Hieman tietoa
A-talk -ohjelmassa jatkui asioiden vääristely ja väärän tiedon esittäminen.
VR Oy:llä on 4 aggregaattivaunua. Yksi on käytössä Vaasan junassa, yksi Sibeliuksessa ja yksi - yllätys yllätys - Rovaniemi-Kemijärvi -junassa, sijoituspaikka Rovaniemi. Vaunua käytetään perjantaisin, kun autovaunut jatkavat Kemijärvelle ja tarvitsevat sähköä. Neljännen aggregaatin käytöstä en tiedä.
Ja sitten johtaja Jaatinen väittää A-talkissa, ettei ole mahdollista käyttää aggregaattia, vaan sellaisia olisi ostettava 2 kpl lisää. Hinta on 1,4 Me kappale. Minkähän takia Liikennevahinkolautakunnan listalla aggregaatin jälleenhankintahinta sitten on 1,018 miljooaa?
Ja on täysin asiatonta selittää, että JOKAISELLE aggragaatille on oltava toinen varalla. Länsimaissa varalla olevan rautatiekaluston osuus on luokkaa 10-15 %, joka kertyy normaalissa huollossa olevasta kalustosta. Neuvostoliitossa oli tapana, että varakaluston osuus on 50 %. Pienin varalla olevien yksiköiden määrä on tietenkin yksi, joten aggregaatteja voi varsin hyvin olla säännöllisessä käytössä 3 ja neljäs on varalla. Maamme mittasuhteet huomioiden varavaunun sijoituspaikka keskellä rataverkkoa takaa sen, että vara-aggregaatti saadaan käyttöön puolessa vuorokaudessa.
Harhaan johdetaan myös selittämällä, että Kemijärvelle matkustaa vain 37 henkilöä junaa kohden ja he maksavat matkastaan vain 4 euroa. Tämän vuoksi Kemijärven liikenne ei ole kannattavaa.
Rovaniemeltä Kemijärvelle ei voi ostaa makuuvaunumatkaa 4 eurolla. Toisen luokan matkalippu maksaa 13 euroa ja halvin makuuvaunulippu 11 e (sesonkina 16 e). Yhteensä siis 24 euroa.
Tyypillinen Kemijärven matkustaja taitaa tulla Helsingistä, jolloin hän maksaa 87,20 e. 37 tällaista matkustajaa tuottaa lipputuloja 3226,40 euroa. VR Oy:llä ei ole mitään keinoa säästää kulujaan näin paljon sillä, ettei Helsingistä tulevaa junaa ajeta 81 km pidemmälle. Vaunut seisovat jouten Rovaniemellä, ja Dv12 joutuu ajamaan veturina hoitamaan tavaraliikennettä Kemijärvelle ja Kelloselkään.
Sen sijaan tämä lipputulo on luultavasti hyvin lähellä sitä, mikä on koko junan kustannus Helsingistä Kemijärvelle - sinisin vaunuin ja loppumatka Dv12:n vetämänä. Toki juna saadaan kannattamattomaksi, kun kalusto vaihdetaan sähkölämmitteisiin vaunuihin mainitun hinnaston hintojen mukaan.
Antero