Sisämaahan halutaan yöjunayhteyksiä

Tarvitaanko sisämaan kautta kulkevia yöjunia?

  • Kyllä

    Äänet: 54 85.7%
  • Ei

    Äänet: 9 14.3%

  • Äänestäjiä yhteensä
    63
Sisämaan yöjunayhteys on hieman kaksipiippuinen juttu. Kajaanin seutukunta on kuitenkin vasta sijalla 24, asukasluku on 58 012 (lähde: wikipedia). Esimerkiksi Rauman seutukunta on sijalla 19, asukasluku 66 268. Eikä Raumalta edes pääse junalla minnekään, kun henkilöliikenne on kokonaan loppunut.

Mikäli Kajaani olisi Kuopion kokoinen paikka, niin asiassa ei olisi ongelmaa. Asukasluku kuitenkin on sen verran pieni, että yöjuna ei olisi kannattava, pelkästään Kajaanin seutukuntaa ajatellen. Ajatellaanpa seuraavaa, monenko henkilön täytyy aivan välttämättä päästä Kainuusta Helsinkiin aamuyhdeksäksi. Se on yhdellä kädellä äkkiä laskettu.

Enemmänkin aluepolitiikkaa pitäisi kehittää siihen suuntaan, ettei Helsingistä tehtäisi niin välttämätöntä paikkaa, johon kaikkien pitäisi pakosta päästä. Tämä tulisi paljon halvemmaksi. Tuskin Kainuulainenkaan kokisi mitään suurta mielihyvää, vaikka juna hurauttaisi 4:ssä tunnissa Helsinkiin. Helsingistä on vain tehty välttämätön paha, jonne joidenkin on pakosta mentävä, jotta pysyy leivän syrjässä kiinni. Paljon puhutaan, että bisnesihmiset tarvitsevat nopean junayhteyden Helsinkiin, jotta päästään jonnekin palaveriin. Miksei palavereita voida kehittää etäpalaverin suuntaan? Entä miksi kaiken pitää tapahtua Helsingissä, miksei toimintoja hajauteta?

Jos kuitenkin nykyistä Helsinkikeskeis-politiikkaa edelleen ajetaan. Niin eikö yksi järkevä vaihtoehto olisi Kajaani-Oulu välin kehittäminen. Siten, että liitettäisiin illan viimeiseen junaan 1-2 makuuvaunua, jotka kytkettäisiin Oulussa varsinaiseen yöjunaan. Illalla kun klo 21 astuisi Kajaanissa makuuvaunuun, niin aamu 8:lta heräisi Helsingistä. Ja päinvastoin sama.

Suomen kokoisessa pitkässä maassa on järkevää olla yksi valtasuoni, johon panostetaan. Kun nopea pohjanmaanrata valmistuu, junien aikataulut nopeutuu ainakin tunnilla, myös yöjunien. Yöjuna palvelee ainoastaan alku- ja loppupäätä. Tuskin Kajaanilaista kiinnostaa nukkuessaan, kulkeeko juna halki savon sydänmaiden, vaiko pohjanmaan lakeuksien. Kuopiolaiset ja Mikkeliläiset eivät tee yöjunalla yhtikäs mitään, kuten eivät Seinäjokiset tai Kokkolalaisetkaan. Ainut syy miksi yöjuna kulkee pohjanmaan rataa, on se, että se on päätetty ottaa valtasuoneksi. Ja toisaalta tämä valtasuoni on suora, eikä suuntaa tarvitse vaihtaa. Lisäksi päiväjunilla on enemmän matkustajapotentiaalia pohjanmaanradalla, kuin savonradalla. Mutta asian ydin on yhden valtasuonen logiikka.

Se on sitten eri asia, tarvitaanko tulevaisuudessa Kainuuseen enää yöjunaa lainkaan, kunhan yhteydet sinne suuntaan saadaan päiväjunilla tarpeeksi nopeiksi. Mikäli oikorataa joskus jatketaan Lahdesta Mikkeliin, niin Kajaaniin pendelöidään tulevaisuudessa alle 4:ssä tunnissa, silloin ei yöjunaa enää tarvita. Toinen asia on, asuuko tuolloin Kainuussa enää ketään. Toivottavasti aluepolitiikka pitää toimintoja yllä koko Suomessa, tulevaisuudessakin. Ettei kaikkien tarvitse muuttaa sinne Helsinkiin...

