Rovaniemen bussit

Pikaisesti kun laskin niin vara-autoineen noin 20 autoa tarvitaan. Automäärä ei nykyisestä muuttune kilpailutetussa liikenteessä. Alla tämä pikainen laskutoimitukseni:

Ma-Pe 15 autoa + 3 lisäautoa (tuplauksiin)

1A: 1 auto
2: 1 auto
3: 2 autoa
4: 2 autoa + 1 lisäauto
5: 2 autoa + 1 lisäauto
6: 1 auto
8+10+12: aamulla 3, iltapäivällä 2 autoa
9: 1 auto
14: 2 autoa + 1 lisäauto

La 5 autoa

2+4+14: 2 autoa
5: 2 autoa
8+10: 1 auto

Su 3 autoa

4+14: 1 auto
5: 1 auto
8: 1 auto
 
Rovaniemen paikallisliikenteen nimeksi Linkkari – bussien kyljessä kiitää poroja

Täällä lisätietoa ja kuvia. Toivottavasti porojen päiden läpi näkee ulos...
 
Linkkarin nettisivut on avattu!

Ja yhä edelleen Karinrakkaan ajetaan nelosta ja vitosta samaan aikaan eli Ruokasenkadulta 15, 15, 45. Ja sama ilmiö kaupunkiin mennessä: 00, 30, 30. Nelosen aikataulua vois ehkä rukata vartin verran? Kolme kertaa tunnissa on sentään 50 % enemmän kuin kaksi kertaa tunnissa.
 
Linkkarin nettisivut on avattu!

Ja yhä edelleen Karinrakkaan ajetaan nelosta ja vitosta samaan aikaan eli Ruokasenkadulta 15, 15, 45. Ja sama ilmiö kaupunkiin mennessä: 00, 30, 30. Nelosen aikataulua vois ehkä rukata vartin verran? Kolme kertaa tunnissa on sentään 50 % enemmän kuin kaksi kertaa tunnissa.

Itse näkisin tuon nykyisin hyvin toimivan järjestetyn vaihdon purkamisen huononnuksena palvelutasoon. Sen sijaan suotavaa olisi lisätä pari autoa vitoselle ja tarjota sille vartin vuoroväli läpi päivän – sitä kautta voisi paikallisliikenteen suosio lähteä isompaankin nousuun.
 
Tuli tuossa mieleen että Rovaniemellä on ilmeisesti otettu optio käyttöön koska sopimus olisi loppunut nyt eikä mitään kilpailutusta ole ollut. Optiohan on kaksi vuotta eli ilmeisesti kesään -25.
 
Tuli tuossa mieleen että Rovaniemellä on ilmeisesti otettu optio käyttöön koska sopimus olisi loppunut nyt eikä mitään kilpailutusta ole ollut. Optiohan on kaksi vuotta eli ilmeisesti kesään -25.

Rovaniemen kaupunki ja silloinen Koskilinjat Oy sopivat 20.5.2021 kahden vuoden optioiden (1+1) käytöstä. Nykyinen liikennöintisopimus siis päättyy 1.6.2025.
 
Tekninen lautakunta päätti 20.2.2024 paikallisliikenteen palvelutasotavoitteista vuodelle 2025
https://rovaniemi.cloudnc.fi/fi-FI/...aniemen_paikallisliikenteen_palveluta(219447)

Paikallisliikenteen hankinnan keskeisistä periaatteista päätettiin 19.3.2024
https://rovaniemi.cloudnc.fi/fi-FI/...kallisliikenteen_hankinnan_keskeiset_(221133)
Yhdyskuntatekniikan yksikkö esittää paikallisliikenteen hankintaan seuraavia keskeisiä periaatteita:
  1. Hankinta toteutetaan kilpailuttamalla.
  2. Hankintamenettelynä on avoin tarjouskilpailu.
  3. Liikennöinti kilpailutetaan yhtenä kokonaisuutena.
  4. Liikenteen järjestämistapa on bruttomalli.
  5. Hankinnan sopimuskausi on 5 vuotta sekä mahdolliset optiovuodet 1+1 vuotta.
  6. Valintaperusteena on hinta-laatusuhteeltaan kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous.
Laadun vertailuperusteina tullaan painottamaan muun muassa liikennöinnin luotettavuuteen, myönteisiin ympäristövaikutuksiin ja matkustumukavuuteen liittyviä tekijöitä, jotka määritellään tarkemmin hankinta-asiakirjoihin liikennöitsijöiden kanssa käydyn markkinavuoropuhelun jälkeen.

