Tästäpä tulikin mieleen mielenkiintoinen kysymys: onko HSL-alueella muita perusjampoilta suljettuja alueita kuin Upinniemi ja Santahamina?
Ainakin sotilasalueita on myös Pikku-Mustan saari Suomenlinnassa kapeaa kaistaletta lukuunottamatta, Puolustusministeriön tontti ja joukko saaria, esimerkiksi Melkki:
https://www.hel.fi/helsinki/fi/kulttuuri-ja-vapaa-aika/ulkoilu/saaristossa/puolustuvoimien-saaret
Lain nojalla suljettuja siviilialueita, joita tulee äkkiseltään mieleen, on ainakin:
1) Vallisaaresta suunnilleen eteläinen puolisko maassa olevien räjähtämättömien ammusten, pommien ym. takia
2) Silvolan tekojärvi
3) Helsinki-Vantaan lentokentän turvatoimialueet
4) satamien turvatoimialueet
5) presidentin virka-asunnon ympäristö
6) vankiloiden ympäristöt
7) kantaverkon muuntoasemat.
Suurin osa kielletyistä siviilialueista löytyy täältä:
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2013/20131104
Nykyisin näistä juurikin ketjussa keskustellut Santahamina ja Upinniemi vaikuttaisi olevan ainoat, jonne menee joukkoliikennettä.
Linja 519 (nyk. 561) taisi aikoinaan tehdä piston lentokentän turvatoimialueelle ajaen Teknikontien portista sisään ja ulos. En koskaan mennyt kyydissä, joten en tiedä, miten sitä valvottiin, ettei asiattomia kulkijoita jää kyydistä tt-alueella. Toinen vaihtoehto on se, ettei Teknikontien portilta ala vielä turvatoimialue, vaikka siinä vaaditaankin lupa ajoneuvoilta ajaa sisään alueelle, vaan tt-alue alkaa joskus myöhemmin.
Keravalla linja 978 (nyk. 977) ajoi aikaisemmin suljetulle vankila-alueelle portista eikä sitä kontrolloitu mitenkään, kuka jäi pois kyydistä siellä. Suljetun osaston aidan sisään ei menty, mutta vankila-alueelle rangaistuksen uhalla menemisen kieltävä kyltti + puomi ohitettiin.
Vuosaaren satamassa bussit jää usein turhan pitkän kävelymatkan päähän kohteista ja voisi harkita Santahaminan ja Upinniemen tapaista käytäntöä.