Tässä keskustelussa ei aiemmin kai ole tullut mainituksi
Liikenne- ja viestintäministeri Huovisen välikysymysvastaus Rovaniemi-Kemijärvi -välin yöjunaliikenteestä. Tuossa vastauksessa sanotaan nykyisiä aggregaattivaunuja liian tehottomiksi ja uusia tietenkin liian kalliiksi. A-talkissa Jaatinen sanoi uusiin makuuvaunuihin investoidun 60 miljoonaa euroa, eli 3 milj. e/vaunu. Uusi aggregaattivaunu maksaisi 1,4 milj. e, joten sellaisiakin saisi jo yli kaksi yhden makuuvaunun hinnalla. Eikä se vaunu kai pelkkää aggregaattia olisi, onhan nykyisissäkin istumapaikkoja vaikka miten.
Olen suuresti ihmetellyt, miten kaiketi VR:n myötävaikutuksella on unohdettu se toinen Rovaniemelle ajettava yöjuna, P60/69. Se, jossa lähivuosinakin on pelkkiä sinisiä vaunuja. Nykyisinhän sitä ei tietenkään aikataulujen puolesta ole järkevää Kemijärvelle ajaa, mutta kun melkeinpä kaikki aikataulut muuttuvat syksyllä kuitenkin, ei pitäisi olla suuri ongelma järjestellä senkin aikataulua uudestaan. Siten tietenkin, että tuo Oulun työmatkayhteys säilyy.
Nyt vaan on kai jo aika myöhäistä miettiä tällaisia. Ärsyttävää tässä Rovaniemi-Kemijärvi -asiassa on sekin, kuinka vähän aikaa ennen muutoksia niistä kerrotaan VR:n ulkopuolelle. Eikä muutoksia suunniteltaessa ole muilta tahoilta vaivauduttu mielipiteitä kyselemään. Tietenkään, kuraahan sieltä olisi niskaan tullut, joten mitäpä sitten keskustelemaan ollenkaan. Itä-Lapin yrittäjät joutuvat hartiavoimin puolustamaan heille asiakkaita kuljettavaa yöjunaa ettei liiketoiminta menisi tappiolle, vaikka toimisi se toisinkin päin. Jos Lapin matkailukeskukset laittaisivat ovet kiinni tai muuten boikotoisivat junayhteyksiä, menisivät vähintään yöjunat taatusti tappiolle. Mutta VR:äähän se ei haittaa, valtio maksaa.
Lapin Lääninhallitukseltakaan ei ilmeisesti ole kysytty edes lausuntoa Kemijärven yöjunan lakkautukseen ja muuttamiseen busseiksi silloin kun se on ollut suunnitteluvaiheessa. Vaikka Lääninhallitus paikallisena liikenneviranomaisena joutuu aikanaan järjestämään korvaavia bussikuljetuksia, jos ne eivät muuten kannata. Liikenne- ja viestintäministerille on
Lääninhallitukseltakin lähtenyt lausunto.
A-talkissa puitu VR:n toimitusjohtajan lausunto Kemijärven liikenteen tappiollisuudesta löytyy muuten
HS:n uutisista yhä. Tässähän HS ja muut mediat ovat asiaa VR:n mielestä vääristelleet, eikä toimitusjohtaja oikeasti noin sanonut.