- Liittynyt
- 16 Kesäkuu 2006
- Viestit
- 359
Kotka ja Luumäki eivät ole toistensa vaihtoehtoja, vaan kuuluvat samaan pakettiin. Kotkasta Luumäki on looginen suunta jatkaa rataa. Hiukan tulee mutkaa verrattuna Vainikkalan suuntaan, mutta tämä on pieni hinta siitä, että saisi sujuvan yhteyden Karjalan radalle.
Jos HELI-rata rakennetaan Helsingistä rantaa pitkin Kotkaan, niin kyllä looginen suunta jatkeelle on Vaalimaa, ei Vainikkala tai Luumäki. Muutoin rata tekee oikoradan tyhjäksi, kallis hukkainvestointi siis. Eihän oikoradalle jäisi enää kuin Savon junat. Ja väli Kouvola-Lappeenranta muuttuisi pelkäksi paikallisliikenteeksi. Kuvitellaanpa matkaa Riihimäeltä Imatralle. H-junalla Lahteen, sitten IC:llä Kouvolaan, siitä vaihto P-junaan jolla Lappeenrantaan, Lappeenrannassa vaihto Pendoliinoon, ei hyvää päivää. Riihimäki-Lahti väli on pakollinen H-juna, mutta kyllä Lahdesta pitää päästä vaihdottomasti Karjalan radalle.
Kaiken lisäksi Kotkasta Pietariin lyhin reitti kulkee nimenomaan Vaalimaan kautta. Kaiken lisäksi Suomenlahden satamat olisivat radan varrella, ilman hidastavia ratapihoja ja suunnanvaihtoja. Venäjältä voitaisiin ajaa tavaraa suoraan Suomenlahden satamiin, se olisi varmasti kova kilpailuvaltti.
Kuvitellaanpa tavarajunan reittiä maantieteellisesti esim Venäjältä Sköldvikiin. Iso kierto Kouvolan ja Lahden kautta, ennen kuin ollaan Porvoossa. Itäisellä rantaradalla säästettäisiin matkassa noin 100km, mikä on tavarajunan vauhdilla äkkiä 2 tuntia. Ja ne energiakustannukset...
Sisä-suomen ja Pohjanlahden tavaraliikenne kulkisi edelleen Kouvolan kautta. Näin jaettaisiin tavaraliikenne kahtiaalle, ja helpotettaisiin Kouvolan ylikuormitusta.
Jos ja kun rata menisi Vaalimaan kautta suoraan Venäjälle. Sitä kulkisi kansainväliset junat Pietariin ja Moskovaan. Lisäksi Kotkaan tai miksei Haminaan asti IC2-junia, sopivin välein. Savon ja Karjalan liikenne kulkisi oikorataa Lahden kautta. Kotkasta pääsisi Kouvolan kautta vaihtamalla joka suuntaan, ja lisäksi suoralla junayhteydellä Helsinkiin, mikä on varmasti tärkeintä heille.
Näin tulisi mahdollisimman vähän heikennyksiä kenellekään. Mutta silti saataisiin hyötyjä.