Savonlinnan paikallisliikenne

Alun perinkään Savonlinnaan ei vaadittu uutta kalustoa eikä siitä saanut lisäpisteitä. Jostakin syystä Savonlinja sellaista kuitenkin osti eikä esim. tuonut käytettyjä ulkomailta.
 
Seuraavan sopimuksen kilpailutus on käynnistynyt. Sopimuskausi on 1.1.2022 - 31.12.2029 + 2 optiovuotta, joiden käyttämisestä tilaaja voi päättää yksipuolisesti.

Kilpailukohteena on linjat 1 - 5, jotka vaativat kouluvuoden aikana arkisin yhteensä 8 bussia.

Kalustovaatimukset on jaettu kahteen eri ajanjaksoon:
  • 1.1.2022 - 31.12.2022: päästötaso vähintään Euro 5, yksittäisen bussin maksimi-ikä 10 vuotta. Sama vaatimus koskee myös vara-autoja
  • 1.1.2023 alkaen: sähköbussit, joiden sähkö on tuotettu uusiutuvin energianlähtein. Vara-autot saavat olla polttomoottoriautoja, kunhan päästötaso on vähintään Euro 6 ja polttoaine uusiutuvaa. Eii ikävaatimusta kalustolle.
Sähköbussien pohjavärin on oltava keltainen. Tilaajan on hyväksyttävä autojen teippaukset.

Ratkaisuperusteena on pelkkä hinta. Tarjoukset on jätettävä viimeistään 20.9.2021.
 
Kymmenen vuoden maksimi-ikä on turhan tiukka vaatimus väliaikaiskalustolle etenkin, kun voittajalla ei ole mitään mahdollisuutta hankkia varsinaista kalustoa ajoissa.
 
Kieltämättä kova vaatimus, kun tilapäiskaluston on oltava parempaa kuin nykyisen sopimuksen varsinaisen kaluston. Vaikka 9-vuotiaita käytettyjä onkin tässä tilanteessa markkinoilla ihan kohtuullisesti, niin niiden myyminen taas eteenpäin vuoden kuluttua sähköbussien tultua aiheuttaa väistämättä riskin. Sellaiset firmat ovat paljon paremmassa tilanteessa, joilla noita käytettyjä löytyy omasta takaa ja riski niiden kaupaksi menemättä jäämisestä on jo lauennut. En tiedä onko väliaikaiskaluston 10 vuoden raja laitettu tietoisesti kilpailuasetelman peukaloimista ajatellen, mutta käytännössä se kyllä nostaa mm. tuolla suunnalla operoivien paikallisten yrittäjien (esim. Vihavaisen Taksi ja Soisalon Liikenne) kynnystä osallistua.

Nykyisellä liikennöitsijällä Savonlinjalla vapautui juuri sopivasti Turusta 2013-Scaloja. Savonlinnan edellisellä liikennöitsijällä Pohjolan Liikenteellä olisi myös sopivaa kalustoa pääkaupunkiseudulta, jota voisi vapauttaa myyntiä odottavilla 09-Ivecoilla, mutta on oma juttunsa, kiinnostaako Pohjolaa enää palata Savonlinnaan hoitamaan aika pientä liikennekenttää.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyisellä liikennöitsijällä Savonlinjalla vapautui juuri sopivasti Turusta 2013-Scaloja.

Tätä pitää hieman oikaista, ovat vuoden 2012 autoja, eikä ne kaikki vielä edes vapautuneet. Käyttöä löytyy teliautoille vielä ainakin kesään 2022 asti.
 
Tätä pitää hieman oikaista, ovat vuoden 2012 autoja, eikä ne kaikki vielä edes vapautuneet. Käyttöä löytyy teliautoille vielä ainakin kesään 2022 asti.


Savonlinjalle tuli v. 2014 alkaneisiin sopimuksiin iso sarja katuri-Volvoja. Näistä kaikki eivät taida enää olla sidottuina ensi vuonna jatkuviin sopimuksiin (ainakaan niin etteikö niitä voisi korvata esim. noilla 2012-Scaloilla)? HSL-liikennekin Savonlinjalla on vähentynyt sen verran, että periaatteessa sieltä saattaisi liietä muualle auto tai pari vuoden 2017 Volvo-sarjasta.
 
Savonlinjalle tuli v. 2014 alkaneisiin sopimuksiin iso sarja katuri-Volvoja. Näistä kaikki eivät taida enää olla sidottuina ensi vuonna jatkuviin sopimuksiin (ainakaan niin etteikö niitä voisi korvata esim. noilla 2012-Scaloilla)?

Vuoden 2014 Volvot ovat sidottuina vielä vuoteen 2024 asti linjojen 12 ja 20 soppariin. Suburbanien avulla keski-ikää voisi periaatteessa säätää niin, että 2014-vuotiset saa vapaaksi.
 
En tunne Joensuun sopimusta, mutta muistaakseni siinä ei ollut kaluston osalta ikävaatimusta ?
En myöskään tiedä miten paljon sopimus sitoo savonlinjaa tarjotun kaluston osalta ?
Viisaammat voi vastata.
Ajattelin vain, että jos ei sopimus sido, niin sieltä saa 2014 volvoja ja 2012 scaloja tilalle.
 
Savonlinja voitti Savonlinnan paikallisliikenteen kilpailutuksen. Sopimuskausi on 1.1 2022-31.12.2029. Sopimusta voidaan jatkaa kahden vuoden optiolla.
 
Hankintapäätös tehdään teknisessä lautakunnassa vasta ensi tiistaina eikä tarjousvertailu ole vielä julkinen. Esityslistateksti on kuitenkin jo julkaistu. Sen mukaan tarjouksen jättivät Savonlinja, Soisalon Liikenne ja Vekka Group.
 
26.11.
SL 333/1
SL 827/3 (teliautoja ei ole yleensä käytetty Savonlinnassa.)
SL 865/3
SL 866/2
SL 920/3
SL 949/2
SL 961/4
 
Takaisin
Ylös