Tässä siis selitys. On viranomaiset Helsingissä keksineet tällä foorumilla useinkin toitotetun asian: tiivismatalan väestötiheys on jotakuinkin sama kuin metsälähiöllä. Simppeli logiikka menee siten näin: tehdään muuten aivan samaa kuin Itä-Helsingissä, mutta itse asuinkorttelit saavat luvan olla tiivismatalaa! Näin saadaan metrokaupunkia pientaloilla.
Näin se voi olla, että tämä sinänsä yksinkertainen asia kerrostalometsälähiön ja tiivismatalan samasta tehokkuudesta on mennyt jolle kulle perille suurena oivalluksena. Mutta kuten Ville toteat, ei käytäntö ihan niin yksinkertaista ole.
Tiivismatalaa on harjoiteltu Suomessa nyt joku 15 vuotta, vaihtelevin tuloksin. Sanoisin, että toistaiseksi ei näytetä päästyn irti muutamista syvään juurtuneista tottumuksista - kuten kuvailemasi hierarkinen katuverkko. Ja jos tiivismatalaa rakennetaan vain siten, että asemakaava on sama mutta kerrostalojen sijasta rakennetaan max 2-3 -kerroksista, lopputuloksena on asuinalue ilman tonttikohtaisia pihoja. Tai se piha on, mutta se on täytetty pysäköintipaikoilla.
Avainasia on, luotetaanko joukkoliikenteen käytettävyyteen vai lähdetäänkö edelleen siitä, että ihmiset liikkuvat autolla ja joukkoliikenne on vain pakkokäyttäjille. Itä-Helsingissä ei missään ole luotettu joukkoliikenteeseen - metrosta huolimatta tai juuri sen vuoksi. Toistuuko tämä Sipoossa?
Todennäköisesti mitään muuta kaavoitusperiaatetta ei ole tarkoitus muuttaa, vaan yleiskaavatasolla uusi alue tulee olemaan yksi yhteen Kontulaan Mellunmäkeen yms.
Yleiskaavatasolla asia voikin olla näin, sillä käytännön toteutuksen eroja ei välttämättä näe vielä osayleiskaavassakaan. Muutamissa kohteissa, joita on omana ks-lautakunta-aikanani kaavoitettu onkin ollut tavallaan kiintoisa kuvio. Jo kaavoituksen alkuvaiheessa, siis ennen osayleiskaavan tekoa, on päätetty, mitä itse asemakaavalta halutaan. Eli osayleiskaavan viitesuunnitelma on jo sisältänyt esim. henkilöautoilun ulkosyöttöisyyden ja alueen sisäisen kävelypainotteisuuden (= hierarkisen katuverkon vastakohta). Osayleiskaava ei tällaista määrittele eikä asia siinä näy, mutta kun sama porukka sitten aikanaan piirtää asemakaavan, niin siellä se alkuperäinen idea tulee konkreettiseksi.
No voinhan olla väärässä ja kaavoitussuunnitelmat ovatkin hiukan kunnianhimoisempia. Itse toivoisin tiivismatalaa vanhojen tiivismatala-alueiden tapaan: suhteellisen yhtenäinen kaupunkialue ja kunnon kokoiset metsät virkistykseen, selvästi kaupunkimainen yleisilme, koulut yms. reilusti katujen, ehkä jopa aukioiden, vieressä, muutama oikea puisto ja palloilukenttä, kaupalliset palvelut tärkeimpien katujen varrella olevien pienkerrostalojen kivijaloissa.
Sinähän luettelet hyvän kaavoituksen ohjeita...
Antero
PS: Tuli noita termejä, jotka eivät ehkä ole kaikille tuttuja. Hieman selitystä.
Yleiskaava on se, joka Sipooseenkin ensin tehdään. Siinä päätetään, minne päin rakennetaan ylipäätään, missä on viheralueita, missä kauppoja ja miten menevät pääliikennereitit.
Osaylesikaava on hieman tarkempi yleiskaava. Se tehdään esim. kaupunginosakohtaisesti. Mutta siinäkään ei vielä ole kuin pääliikenneväylät ja erilaiselle rakentamiselle tarkoitetut alueet.
Asemakaava on vihdoin se kaava, jossa määritellään korttelit ja tontit sekä niille sallitut rakennustehokkuudet ja kerroskorkeudet sekä sallittu rakennusten sijainti tonteilla. Tässä ovat sitten paikallaan jo kaikki tiet, kadut, polut ja radat.
Rakennuslupa annetaan asemakaavan perusteella. Vasta rakennuslupa määrittelee, minkä näköisiä taloja rakennetaan ja mihin kohtaan täsmälleen.
Katusuunnitelma määrittelee katualueen rakenteet. Esimerkiksi kaistojen, pysäkkien ja raiteiden sijainnin, jalkakäytävät ja kevyen liikenteen väylät, istutukset jne.
Viitesuunnitelma on kaikkien kaavoitusvaiheiden yhteydessä tehty karkean tason idea siitä, miltä työn alla oleva kaava voisi valmiina näyttää. Nykyään viitesuunnitelmia tehdään sekä havainnollistavina, jollain lailla ilmakuvaa muistuttavina karttoina että perspektiivipiirroksina tai digitaalisesti tuotettuina valokuvamaisina kuvina.