Jos tätä erämaarataa Äänekoski-Haapajärvi joku tarvitsee, niin se on
Keitelemuseo eli Suolahden nostalgialiikennöitsijä.
Sillä radalla ei ole Suomen liikennekentässä mitään tulevaisuudenroolia.
Eikö Jyväskylä-Oulu-väliä kulkevista matkustajajunista olisi mitään iloa. Jyväskylästä lähtiessä pysähdyspaiikoina voisi olla ainakin nämä: Vihtavuori, Laukaa, Suolahti, Äänekoski, Saarijärvi, Kannonkoski, Pihtipudas, Haapajärvi, Nivala, (Ylivieskan asema tuntuu jäävän väärään suuntaan menevälle osuudelle joten se jäisi väliin), Oululainen, Vihanti, Ruukki, Liminka, Kempele ja Oulu.
Näin saataisiin matkustajaliikenteen käytössä oleva rataverkko tihenemään ja esimerkiksi Äänekoskelta tai Laukaalta pääsisi junalla sekä etelän suuntaan että pohjoiseen. Kyllä nuo Äänekosken ja Haapajärven väliset pysähdyspaikat ovat pieniä, mutta eikö matkustajunien tulo tekisi niille hyvää? Oulukin taitaa kasvaa koko ajan, kyllä sinne mielestäni pitäisi järjestää paremmat yhteydet eri puolilta Suomea.
Näihin juniin olisi vaihtoyhteys vähintäänkin Helsingin suunnasta Jyväskylässä. Liikennettä voisi olla esimerkiksi kaksi vuoroa suuntaansa joka päivä ja tämän lisäksi perjantaisin ja sunnuntaisin lisävuoroja. Jyväskylän ja Äänekosken väliä kulkisi lisäksi vuoroja ja myös Raahen ja Oulun välillä.
Kyllä pienillä pysähtymispaikoilla on myös merkitystä. Itselle on muutamaan otteeseen ollut hyötyä Imatran ja Joensuun välillä olevasta Kesälahden pysähdyspaikasta, kun olen vieraillut sukulaisten kesäasumuksessa ja käynyt sukujuhlilla. Olen myös käyttänyt muutamaan otteeseen Taavetin asemaa, jossa valitettavasti ei enää junat pysähdy.