Seinäjoki - Oulu -radan remontista vuosikymmenen piina

Vaikkapa 30 tonnin rekkakuormiksi muutettuna jo vuoden 2004 kuljetusmäärien siirtäminen kumipyörille merkitsisi 8000 rekkalastillisen ajamista plus toiset 8000 tyhjänä takaisin. Tämä on myös syy, miksi rataa ei tuhota, vaan siihen nyt investoidaan.
Jos (ja kun...) Venäjä iskee puun vientitullit päälle, täytyy vastaava määrä puuta löytää Suomen tehtaille kotimaasta. Luulen, että tämä lisää vielä paljon liikennettä monella nyt hiljaisella radalla.
 
Eilen käsiteltiin oliko se YLE:n tv-uutisissa juuri puutulleja. Haastateltiin jotakin venäläistä urakoitsijaa, joka sanoi että venäjän puolella kaatuu useita yrityksiä niin korjuu- kuin kuljetuspuolelta jos puutullit tulevat. Kuulemma karjalassa ei ole yhtäkään tehdasta, joka voisi käyttää koivukuitua.
Uutisessa kyllä karjalan tasavallan joku isoherra sanoi että Petroskoihin rakennetaan koivuvaneritehdas ja vielä 3 lisää jos puuta riittää, mutta kun kuulemma kukaan ei edes ollut kuullut koko tehtaasta ennen tätä haastattelua. Joten kyllä kai se puuvirta venäjältä jatkuu lähes entiseen malliin.
Toki jos kuljetusmatkat suomessa pitenevät kasvaa junakuljetusten kannattavuus selvästi verrattuna kumipyöriin. Harmi vaan että VR:llä on pula sekä kuljettajista että vetureista.
 
Raideryhmän ensimmäisessä kirjassa on sivulla 55 tilaston muodossa aivan toisenlaista tietoa Jyväskylä-Haapajärvi-radan turhuudesta.

Tuossa radalla on kaksi eri osaa.

Jyväskylä - Aänekoski ja Äänekoski-Haapajärvi.

Jyväskylä-Äänekoski välillä on kohtuullisen paljon liikennettä, Äänekoski- Haapajärvi on vähäliikenteinen rata.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Oulu-Seinäjoki välillä ... Viimeinen vaihe on sitten ihmetellä valmistuneen rautatien parannusinvestoinnin mielekkyyttä kun niillä ei kulje enää ketään eikä mitään.

Jos rataremontin jälkeen Oulun ja Helsingin välinen junamatka kestää vain neljä ja puoli tuntia, niin kuin ainakin Oulussa sanomalehdet ovat kirjoittaneet, niin runsaan matkustajamäärän voi pilata vain huonolla hinnoittelulla.

Viimeksi tänään sanomalehti Kalevassa oululainen kansanedustaja vaati kaksoisraidetta Oulun ja Seinäjoen välille liikenteen (tulevan) määrän perusteella ja mainitsi erityisesti rekka-autojen kuljettamisen junalla Oulusta Helsinkiin. Eikö sillä perusteella tarvita kaksoisraide myös Seinäjoen ja Tampereen välille, joka sekin on melkein koko pituudelta vain yksiraiteinen?
 
Viimeksi tänään sanomalehti Kalevassa oululainen kansanedustaja vaati kaksoisraidetta Oulun ja Seinäjoen välille liikenteen (tulevan) määrän perusteella ja mainitsi erityisesti rekka-autojen kuljettamisen junalla Oulusta Helsinkiin. Eikö sillä perusteella tarvita kaksoisraide myös Seinäjoen ja Tampereen välille, joka sekin on melkein koko pituudelta vain yksiraiteinen?

Tampere - Seinäjoki toimii ihan hyvin yksiraiteisenakin. Varsin tiheät opastin- ja kohtauspaikkavälit riittää pitkälle tulevaisuuteen. Liikenteen määrä on tällä rataosalla suurimmillaan n. klo 18-6 välillä eli yöaikaan.
 
Tampere - Seinäjoki toimii ihan hyvin yksiraiteisenakin. Varsin tiheät opastin- ja kohtauspaikkavälit riittää pitkälle tulevaisuuteen. Liikenteen määrä on tällä rataosalla suurimmillaan n. klo 18-6 välillä eli yöaikaan.

Miksi Seinäjoki-Oulu ei vedä, jos sille välille tehtäisiin vastaavat toimenpiteet kuin millä Tampere-Seinäjoki on saatu sujuvaksi?
 
Miksi Seinäjoki-Oulu ei vedä, jos sille välille tehtäisiin vastaavat toimenpiteet kuin millä Tampere-Seinäjoki on saatu sujuvaksi?

Ymmärtääkseni Oulun ja Seinäjoen välillä kohtaa öisin Helsingistä ja Oulusta illalla lähteneet junat, jolloin kapasiteettia tarvitaan eniten tällä välillä. Taitaa tarkemmin olla jossain Seinäjoen ja Kokkolan välillä.
 
Voisinpa tässä kyseisen Vähäliikenteisten ratojen tulevaisuusselvityksen lukeneena sanoa että Haapajärvi-Äänekoski välille on suunniteltu seuraavat investoinnit kyseisen paperin perusteella:
- K43 kiskot
- Pölkytys uusitaan kerralla uusin puupölkyin (1640 pölkkyä/r-km).
- Rata puolisepelöidään(35 cm)
- Suunniteltu toteutus 2010-2012

Kustannusarvio edellä jo mainittu 53,6 milj.euroa

Lopputulos:
- 22,5 akselipaino
- Sn 60km/h

Koskeeko tuo nopeusrajoitus myös henkilöjunia? Jos nopeus on Haapajärven ja Äänekosken välillä 60 km/h, matka Jyväskylästä Ouluun venyisi lähemmäs kuutta tuntia, mikä olisi aivan älytöntä. Jos koko matka Jyväskylästä Ylivieskaan (266 km) voitaisiin ajaa edes 100 km linjanopeudella, matkaan menisi vain kolme tuntia ja Ylivieskasta pendolinolla Ouluun tunti, eli kokonaismatka-ajaksi tulisi neljä tuntia. Käyttäjiä olisi näiden kahden yliopistokaupungin väliselle yhteydelle. Yhteydet paranisivat huomattavasti myös Oulun pohjoispuolelta Keski-Suomeen.
 
Takaisin
Ylös