Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Helsingin alueliitosvaatimus on nyt avoimesti myönnetty metrohankkeeksi. Jo aamun Hesarissa uutinen päättyi: "Helsinki haluaa jatkaa metoverkkoaan itään...". Sama muotoilu toistuu nyt HS:n verkkouutisessa, joka kertoo hallituksen liitosäänestyksestä:
Koska siis on kyse liikennehankkeesta, keskustelu aiheesta sopinee tänne hyvin. Nikkilän ketjussahan aihetta on jo sivuttu, mutta jospa tässä jätetään pois kinastelu siitä, mitä poliitikot ovat selittäneet hankkeen syiksi, ja pohditaan asiaa vain puhtaasti liikenteen näkökulmasta.
Kiintoisia kysymyksiä minusta on esim. se, mitä tämä vaikuttaa seudun raskasraidepainotteiseen liikennesuunnitteluun. Vasta maaliskuussa on YTV:ssä hyväksytty uusin PLJ, jossa ei tietenkään tiedetty mitään siitä, että rakennettaisiinkiin 500-1000 miljoonan euron hintaluokassa oleva metroata Sipooseen.
Onko esim. jossain rahaa rakentaa sekä länsimetro, Marjarata että Sipoon metro? Entä jos ei ole, miten luulette asioita pantavan järjestykseen? Kääntääkö Helsinki esimerkiksi kelkkansa länsimetroasiassa, ja alkaa vaatia valtiolta ensisijaisesti tukirahaa Sipoon metroon? Onhan se tärkeämpi Helsingille kuin metron rakentaminen Espooseen.
Entä oliko Helsinki mielestänne tyhmä vaatiessaan Sipoon itselleen? Jos metro olisi rakennettu naapurikuntaan, kyse olisi ollut seudullisesta, ei yhden kaupungin sisäisestä hankkeesta. Valtion kantahan on ollut, että kunnat hoitavat itse sisäiset metronsa ja ratikkansa, mutta kunnista toiseen kulkevat raskasraiteet ovat valtion heiniä? Voisiko tämä johtaa kuitenkin siihen, että vaikka Helsinki halusi Sipoon metron jatkamiseksi, lopputulemana onkin HELI-radan alkupää, joka rakennetaankin Martinlaakson radan tapaan paikallisliikenneratana.
Tai entäpä, jos em. ongelma nostaakin keskusteluun metron ja VR:n/YTV:n junaliikenteen yhdistämisen? Olisiko tälle perusteluita esim. siinä, että Sipoon raskasraiteen liikenne olisi muutenkin perusteltua jakaa Itäkeskuksen ja Malmin kautta kulkeviin yhteyksiin. Mehän tiedämme, että kun itämetron maksimikuormituksena pidetään käytännössä noin 15.000 hlö/h, radan kapasiteetti ei riitä sipoolaisten kuljettamiseen - ellei oleteta, ettei Sipoon omakotialueilta mitään merkittäviä joukkoliikenteen matkamääriä kerrykään.
Tai entäpä vaihtoehto, jossa Jokeri jatkuukin Sipooseen. Tätähän Helsinki ei tietenkään halua, mutta saahan sitä pohtia. Sipooseen jatkuva Jokeri voisi jopa haaroittua ja sopisi siten paremmin pientalovaltaiseen rakentamiseen. Helsingin (siis nykyisen) puolella Jokeri voisi itse asiassa myös haaroittua. Suoraan keskustaan matkaavat voisivat ajaa Laajasalon kautta, kaupungin pohjoisiin osiin matkaavat käyttäisivät Jokerireittiä.
Tuntuu oikeastaan siltä, että tämä alueliitostouhu tuottaa enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.
Antero
HS.fi sanoi:Helsinki haluaa jatkaa metroverkkoaan itään ja rakentaa sinne asunnot kymmenille tuhansille ihmisille. Vantaa tyytyi vaatimukseen, Sipoo ei.
Koska siis on kyse liikennehankkeesta, keskustelu aiheesta sopinee tänne hyvin. Nikkilän ketjussahan aihetta on jo sivuttu, mutta jospa tässä jätetään pois kinastelu siitä, mitä poliitikot ovat selittäneet hankkeen syiksi, ja pohditaan asiaa vain puhtaasti liikenteen näkökulmasta.
Kiintoisia kysymyksiä minusta on esim. se, mitä tämä vaikuttaa seudun raskasraidepainotteiseen liikennesuunnitteluun. Vasta maaliskuussa on YTV:ssä hyväksytty uusin PLJ, jossa ei tietenkään tiedetty mitään siitä, että rakennettaisiinkiin 500-1000 miljoonan euron hintaluokassa oleva metroata Sipooseen.
Onko esim. jossain rahaa rakentaa sekä länsimetro, Marjarata että Sipoon metro? Entä jos ei ole, miten luulette asioita pantavan järjestykseen? Kääntääkö Helsinki esimerkiksi kelkkansa länsimetroasiassa, ja alkaa vaatia valtiolta ensisijaisesti tukirahaa Sipoon metroon? Onhan se tärkeämpi Helsingille kuin metron rakentaminen Espooseen.
Entä oliko Helsinki mielestänne tyhmä vaatiessaan Sipoon itselleen? Jos metro olisi rakennettu naapurikuntaan, kyse olisi ollut seudullisesta, ei yhden kaupungin sisäisestä hankkeesta. Valtion kantahan on ollut, että kunnat hoitavat itse sisäiset metronsa ja ratikkansa, mutta kunnista toiseen kulkevat raskasraiteet ovat valtion heiniä? Voisiko tämä johtaa kuitenkin siihen, että vaikka Helsinki halusi Sipoon metron jatkamiseksi, lopputulemana onkin HELI-radan alkupää, joka rakennetaankin Martinlaakson radan tapaan paikallisliikenneratana.
Tai entäpä, jos em. ongelma nostaakin keskusteluun metron ja VR:n/YTV:n junaliikenteen yhdistämisen? Olisiko tälle perusteluita esim. siinä, että Sipoon raskasraiteen liikenne olisi muutenkin perusteltua jakaa Itäkeskuksen ja Malmin kautta kulkeviin yhteyksiin. Mehän tiedämme, että kun itämetron maksimikuormituksena pidetään käytännössä noin 15.000 hlö/h, radan kapasiteetti ei riitä sipoolaisten kuljettamiseen - ellei oleteta, ettei Sipoon omakotialueilta mitään merkittäviä joukkoliikenteen matkamääriä kerrykään.
Tai entäpä vaihtoehto, jossa Jokeri jatkuukin Sipooseen. Tätähän Helsinki ei tietenkään halua, mutta saahan sitä pohtia. Sipooseen jatkuva Jokeri voisi jopa haaroittua ja sopisi siten paremmin pientalovaltaiseen rakentamiseen. Helsingin (siis nykyisen) puolella Jokeri voisi itse asiassa myös haaroittua. Suoraan keskustaan matkaavat voisivat ajaa Laajasalon kautta, kaupungin pohjoisiin osiin matkaavat käyttäisivät Jokerireittiä.
Tuntuu oikeastaan siltä, että tämä alueliitostouhu tuottaa enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.
Antero