Suomi voitaisiin mielestäni jakaa neljään itsenäiseen osaan, osavaltiotyyliin.
1. Etelä-Suomi, pääkaupunki Helsinki
2. Länsi-Suomi, pääkaupunki Tampere
3. Itä-suomi, pääkaupunki Kuopio
4. Pohjois-Suomi, pääkaupunki Oulu

Näin Helsinki-keskeisyyttä voitaisiin ainakin hieman jakaa....
 
Viimeksi muokattu:
On todella valitettavaa, itäsuomalaiselle matkailulle tuolla yöjunaliikenteellä olisi ollut mielestäni suurtakin merkitystä. :icon_frown:
 
Tilastoilla ja sisäisillä selvityksillä pystytään yleensä osoittamaan se mitä halutaan. Jokainen varmaan tietää minkälaiset intressit VR:llä ja LVM:llä on tehdä tilasto, joka koskee Savon yöjunia.
 
Onneksi kansainvälinen liikenne (myös tarjotessaan maan sisäistä palvelua) on vapaata, niin Helsinki-Pieksämäki-Oulu-Haaparanta-juna on periaatteessa laillinen perustaa. VR ei sitä perusta, mutta ehkä Proxion tai joku muu?
 
Onneksi kansainvälinen liikenne (myös tarjotessaan maan sisäistä palvelua) on vapaata, niin Helsinki-Pieksämäki-Oulu-Haaparanta-juna on periaatteessa laillinen perustaa. VR ei sitä perusta, mutta ehkä Proxion tai joku muu?

Tuskin perustaa kukaan muukaan, tuolle välille. Se väli vain ei ole yksinkertaisesti itsekannattava, se vaatii yhteiskunnan rahoituksen jotta toteutuu. Tietysti jos joku yritys haluaa olla hyväntekeväisyysjärjestö, niin ehkä sitten. Täällä ei nähdä sitä tosiasiaa, että palvelu valitettavasti maksaa, ei yritykset useimmitenkaan palvele pelkästään palvelumielessä, kyllä se raha yleensä toimii palvelun keppihevoisena.
 
Jos Savonradalle saataisiin tasaisen aikataulun mukainen InterCity/InterRegio-rytmitys, olisi iltayhdeksän jälkeen Helsingistä lähtevä yöjuna, joka tosiaan voisi viedä joka reissulla yhden makkarin Kajaaniin, toisen Haaparannalle ja loput Kolariin siihen aikaan vuodesta, kun moiseen olisi tarvetta, Kouvolassa jo ennen iltayhtätoista, Mikkelissä puolenyön aikoihin, Kuopiossa varttia vaille kaksi ja Kajaanissa puolen neljän jälkeen. Tästä matkaa jatkettaisiin Ouluun jo siten, että yhteys palvelisi jo aamun ensimmäisiä kulkijoita. Luultavasti Helsingin ja Kuopion välisetkin asiakkaat olisivat enimmäkseen päivävaunujen penkkien kuluttajia -paitsi, että lupsakat savolaiset toki mieluummin kuluttaisivat aikaansa ravintolavaunussa, jolainen tähän junaan ehdottomasti pitää saada.
Alamatkalla juna voisi Kajaani-Helsinki-osuudella jopa korvata nykyisen älyvapaan Pendolino-yhteyden. Jos tavoitellaan saapumista Helsinkiin kello 9.48, voisi lähtöaika Kajaanista olla suunnilleen sama, kuin ylämatkalla olevan yöjunan saapuminen, ellei rataosuudella ole Kajaanin eteläpuolella kohtaamispaikkoja (tämän joku asian paremmin muistava varmistanee). Kuopion ja Mikkelin pysähdykset olisivat luonnollisesti hiukan nykyistä varhaisempia, mutta se, mikä matka-ajassa kenties menetetään, voitetaan matkustusmukavuudessa ja junan luotettavuudessa.

Olisi mukava kuulla jonkun asiaan perehtyneen perusteltu näkemys siitä, millä perusteella yhden etelä-pohjois-suunnan junavuoron ajaminen Savonradan kautta on selitetty taloudellisesti järjettömäksi. Jos etelän ja pohjoisen väliset asiakkaat kerran eivät yhteen junaan mahdu, on toisen junan olemassaolo lienee jo sillä perusteltu -ja luulisi kaikkien edun mukaista olevan, että yhteys toimisi niin monelle asemalle, kuin mahdollista...
 
Takaisin
Ylös