Hankinnan valmistelun seuraavia vaiheita ovat linjasto- ja aikataulusuunnittelu, potentiaalisten tarjoajien kanssa käytävä markkinavuoropuhelu, käyttövoimaselvitys ja kilpailutusasiakirjojen laadinta sekä hankinnan käynnistäminen.

Valtuustoaloite: Rovaniemen paikallisliikenne vähäpäästöiseksi ja tukemaan kiertotaloutta (22.8.2023)
https://rovaniemi.cloudnc.fi/fi-FI/...tuustoaloite_Rovaniemen_paikallisliik(203500)
Liittyen tuohon kaluston käyttövoimaan, onnistuin vielä löytämään tämän vanhan päätöksen. Tulevassa hankinnassa täytyy olla vähintään 41% puhtaita ajoneuvoja, eli 17-20 autosta 7-9 autoa. Kaasubusseja ei pidetty vaihtoehtona, sillä Lapissa oli rakenteilla vain yksi asema Kemiin eikä käytössä olevia asemia ollut. Tilanne on muuttunut tästä kuitenkin siten, että Gasum on rakentamassa kaasutankkausasemaa Rovaniemelle. Tuon lisäksi sähköbusseista on nyt pohjoisessa enemmän kokemusta, kun Oulussa on ensimmäinen talvi niiden kanssa takana päin. Sopimusaika vaan saattaa olla liian lyhyt sähköautojen hankkimista varten. Oma veikkaus on, että biodieselillä mennään, niin kuin tuossakin arvioitiin. Ainakin käytettyä kalustoa tulisi riittämään, kun ottaa huomioon liikenteen sähköistymisen tahdin muualla Suomessa.
 
Tuolla näkyi kuvassa Kuopiosta tullut VDL YVZ-400 on maalattu Rovaniemen väreihin. Onko havaintoa numerosta ? Edellisten VDL:ien mukaan luultavasti 254 tai jos myös YVZ-398 tulee sinne niin 255 ?
 
Tuolla näkyi kuvassa Kuopiosta tullut VDL YVZ-400 on maalattu Rovaniemen väreihin. Onko havaintoa numerosta ? Edellisten VDL:ien mukaan luultavasti 254 tai jos myös YVZ-398 tulee sinne niin 255 ?
Suurensin eräälle yksityiselle Instagram-tilille ladattua kuvaa. Pikselimössön perusteella nro on joko 251 tai 254. Oletettavasti 254, kun 251 on jo varattu toiselle Citealle.
 
Viimeksi muokattu:
Kävin Rovaniemellä Lauantaina kuvailemassa. Mukavasti linjoja liikenteeessä lauantainakin. Kuvasin linjat 2, 4, 5, 8, ja 14. Matkustin Nelosella Karinrakkaan(Korkalovaaraan) ja tulin Vitosella takaisin Keskustaan. Mukavan oloinen paikallisliikeenne. Matkustajia näytti riittävän, aamulla keskustaan päin ja iltapäivästä pois päin. Kysymykseni on miksi Rovaniemellä ei ole myöhäis-illan liikennettä? Nähdyn perusteella luulisi kuitenkin asiakkaita riittävän.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

20240907_115927.jpg
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Rautatieasema, Rovaniemi. 7.9. 2024.
 

Liitetiedostot

  • 20240907_145956_1.jpg
    20240907_145956_1.jpg
    166.6 KB · Lukukerrat: 20
Viimeksi muokattu:
Koiviston Auto jatkaa Rovaniemellä seuraavat 5 vuotta plus optiot. Facebookin ovat julkaisseet ja bio dieselillä mennään.
Julkaisussa todetaan myös: "Sopimuskausi alkaa 2.6.2025 ja sen kesto on viisi vuotta, jonka lisäksi sopimukseen sisältyy kaksi vuoden pituista optiokautta. Liikennettä tullaan ajamaan 19 autolla ja sopimus työllistää hieman yli 30 kuljettajaa Rovaniemen alueella."
 
Takaisin
Ylös