Mutta mites tuo Slupsk, onko sekin vain koritehdas, vai rakennetaanko siellä koko linja-auto?
Slupskissa rakennetaan myös alustoja (eikä kaikkia koriteta siellä, vaan siellä tehdään alustoja myös muualla koritettaviksi).
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Mutta mites tuo Slupsk, onko sekin vain koritehdas, vai rakennetaanko siellä koko linja-auto?
Jatkan tässä ketjussa keskustelua siitä, missä HSL-alueen Suburbaneissa on yksinkertaiset istuimet (esim. mallia Grammer) ja missä korkeat selkänojat, ja toisaalta mitkä teliautot ovat 14,5 m pitkiä ja mitkä 14,9-metrisiä. Uudet autot -ketjuissa on spekuloitu, että nämä ominaisuudet olisivat jollain tapaa kytköksissä siihen, millä tehtaalla bussit on rakennettu.
Minun käsittääkseni kummankinlaisia istuimia on asennettu sekä Lahden että Slupskin tehtailla. Mielestäni kummankin pituisia autoja on tehty niin Suomessa kuin Lahdessakin. Lisäksi etuoven ulkovaloa on asennettu ja oltu asentamatta sekä kotimaassa että Puolassa rakennettuihin Suburbaneihin. Mitä tuntomerkkejä enää jää? Eräässä vaiheessa on mainittu, että esim. Nobinan autoissa 1102 - 1110 ja myös 1119 - 1166 on Scania-teksti keulassa erilainen verrattuna muihin HSL-alueen Suburbaneihin. Tätä on pidetty jonain kriteerinä autojen valmistustaustaan ja samalla ehkä yhteytenä joihinkin muihin ominaisuuksiin? Ainakin minun mielestäni Slupskin tehtaalta on tullut molemmanlaisia Scania-tekstejä autojen maskeihin, vaikka tämä versio mielletään helposti puolalaisten tuntomerkiksi. Vaihtoehtoinen Scania-nimen esittäminen näkyy tässä. Mahtaako ainoa vedenpitävä ominaisuus olla korin valmistenumero, josta voi päätellä, kummalla tehtaalla bussi on koottu?
Tottahan toki, kyllä Lahti Suomessa sijaitsee, Slupsk taas muualla eli Puolassa.Pieni korjaus "Mielestäni kummankin pituisia autoja on tehty niin Puolassa kuin Lahdessakin".
Mitä ilmeisimmin tämäkin pitää paikkansa.Ja onkohan niissä myös sisällä joku valmistuskilpi, jossa lukee esim. "Scania Polska" tai "Scania Finland" mistä voi päätellä auton valmistusmaan?
Ettei tarvitse arvailla, niin yhdessä tämän syksyn Citywidessä oli juuri kuvan näköiset laatat.Ja onkohan niissä myös sisällä joku valmistuskilpi, jossa lukee esim. "Scania Polska" tai "Scania Finland" mistä voi päätellä auton valmistusmaan?
Nuo ominaisuudet eivät ainakaan helpota sen päättelemisessä, missä auto on tehty (saanut korin). Yhdessä laatassa lukee selvästi "Produced in Sweden". Scania on ruotsalaisyritys joten siltä osin tuo ei ole eperelevanttikaan tieto.Ettei tarvitse arvailla, niin yhdessä tämän syksyn Citywidessä oli juuri kuvan näköiset laatat.
Ilmeisesti Lahden tehtaan tyyppikilpiä käytetään myös tässäkin tapauksessa kertomaan Puolassa valmistetun auton korinumero, vaikka YK9-alkuiset mielletään vahvasti Suomeen.
Oliko muuten niin että Suburbanin tullessa tuotantoon se korvasi OE 320LE:n lisäksi myös Citywiden teliversion?
Ei korvannut Citywide-teliä, koska Turkuun tuli sarja vielä 2019 elokuussa.
Näinköhän päättyy myös Suburban LE:iden valmistus.
Ja eihän sitä tiedä jos Volvon ja Scanian poistuessa markkinoilta aletaan myös Suomeen hankkimaan MANeja suurissa määrin. Ite ainakin näkisin mielellään Suomessakin paljon MAN-busseja…
En usko, että tulee tapahtumaan. MANin sijasta voi ostaa Yutongin, joka on samanlainen mutta halvempi.