Scania Suburban LE

Mutta mites tuo Slupsk, onko sekin vain koritehdas, vai rakennetaanko siellä koko linja-auto?

Slupskissa rakennetaan myös alustoja (eikä kaikkia koriteta siellä, vaan siellä tehdään alustoja myös muualla koritettaviksi).
 
Jatkan tässä ketjussa keskustelua siitä, missä HSL-alueen Suburbaneissa on yksinkertaiset istuimet (esim. mallia Grammer) ja missä korkeat selkänojat, ja toisaalta mitkä teliautot ovat 14,5 m pitkiä ja mitkä 14,9-metrisiä. Uudet autot -ketjuissa on spekuloitu, että nämä ominaisuudet olisivat jollain tapaa kytköksissä siihen, millä tehtaalla bussit on rakennettu.

Minun käsittääkseni kummankinlaisia istuimia on asennettu sekä Lahden että Slupskin tehtailla. Mielestäni kummankin pituisia autoja on tehty niin Suomessa kuin Lahdessakin. Lisäksi etuoven ulkovaloa on asennettu ja oltu asentamatta sekä kotimaassa että Puolassa rakennettuihin Suburbaneihin. Mitä tuntomerkkejä enää jää? Eräässä vaiheessa on mainittu, että esim. Nobinan autoissa 1102 - 1110 ja myös 1119 - 1166 on Scania-teksti keulassa erilainen verrattuna muihin HSL-alueen Suburbaneihin. Tätä on pidetty jonain kriteerinä autojen valmistustaustaan ja samalla ehkä yhteytenä joihinkin muihin ominaisuuksiin? Ainakin minun mielestäni Slupskin tehtaalta on tullut molemmanlaisia Scania-tekstejä autojen maskeihin, vaikka tämä versio mielletään helposti puolalaisten tuntomerkiksi. Vaihtoehtoinen Scania-nimen esittäminen näkyy tässä. Mahtaako ainoa vedenpitävä ominaisuus olla korin valmistenumero, josta voi päätellä, kummalla tehtaalla bussi on koottu?

Pieni korjaus "Mielestäni kummankin pituisia autoja on tehty niin Puolassa kuin Lahdessakin".

---------- Viestit yhdistetty klo 15:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:06 ----------

Ja onkohan niissä myös sisällä joku valmistuskilpi, jossa lukee esim. "Scania Polska" tai "Scania Finland" mistä voi päätellä auton valmistusmaan?
 
Pieni korjaus "Mielestäni kummankin pituisia autoja on tehty niin Puolassa kuin Lahdessakin".
Tottahan toki, kyllä Lahti Suomessa sijaitsee, Slupsk taas muualla eli Puolassa. :cool:
Ja onkohan niissä myös sisällä joku valmistuskilpi, jossa lukee esim. "Scania Polska" tai "Scania Finland" mistä voi päätellä auton valmistusmaan?
Mitä ilmeisimmin tämäkin pitää paikkansa.

Mutta yksi asia hämää: Ajoneuvorekisterissä slupskilaisten kokonaan valmistamien bussien kohdalla lukee Scania OmniExpress (SOE) Busproduction finland Oy . Tämä esimerkki on NLX-597:stä. NLX-597 = NOF 1139, olemassa olevan tiedon mukaan Puolassa kokonaan tehty Scania *). Tuo tieto toki on kohdassa "Maahantuoja tai valmistaja". Mutta minun mielestäni Scania-merkkisten ajoneuvojen maahantuoja on Scania Suomi. Ainakin osassa Lahdessa koritettujen vastaavien autojen rekisteritiedoissa Maahantuoja tai valmistaja ilmoitetaan muutoin samaksi, mutta perään on lisätty tämän SOE:n katuosoite ja postinumero (eli Rälssinkatu 1, 15700 LAHTI). Tämä menee saivarteluksi.., enkä ole edes varmistanut, päteekö tämä jako edes kaikkiin tarkastelupiirin busseihin.

*) Varmasti moottori, akselit jne. on toimitettu Ruotsista Puolaan ensin.
 
Ja onkohan niissä myös sisällä joku valmistuskilpi, jossa lukee esim. "Scania Polska" tai "Scania Finland" mistä voi päätellä auton valmistusmaan?
Ettei tarvitse arvailla, niin yhdessä tämän syksyn Citywidessä oli juuri kuvan näköiset laatat.
Ilmeisesti Lahden tehtaan tyyppikilpiä käytetään myös tässäkin tapauksessa kertomaan Puolassa valmistetun auton korinumero, vaikka YK9-alkuiset mielletään vahvasti Suomeen.
 
Ettei tarvitse arvailla, niin yhdessä tämän syksyn Citywidessä oli juuri kuvan näköiset laatat.
Ilmeisesti Lahden tehtaan tyyppikilpiä käytetään myös tässäkin tapauksessa kertomaan Puolassa valmistetun auton korinumero, vaikka YK9-alkuiset mielletään vahvasti Suomeen.
Nuo ominaisuudet eivät ainakaan helpota sen päättelemisessä, missä auto on tehty (saanut korin). Yhdessä laatassa lukee selvästi "Produced in Sweden". Scania on ruotsalaisyritys joten siltä osin tuo ei ole eperelevanttikaan tieto.

