Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 5,964
Tässä tarkoitettujen sähköbussien lataustekniikkaan liittyvistä vaihtoehdoista on kirjoitettu joitakin viestejä johdinautot-ketjussa. Akkusähköbusseja voi ladata monella eri tavalla: 1) varikolla 2) päätepysäkeillä ja terminaaleissa 3) linjalla. Itse olen siinä käsityksessä, että HSL tutkii tässä vaiheessa ensisijaisena ratkaisuna päätepysäkeillä ja terminaaleissa tapahtuvaa pikalataukseen perustuvaa tekniikkaa.HSL on tilannut 12 sähköbussia Linkker Oy:ltä. Suorahankintaa koskeva ilmoitus
Todennäköisin ratkaisu lienee sellainen kattovirroitinvaihtoehto, jossa ajoneuvo on lataushetkellä paikoillaan. Itse virroitin voi olla esimerkiksi tällainen. Virroitintanko voi toki olla polvellakin varustettu, kuten joissakin havainnekuvissa on näkynyt, samoin sellaisia on ulkomailla käytössä jo joissakin ladattavissa hybridibusseissa tai aidoissa sähköbusseissa.
Scania tutkii Södertäljessä induktiolataukseen perustuvaa sovellusta. Lataus sujuu siinä langattomasti. Koebussi aloittaa liikenteen vuonna 2016 suunnitelmien mukaan. Scanian projektista on kerrottu enemmän täällä.