Sinisten vaunujen korvaaminen

Vs: Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007

Vetureita tarvitaan suunnilleen kädestä suuhun, eli koko ajan on tarvetta, välillä suorastaan pulaa. En tajua mitä väliä on meneekö veturi Eil-junan jälkeen tavara- vai henkilöjunaan...

Luepa nyt viestini ajatuksella uudelleen. Viestini sisältö oli, että ruuhkahuipun aikaan (jolloin Eil-junia käytetään) veturien tarve henkilöjuniin on suurimmillaan, joten sen ulkopuolella Eil-junien vetureille ei ole käyttöä kuin korkeintaan tavarajunissa. Mutta jos ne eivät sovi tavarajunienkaan veturikiertoon, joten ne jäävät varikolle seisomaan lopuksi vuorokautta. Kun Eil-juna tulee Riihimäelle, sen veturi pitäisi saada vetämään tavarajuna johonkin, tuomaan toinen takaisin ja ehtiä vielä lopuksi liittämään seuraavan aamun Eil-junaan. Jollei sellaista mahdollisuutta ole, se seisoo yön Riihimäellä, eikä siitä ole mitään apua, vaikka kuinka olisi veturipula. Tällöin on aivan sama, seisooko varikolla 6 Eil-vaunua ja yksi Sr2 vai saman verran moottorivaunuja.
 
Vs: Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007

Myös Eil-vaunujen tilalle tarvittaneen jossain vaiheessa korvaajaa. Olisiko kehitettävä yksi kalustotyyppi, joka korvaisi sekä siniset että Eil-vaunut?

Hyvä idea, eli siis jonkinlainen pidemmän matkan taajamajunavaunu, jossa olisi Eil- tai Eit-mukavuuden penkit (joko 3+2 tai 2+2) ja käytettävissä niin Riihimäki-Helsinki- kuin Seinäjoki-Jyväskylä-junissakin. Ja tarvittaessa myös yöjunissa, jos ei olla koko aikaa langan alla, siis jos vaunuista tehdään sähköstä riippumattomat.

Ex-vaunut sitten kokonaan sähköllä ajettavien yöjunien vakiokalustoksi.
 
Vs: Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007

Hyvä idea, eli siis jonkinlainen pidemmän matkan taajamajunavaunu, jossa olisi Eil- tai Eit-mukavuuden penkit (joko 3+2 tai 2+2) ja käytettävissä niin Riihimäki-Helsinki- kuin Seinäjoki-Jyväskylä-junissakin. Ja tarvittaessa myös yöjunissa, jos ei olla koko aikaa langan alla, siis jos vaunuista tehdään sähköstä riippumattomat.

Ex-vaunut sitten kokonaan sähköllä ajettavien yöjunien vakiokalustoksi.

Kannatan myös itse tätä ideaa. Sitten Eit-tasosiin penkkeihin parempaa niskatyynyä, selkänojasäätöä yms. Eil-tasosiin riittäisi sitten vain nykyisen kaltaiset pehmusteet jne. Niihin voisi energialähteeksi laittaa jotkin pitkäkestoiset akut, jolloin latausväli olisi vaikkapa 1 tai 2 vuotta. Periaatteessahan noita sähköriippumattomia rataosuuksia yöjunille ei taida olla kuin Kemi-Kolari ja Rovaniemi-Kemijärvi. Tuskin kauhean moni kuitenkaan menee Helsinki-Kemijärvi istumapaikalla, joten tuollaisen vaunun voisi liittää sitten junan perään vasta Rovaniemellä.
 
Olivatpa siniset vaunut ajossa sitten vielä kuukausia tai vuosia, niistä koottujen yhdistelmien kutsuminen pikajuniksi ja erillisen hintaluokan määrittäminen tällaiselle tuotteelle olisi pikaista poistoa kaipaava asiaintila. Esimerkiksi Turun suunnassa kaikki ne vuorot, joille ei IC-kalustoa riitä, pitäisi muuttaa taajamajuniksi -jo ihan sillä perusteella, että jokaisella rataosalla tulisi jo oikeudenmukaisuuden nimessä olla mahdollisuus kulkea edullisimman lipputyypin mukaisilla vuoroilla.
Ravintolavaunut ovat asia erikseen. Ne kannattaisi varmaan kaikki sutia punavalkoisiksi ja liittää InterCityihin, jotta parempi palvelu saataisiin kalliimpiin juniin...
 
Olivatpa siniset vaunut ajossa sitten vielä kuukausia tai vuosia, niistä koottujen yhdistelmien kutsuminen pikajuniksi ja erillisen hintaluokan määrittäminen tällaiselle tuotteelle olisi pikaista poistoa kaipaava asiaintila. Esimerkiksi Turun suunnassa kaikki ne vuorot, joille ei IC-kalustoa riitä, pitäisi muuttaa taajamajuniksi -jo ihan sillä perusteella, että jokaisella rataosalla tulisi jo oikeudenmukaisuuden nimessä olla mahdollisuus kulkea edullisimman lipputyypin mukaisilla vuoroilla.
Ravintolavaunut ovat asia erikseen. Ne kannattaisi varmaan kaikki sutia punavalkoisiksi ja liittää InterCityihin, jotta parempi palvelu saataisiin kalliimpiin juniin...

Olette kesällä paljon paljon tyytyväisempi...
 
Voi tosin myös olla, että ne Turun pikurit muutetaan vain ic/ic2-juniksi. Sitten jos sinne väliin saataisiin muutamaan kohtaan pari sm4-taajamajunaa, niin voisi olla jo ihan kohtuullinen palvelutarjonta. ;)
 
Ilmeisesti tässä tarkoitettiin allekirjoittaneen tyytyväisyysasteella sitä, ettei minulla edelleenkään voi olla mitään syytä matkata länteenpäin junalla, koska Vainio kuljettaa niin paljon sopuisammalla hinnalla...
 
En löytänyt parempaakaan ketjua... Savon Sanomien mukaan sinisiä vaunuja tulee olemaan liikenteessä todennäköisesti ainakin vielä vuoteen 2020 saakka. Aiemmin on - täälläkin - arveltu että ko. kalusto saattaisi poistua jopa ihan lähivuosina.
 
Takaisin
Ylös