilla.

t. Rainer
 
Listoista näytti puuttuvan ainakin Turuntien seutulinjat 231 (Helsinki-Leppävaara-Hämevaara), 248 (Helsinki-Leppävaara-Karakallio-Viherlaakso-Jupperi) ja 270 (Helsinki-Leppävaara-Espoon keskus-Tuomarila) sekä 530 (Espoon keskus - Martinlaakso)

Lisäksi Espoon keskuksen linjoista puuttuu 86 ja 530. Tuo 270 kulkee tietenkin myös Espoon keskuksen ohi. Lisätään tähän vielä ainakin linjat 154 ja 156.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös