Rataosuuksia ollaan taas lakkauttamassa

Kanin kuvaama ongelma ei tule koskaan muuttumaan todeksi. Uusimmat siniset CEmt-makuuvaunut jäävät ajoon vielä hyvinkin kymmenen vuoden ajaksi. Todellinen ongelma on siinä, että VR tuskin on innostunut investoimaan makuuvaunuihin ylipäätään nyt tehdyn 20 vaunun hankinnan jälkeen. Eli ongelmaksi tulee se, ettei vaunuja ole, ei se, ettäkö ne olisivat vääränlaisia.
 
JE sanoi:
Ongelmana saattaa olla sekin, jos rata ei ole yhteenhitsattua Kemijärvelle asti, eikä kiskonpätkiä ole liitetty toisiinsa sähköäjohtavasti. Aggregaatinkin antamakin virta tarvitsee nimittäin maadoituksen. Tästä on mm. vaunut.org-sivustolla ollut keskustelua.
Aika mielenkiintoisa juttu tuo agregaattivaunun maadoitus. Alkaa muistuttaa ihan märklinistien touhulta. Eikö olisi jo turvallisuudenkin kannalta aiheellista laittaa paluuvirta kulkemaan kaapelissa?

Kani sanoi:
Kemijärvi-logiikalla VR lopettaa myös Kolarin liikenteen, jollei valtio veronmaksajineen riennä apuun syöttämään seteleitä sähköistykseen tai liikennetukeen.
Kolarin liikennehän on vain sesonkiliikennettä ja sinne ajetaan vain kun ollaan varmoja että saadaan juna täyteen. Ja se saadaan helpommin kuin Kemijärven liikenteessä, koska Kolarin radan päässä ovat Suomen kaikilla mittareilla suurimmat talviurheilukeskukset Levi ja Ylläs, ja Pallastunturi, Käsivarsi ja jotkut Ruotsin ja Norjan kohteet kohtuullisen matkan päässä sen lisäksi. Kemijärvi on vähän pussin perällä, vaikka sen vieressä on ihan kelvollinen Pyhätunturin keskus. Jos rata ja juna jatkaisi Venäjän puolelle, ja rajan toisella puolella olevaan vanhaan Suur-Sallaan pääsisi mahdollisimman vähällä byrokratialla hiihtomatkalle, voisi Kemijärven juna olla aivan toisenlainen vetonaula kuin nyt.

t. Rainer
 
JE sanoi:
Kanin kuvaama ongelma ei tule koskaan muuttumaan todeksi. Uusimmat siniset CEmt-makuuvaunut jäävät ajoon vielä hyvinkin kymmenen vuoden ajaksi.
Olisin iloinen, jos näin olisi. Mitään takuuta siitä, että asiat olisivat näin hienosti, ei ole. VR:n käytöksestä voi hyvin päätellä, että intressit sinisten makuuvaunujen ylläpitoon alkavat olla vähissä. Kaiken Kemijärvi-tapauksen yhteydessä nähdyn kieroilun jälkeen en ihmettelisi, jos Kolarin liikenteestä alkaisi tihkua samanlaisia tietoja yllättävänkin pian.
 
R.Silfverberg sanoi:
Aika mielenkiintoisa juttu tuo agregaattivaunun maadoitus. Alkaa muistuttaa ihan märklinistien touhulta. Eikö olisi jo turvallisuudenkin kannalta aiheellista laittaa paluuvirta kulkemaan kaapelissa?
Ehei. Ei se virta sentään niin suuri ole, että kiskot alkaisivat hehkua. Ja jollei, virrallahan ei ole merkitystä, koska jännite on 0. Ihmiselle vaaraa aiheutuu vain jännitteestä eli potentiaalieroista (joka saa virran kulkemaan ihmisen itsensä läpi).

Ovathat normaalit sähköradatkin kiskoihin maadoitettuja, samoin metro.

Vaarallisempaa olisi, jollei aggregaatteja ja sähköratoja maadoitettaisi kiskoon, koska silloin kiskot (eli maapallo) ja juna saattaisivat olla eri potentiaalissa. Silloin ihminen kuolisi astuessaan junaan, kun potentiaali tasautuisi hänen lävitsensä.
 
Lieneekö syy Kemijärven makuujunan ajattamiseen Dv12 se, että eikö rataosa Isokylästä Kelloselkä ole A-rataa, jossa raskailla vetureilla(Dr16) on ajo kielletty, joten on yksinkertaisempaa pitää yhtä dieselveturisarjaa Rovaniemellä...
 
Onko aggregaatin laitto esimerkiksi Fot(s)-vaunuun mahdoton ajatus?
Se on kuitenkin vaunu, jossa tilaa on...

Sähköistystä pidän niin utopistena juttuna Kemijärvelle...
Ei nyt luulisi Misi-Kemijärvi välin kiskojen lenkittäminen olla mahdoton urakka...
 
Kani sanoi:
Olisin iloinen, jos näin olisi. Mitään takuuta siitä, että asiat olisivat näin hienosti, ei ole. VR:n käytöksestä voi hyvin päätellä, että intressit sinisten makuuvaunujen ylläpitoon alkavat olla vähissä. Kaiken Kemijärvi-tapauksen yhteydessä nähdyn kieroilun jälkeen en ihmettelisi, jos Kolarin liikenteestä alkaisi tihkua samanlaisia tietoja yllättävänkin pian.
Itse uskon, että ongelmat alkavat syntyä sitä kautta, että kun Rovaniemelle pääsee modernissa makuujunassa ja Kolarin suunnalla joutuu nukkumaan huonosti heikompitasoisessa junassa, Kolarin suunnan kannattavuus heikkenee. Ei ehkä paljoa, mutta juuri sen verran että VR näkee aiheelliseksi pyytää valtiolta miljoonakorvaukset liikenteen jatkamiseksi.

KMT sanoi:
Onko aggregaatin laitto esimerkiksi Fot(s)-vaunuun mahdoton ajatus?
Se on kuitenkin vaunu, jossa tilaa on...

Sähköistystä pidän niin utopistena juttuna Kemijärvelle...
Ei nyt luulisi Misi-Kemijärvi välin kiskojen lenkittäminen olla mahdoton urakka...
Juuri näin! Se minuakin ihmetyttää, ettei Fots-vaunuun ole kaavailtu aggregaattia. Nämä matkatavaravaunuthan ovat 1980-luvun tuotantoa, eli sinisistä vaunuista aivan uusimpien joukossa. Eli eivät romukunnossa vielä pitkiin aikoihin.

KMT sanoi:
Lieneekö syy Kemijärven makuujunan ajattamiseen Dv12 se, että eikö rataosa Isokylästä Kelloselkä ole A-rataa, jossa raskailla vetureilla(Dr16) on ajo kielletty, joten on yksinkertaisempaa pitää yhtä dieselveturisarjaa Rovaniemellä...
Ainakin osittain varmasti näin. Lisäksi Dv12 kelpaa makuujunaan toistaiseksi ongelmitta, kun taas Dr16:lle löytyy maasta riittämiin käyttökohteita joihin Dv12 (ainakaan yhtenä kappaleena) ei sovellu.
 
Katsoitteko eilisillan A-Talkin? Lappilaiset vetivät homman kotiin 6-0 kun taas VR:n ja LVM:n edustajat olivat kuin jotain ulkoa opeteltuja eikäy-eikäy-lauseita toistelevia kömpelöitä virkamiehiä. Harmi kun tuli olympiakisoja samaan aikaan, meni hyvä asia monelta suomalaiselta ohi.

Ohjelma tulee uusintana tänään klo 14.
 
KMT sanoi:
Sähköistystä pidän niin utopistena juttuna Kemijärvelle...
Sähköistyksen tuominen Kemijärvi-keskusteluun on ovela veto niiltä tahoilta(VR, LVM), jotka haluavat liikenteen loppuvan. Kun vastakkain asetellaan tarkoituksellisesti vain sähköistys ja liikenteen loppuminen, annetaan vain yksi taloudellisesti edes vähän järkevä vaihtoehto, eli lopettaminen. Alkuperäinen riidan aihe, junien loppuminen aggregaatin tai sopivan veturin puutteeseen on näin saatu piiloon.

Osa lappilaisistakin on valitettavasti mennyt tähän ansaan ja vaati eilisessä mielenosoituksessa epärealistista sähkörataa. Nyt heille sitten voidaan järkevästi perustella, ettei sähköistys kannata.

Eihän Kemijärvelle ole tähän astikaan mitään sähköistystä kaivattu. Kyse oli junien kulkemisesta, joka ei vaadi mitään 15-20 miljoonan sähkörataa, vaan pelkän sähköä syöttävän laitoksen, jollaisia VR:llä on monenlaisia, jos tahtoa lötyyy.
 
Eilisessä A-Talk ohjelmassa oli säälittävä esiintyminen VR:n henkilöliikennejohtajalta ja liikenne- ja viestintä ministeriönjohtajalta. Molemmat jauhoivat samoja asioita. Juontaja kysyi miksei ko. välille laiteta Dr16-veturia joka voi uusia makuuvaunuja vetää ilman aggregaattivaunua. VR:n edustaja ei vastannut vaan jauhoi aggregaattivaunuinvestoinnista. Juhani Tervala nimitti niitä hevosmiesten puheiksi, mielenkiintoinen asenne tuossa asemassa olevalta johtajalta!

Yöjunaliikenteeseen on hyvin helppo ratkaisu eli laitetaan Dr16 veturi liikennöimään Rovaniemi-Kemijärvi välille. Niin ei tarvita oikeastaan mitään investointeja. Ainoastaan radan kiskojen yhteen hitsaaminen joka on mitätön investointi sähköistykseen tai aggregaattivaunuinvestointiin nähden.

Tässähän pelissä on ilmiselvää, että Liikenne- ja viestintäministeriö, VR ja RHK ovat yhdessä päättäneet, että rautatieliikenne Rovaniemeltä Itään lopetetaan keinolla millä hyvänsä.

Mutta onhan se selvää, että ns. "hevosmiespuheet" on pahasta koska se oli järjevä ja halvin ratkaisu liikenteen jatkumiseen. Nyt asia pitää tehdä vaikeaksi ja vaihtoehdot kalliiksi, etteivät ne toteudu!
 
Jos asiat jatkuvat niin kuin uskon, VR lopulta ilmoittaa, ettei Dr16-veturissa tehot riitä sekä makuujunan sähkönsyöttöön että junan vetämiseen. Toisaalta, miten paljon energiaa tarvitaan kun makuuvaunuja on 1-2 kappaletta? Junahan on VR:n sanojen mukaan kannattamaton, joten sen enempää makuuvaunuja ei voi tarvita. Eihän?
 
Katsoin ohjelman uusintaa. Siinähän toimittaja kysyi Antti Jaatiselta, miksei VR käytä junissa Dr16-vetureita, jotka voivat tuottaa sähköä junaan. Jaatinen väisti koko kysymyksen ja ryhtyi puhumaan aggregaattivaunuista.

Ohjelmassa Jaatinen myös väitti, että aggregaattivaunuja on, mutta ne kaikki ovat käytössä "nykyisessä liikenteessä". Eikös tälläkin palstalla ole ollut tieto, että VR:llä on vapaana useita aggregaattivaunuja?
 
Ei niitä liikaa ole, toinen on käytössä Vaasa-Seinäjoki IC:ssä ja toinen ainakin kesäkaudella Sibeliuksessa, ja kaksi varalla. Tietysti toinen varallaolevista voisi ehtiä Rovaniemi-Kemijärvi liikenteeseen mutta vaunun huoltamisen kannalta huono muttei tietysti mahdoton. Sijoittamalla agregaatit nykyisiin kolmeen Fots-vaunuun, säästäisi Rovaniemen vaihtotöissä, jotka jouduttaisiin tekemään jos Eifet:iä vaihdettaisiin Kemijärveltä tulevasta sinne menevään.
 
Jaatinen sanoi myös, että aggregaattivaunun hankkiminen maksaisi 1,4 miljoonaa euroa. Summasta kymmenesosan voisi antaa jollekin Hiacella liikkuvalle asennusfirmalle ja pyytää heitä asentamaan konduktöörivaunuun dieselaggregaatin. Jos siis olisi tahtoa.
 
Hieman tietoa

A-talk -ohjelmassa jatkui asioiden vääristely ja väärän tiedon esittäminen.

VR Oy:llä on 4 aggregaattivaunua. Yksi on käytössä Vaasan junassa, yksi Sibeliuksessa ja yksi - yllätys yllätys - Rovaniemi-Kemijärvi -junassa, sijoituspaikka Rovaniemi. Vaunua käytetään perjantaisin, kun autovaunut jatkavat Kemijärvelle ja tarvitsevat sähköä. Neljännen aggregaatin käytöstä en tiedä.

Ja sitten johtaja Jaatinen väittää A-talkissa, ettei ole mahdollista käyttää aggregaattia, vaan sellaisia olisi ostettava 2 kpl lisää. Hinta on 1,4 Me kappale. Minkähän takia Liikennevahinkolautakunnan listalla aggregaatin jälleenhankintahinta sitten on 1,018 miljooaa?

Ja on täysin asiatonta selittää, että JOKAISELLE aggragaatille on oltava toinen varalla. Länsimaissa varalla olevan rautatiekaluston osuus on luokkaa 10-15 %, joka kertyy normaalissa huollossa olevasta kalustosta. Neuvostoliitossa oli tapana, että varakaluston osuus on 50 %. Pienin varalla olevien yksiköiden määrä on tietenkin yksi, joten aggregaatteja voi varsin hyvin olla säännöllisessä käytössä 3 ja neljäs on varalla. Maamme mittasuhteet huomioiden varavaunun sijoituspaikka keskellä rataverkkoa takaa sen, että vara-aggregaatti saadaan käyttöön puolessa vuorokaudessa.

Harhaan johdetaan myös selittämällä, että Kemijärvelle matkustaa vain 37 henkilöä junaa kohden ja he maksavat matkastaan vain 4 euroa. Tämän vuoksi Kemijärven liikenne ei ole kannattavaa.

Rovaniemeltä Kemijärvelle ei voi ostaa makuuvaunumatkaa 4 eurolla. Toisen luokan matkalippu maksaa 13 euroa ja halvin makuuvaunulippu 11 e (sesonkina 16 e). Yhteensä siis 24 euroa.

Tyypillinen Kemijärven matkustaja taitaa tulla Helsingistä, jolloin hän maksaa 87,20 e. 37 tällaista matkustajaa tuottaa lipputuloja 3226,40 euroa. VR Oy:llä ei ole mitään keinoa säästää kulujaan näin paljon sillä, ettei Helsingistä tulevaa junaa ajeta 81 km pidemmälle. Vaunut seisovat jouten Rovaniemellä, ja Dv12 joutuu ajamaan veturina hoitamaan tavaraliikennettä Kemijärvelle ja Kelloselkään.

Sen sijaan tämä lipputulo on luultavasti hyvin lähellä sitä, mikä on koko junan kustannus Helsingistä Kemijärvelle - sinisin vaunuin ja loppumatka Dv12:n vetämänä. Toki juna saadaan kannattamattomaksi, kun kalusto vaihdetaan sähkölämmitteisiin vaunuihin mainitun hinnaston hintojen mukaan.

Antero
 
Takaisin
Ylös