VR Osakeyhtiöllä on yli 300 sinistä junavaunua käytössä edelleen. Nykyiset vaunut on hankittu vuosina 1978-1985, joten niiden tekninen käyttöikä täyttyy ja vaunut poistuvat asteittain liikenteestä. Toteutukseltaan ne ovat 1960-luvun konseptin mukaisia, jonka vuoksi niistä puuttuvat monet nykyaikana välttämättömiksi katsottavat ominaisuudet. Vaunujen huippunopeus on 140 km/h, joten ne eivät sovi tämän päivän ja etenkin tulevaisuuden liikenteeseen pääradoille.
Vaunukaluston taloudellinen ja tekninen käyttöikä on noin kolmekymmentä vuotta, maksimissaan neljäkymmentä vuotta. Tämäkin edellyttää useiden peruskorjausten tekoa. Kaluston vanhetessa alkavat metallirakenteet olla loppuun käytettyjä ja vaatia uusintaa. Samoin vaunun tekniikka on vanhentunutta, joten varaosia ei enää ole saatavissa. Jos vaunun elinikää haluttaisiin jatkaa, jouduttaisiin kalliisiin runkorakenteiden korjauksiin ja muuttamaan osa vaunun toiminnoista nykytekniikalle silti kuitenkaan saavuttamatta nykypäivänä vaadittavia ominaisuuksia, joten sinisen kaluston käytön jatkamista nykyistä pidemmäksi ajaksi ei voida pitää perusteltuna. VR on myös saanut asiakkailtaan runsaasti toiveita sinisen kaluston uusimiseksi InterCity- ja Pendolino-kalustoksi sellaisilla rataosilla, joilla toistaiseksi liikennöidään perinteisillä sinisillä vaunuilla.
VR Osakeyhtiö uudistaa makuuvaunukalustoaan nopeutetulla aikataululla ja tilaa 20 uutta kaksikerroksista makuuvaunua yöjunaliikenteeseen.