Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Jos periaatteet ovat samat kuin lännessä tai pohjoisessa, niin pahoin pelkään, että tähän päädytään. Minun mielestäni Sipoossa riittäisi 1-raiteinen junarata siihen tyyliin kuin Keski-Euroopan paikallisjunaradat ovat. Sellaiset eivät maksa paljoa enempää kuin ratikan rata (Lahden oikorata maksoi 5,5 Me/km, vaikka ei ratikkarata olekaan). Mutta arvaan, ettei sellainen kelpaa edes ideana niille, joiden mielestä Sipoo pitää liittää Helsinkiin, jotta metroa päästään jatkamaan.Onko varmaa että metron pidentäminen Sipoon luovuttamille alueille maksaisi 500-1000 milj €? Kyse on aika pienestä alueesta kaiken kaikkiaan, ja 2-5 uutta metroasemaa, suurimmalti osin maanpäällistä rataa jne.
Minusta se ei olisi ollut mikään vahinko, vaan päin vastoin. Onhan kaikella tavalla fiksumpaa sijoittaa uusia asukkaita olemassa olevan raideliikenteen varrelle (siis Nikkilän suuntaan) kuin alkaa käydä taistelua luonnonsuojelualueiden hävittämisestä.Jos Helsinki ei olisi saanut nuo 30 km2 jotka Sipoo nyt joutuu luovuttamaan, niin Sipooseen ei olisi rakennettu mitään metroa eikä mitään muutakaan raidetta, ja koko hanke olisi rauennut...
Olen uudessa kirjassani arvioinut mm. kiinteistöjen arvojen suhdetta raideliikenteen hintaan. Espooseen suunnitellun, Raide-YVA:n hintatasoisen metrorakentamisen hintaa (75 M€/asema) ei kateta arvonnousulla Sipoossa, mutta kevyempi raide on katettavissa. Se mahdollisuus on yhtä hyvä Sipoolla ja Helsingillä. Sipoohan voisi pakkolunastuttaa Helsingin omistamia maita "metropolialueen kehittämiseksi", ja rahoittaa raideliikenteen maiden arvolla.Kuvittelisin, että Helsinki pystyy omillakin rahoillaan rakentamaan 2-5 aseman maanpäällisen metropidennyksen itsekin jos tarvitsee, tai jos valtio tulee yhtä paljon mukaan kuin Vuosaaren metrossa.
Kyllä olen väittänyt. Mutta ei tuolta tule sellaisia matkamääriä, kuten tässä aiemmissa viesteissä on nähty.Etkö itse ole usein väittänyt että metro kannattaa vasta kun matkustajia on n 30000 hlö/h. Nyt olisi metrolla mahdollisuus näyttää mihin se todellisuudessa pystyy.
Antero