Mutta miksi SOEn tiedot näkyvät Suomeen Puolassa koritettujen Citywidejen / Suburbanien valmistekilvissä ja rekisteritiedoissa, sitä voi tietenkin aina pähkäillä. Vaikka arvailu ei missä tahansa yhteyksissä ole mielekästä, esitän silti yhden teorian. Suomessa toimiva liikenteenharjoittaja on asiakkuussuhteessa Scania Suomeen. Scania Suomi on lähtökohtaisesti yhteyksissä Scanian Lahdessa toimivaan organisaatioon (SOE). Mikäli SOE ei syystä tai toisesta itse pysty toimittamaan kyseisiä ajoneuvoja esim. vaaditussa aikataulussa, SOE pyytää virka-apua ulkomaiselta konsernin osapuolelta. Se on sitten käytännössä Slupsk, joka toimii SOEn sijaisena. En tiedä, onko näin, mutta näinkin voi olla, ainakin osassa tapauksista. Mutta jos vaikkapa Puolaan toimitettavissa Scania Citywide -bussien tiedoissa kummittelee SOE, vaikka bussit olisi koritettu Slupskissa, niin sitten en enää osaa sanoa mitään.
 
Oliko muuten niin että Suburbanin tullessa tuotantoon se korvasi OE 320LE:n lisäksi myös Citywiden teliversion, joka lienee suurin syy siihen miksi telimallisesta Suburbanista on tullut melko yleinen näky Ruotsissakin? nyt kun Citywidestä esiteltiin uusi sukupolvi, niin jos oikein ymmärsin, niin siitä ei tullut lainkaan LE-versiota, vaan ainoastaan kokomatala LF-versio, jolloin Suburban on nyt korvannut myös etumatalan Citywiden kokonaan. Ja onko kellään mitään tietoa koska Suburbanista julkaistaan uusi sukupolvi, kun pikkuveli CW:stähän esiteltiin uusi malli vuosi sitten (en tiedä onko tuotanto vielä alkanut)?
 
Scania lopettaa bussien korien valmistamisen Puolan Slupskin tehtaalla. Alustojen valmistus siellä jatkuu. Bussmagasinetin uutinen (ruotsiksi).

Näinköhän päättyy myös Suburban LE:iden valmistus.
 
Näinköhän päättyy myös Suburban LE:iden valmistus.

Paitsi että Suburbanin tuotanto on jo päättynyt toisen sukupolven Citywiden tullessa tuotantoon korvatessa sekä ensimmäisen sukupolven Citywiden että isoveli Suburbanin. Näin sanotaan ruotsinkielisessä Wikipediassa. Ymmärrän toki etteivät monet suomalaiset ole pahemmin olleet asiasta perillä, kun uuden Citywiden tullessa tuotantoon alettiin yhä useammassa suomalaisessa kaupungissa vaatimaan kaikki uudet bussit sähköisinä jolloin Scania ikäänkuin menetti markkinansa.

Eli tämä uutinen siis tarkoittaa Citywiden ja Interlinkin tuotannon päättymistä. Uskon että nyt MANista tulee Ruotsissa markkinajohtaja, kun se on jo ennestään ollut siellä hyvin suosittu niin paikkuri- kuin kaukoliikennemarkkinoillakin, vaikea sanoa miksei ole taas kelvannut suomalaisille. Ja eihän sitä tiedä jos Volvon ja Scanian poistuessa markkinoilta aletaan myös Suomeen hankkimaan MANeja suurissa määrin. Ite ainakin näkisin mielellään Suomessakin paljon MAN-busseja… 😊
 
Viimeksi muokattu:
Ja eihän sitä tiedä jos Volvon ja Scanian poistuessa markkinoilta aletaan myös Suomeen hankkimaan MANeja suurissa määrin. Ite ainakin näkisin mielellään Suomessakin paljon MAN-busseja… 😊


En usko, että tulee tapahtumaan. MANin sijasta voi ostaa Yutongin, joka on samanlainen mutta halvempi.
 
Eikös jossain Aasiassa ole paljonkin joka maassa omia pikkutehtaita jotka alustojen päälle rakentavat omia koreja... Indonesiassa ainakin Mersun alusta näyttää olevan suosittu ja korin rakennus aika halpaa kun tehtaat ainakin videoiden perusteella alkeellisia, ainoastaan maalaustila jotenkin suojattu ja suojavarustettu.
 
En usko, että tulee tapahtumaan. MANin sijasta voi ostaa Yutongin, joka on samanlainen mutta halvempi.

Perustele, minkä takia MAN ei voisi menestyä Suomessakin jos merkillä on Ruotsissa (jossa olosuhteet ovat melko identtiset kuin täällä) vahva markkina-asema? Norjassakin MAN myy kohtalaisen hyvin. Ja onhan MAN kumminkin myös samaa firmaa Scanian kanssa, joka on taas menestynyt Suomessa hyvin, niin miksei MAN voisi menestyä yhtä hyvin myös Suomessa?
 
Takaisin
Ylös