- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Osaako kukaan sanoa miten vilkas lentoliikenne on Lyonin kenttällä esim Hki-Vantaaseen verrattuna?
Tuosta ratikasta vielä, niin kuvittelisin että ollaan luotu erillinen express-ratikka lentokentälle jolla matkustaminen on kalliimpaa, koska halutaan välttää tungos ratikan sisällä koska sitä käyttävät pääasiassa lentomatkustajat joilla on paljon kantamuksia mukanaan. Se sis vastaa hieman sitä Finnairin "express"-bussivuoroa kentälle jolal eivät kelpaa tavalliset HSL:n tai kaupunkien matkaliput, mutta johon voi jättää myös matkatavaransa eriliseen tavaratilaan ettei niitä sisään bussiin tarvitse raahata. Lyonin lentokenttäratikkaan laukut otetaan mukaan sisään, koska kyseessä on matalalattiaratikka, mutta isoille kantamuksille löytyy varmaan omat telineensä eteisessä.
Kun kehärata valmistuu, tulevat kaikki sen junat olemaan ihan normaaleja lähiliikennejunia ja matkustajat tulevat olemaan sekä lentomatkustajia, työmatkalaisia että koululaisia tai muuten vaan junilla matkustavia lähiöiden asukkaita sen enemmpää erittelemättä. Jos Kehäradan junakapasiteetti osoittautuu vaikeaksi hallita matkustajamäärän suurten vaihtelujen vuoksi nin saattaa käydä niin että osa lentomatkustajista eivät sillä suostu kulkemaan vaan Finnairin lentokenttäbussi jatkaa toimintaansa entiseen tapaan palvellaakseen heitä.
Ongelma näissä lentokenttäraidesysteemeissä on se, että lentokentän pitäisi olla riittävän suuri kuten Lontoon, Pariisin tai Frankfurtin pääkentät tai riittävän kaukana, vähintään 40 km päässä, kuten Arlanda on Tukholmasta tai Gardermoen Oslosta, että erillinen muuta joukkoliikennettä selvästi nopeampi lentokenttäjuna kannattaisi ja olisi kilpailukykyinen esim takseihin tai omalla autolla hoidettavaan saattoliikenteeseen verrattuna.
t. Rainer
Tuosta ratikasta vielä, niin kuvittelisin että ollaan luotu erillinen express-ratikka lentokentälle jolla matkustaminen on kalliimpaa, koska halutaan välttää tungos ratikan sisällä koska sitä käyttävät pääasiassa lentomatkustajat joilla on paljon kantamuksia mukanaan. Se sis vastaa hieman sitä Finnairin "express"-bussivuoroa kentälle jolal eivät kelpaa tavalliset HSL:n tai kaupunkien matkaliput, mutta johon voi jättää myös matkatavaransa eriliseen tavaratilaan ettei niitä sisään bussiin tarvitse raahata. Lyonin lentokenttäratikkaan laukut otetaan mukaan sisään, koska kyseessä on matalalattiaratikka, mutta isoille kantamuksille löytyy varmaan omat telineensä eteisessä.
Kun kehärata valmistuu, tulevat kaikki sen junat olemaan ihan normaaleja lähiliikennejunia ja matkustajat tulevat olemaan sekä lentomatkustajia, työmatkalaisia että koululaisia tai muuten vaan junilla matkustavia lähiöiden asukkaita sen enemmpää erittelemättä. Jos Kehäradan junakapasiteetti osoittautuu vaikeaksi hallita matkustajamäärän suurten vaihtelujen vuoksi nin saattaa käydä niin että osa lentomatkustajista eivät sillä suostu kulkemaan vaan Finnairin lentokenttäbussi jatkaa toimintaansa entiseen tapaan palvellaakseen heitä.
Ongelma näissä lentokenttäraidesysteemeissä on se, että lentokentän pitäisi olla riittävän suuri kuten Lontoon, Pariisin tai Frankfurtin pääkentät tai riittävän kaukana, vähintään 40 km päässä, kuten Arlanda on Tukholmasta tai Gardermoen Oslosta, että erillinen muuta joukkoliikennettä selvästi nopeampi lentokenttäjuna kannattaisi ja olisi kilpailukykyinen esim takseihin tai omalla autolla hoidettavaan saattoliikenteeseen verrattuna.
t. Rainer