Ideaalitasolla rantaradan liikenne toimisi näissä "sykleissä":
- Turku-Salo
- Salo-Karjaa
- Karjaa-Espoo
- Espoo-Helsinki
IC:t pysähtyisivät siis aina syklin päässä, jossa on mahdollista vaihtaa lähijunaan, joka palvelee välin asemia (pl. Salo-Karjaa-väli, jolla lähipalvelulle ei taida olla käyttöä). Lisäksi pysähdykset olisivat Kupittaalla ja Pasilassa, jotka ovat erityisesti työmatkailijoiden kannalta välttämättömiä, Pasila myös vaihtoasemana.
Tärkeää olisi, että IC:t kulkisivat tunnin välein ja Pendolinot näiden lisäksi (kuten nyt on Turusta lähtevillä aamujunilla). Pendolinojen ei mielestäni täytyisi pysähtyä Turun ja Hgin Hbf:ien välillä kuin Kupittaalla ja Pasilassa, näin saataisiin aikaan nopea vuoro Helsinki-Tampere-pendolinojen tapaisesti.
Itsekin ihmettelin joskus Espoon pysähdystä Leppävaaran "kustannuksella", mutta enpä enää. Kaukojunien pysäyttäminen Espoon kaupungin alueella on ajateltu mitä ilmeisemmin erityisesti Turun ja Espoon välillä matkustavien ehdoilla (ei siis Helsingin ja Espoon, yllätys yllätys). Siksi ei mielestäni olisi mitään järkeä ajaa Turusta Leppävaaraan, vaihtaa siellä toiseen junaan ja ajaa takaisin, jos juna kuitenkin Espoon keskuksen läpi kulkee ja sinne on menossa. Vaihto Espoossa Leppävaaraan mentäessä ei luulisi olevan niin suuri työ, kun oikeaan suuntaan kuitenkin ollaan vaihtaessa menossa.
Ja yksi asia, joka minua kismittää, on se, ettei VR mainosta Espoon rautatieaseman ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välistä yhteyttä ollenkaan. Kyseessä on siis sama bussi, joka noukkii Turku-Helsinki-bussilla lentokentälle matkaavat Ikealta. Kuinka paljon helpompaa ja mukavampaa olisi mennä junalla Espooseen ja istua siinä bussiin? VR:ähän mainostaa nykyisin Tikkurilaa "lentokenttänä" (aikatauluissa komeilee lentokone). Olisiko siis liikaa vaadittu saada ne kuulutukset, jotka kuulutetaan Helsingin Hbf:lle tultaessa, jo ennen Espoota?
Ja vielä yksi asia pysähdyksistä: olen muutaman kerran matkustanut sillä Helsingistä 23.xx lähtevällä junalla, joka pysähtyy myös Siuntiossa. Jos öisin on kerran niin paljon vähemmän liikennettä, että junia voidaan pysäytellä myös tuollaisilla asemilla, sopisi miettiä, voisiko junan pysäyttää myös Salon ja Turun välillä - kyseeseen tulisi tällöin lähinnä Paimio. Ei siis kaikkia junia Paimiossa pysähtymään, vaan lähijuna ensisijaisesti ja kaukojuna vain öisin, jos se kerran Siuntiossakin jo pysähtyy.