Sisämaan yöjunayhteys on hieman kaksipiippuinen juttu. Kajaanin seutukunta on kuitenkin vasta sijalla 24, asukasluku on 58 012 (lähde: wikipedia). Esimerkiksi Rauman seutukunta on sijalla 19, asukasluku 66 268. Eikä Raumalta edes pääse junalla minnekään, kun henkilöliikenne on kokonaan loppunut.
Mikäli Kajaani olisi Kuopion kokoinen paikka, niin asiassa ei olisi ongelmaa. Asukasluku kuitenkin on sen verran pieni, että yöjuna ei olisi kannattava, pelkästään Kajaanin seutukuntaa ajatellen. Ajatellaanpa seuraavaa, monenko henkilön täytyy aivan välttämättä päästä Kainuusta Helsinkiin aamuyhdeksäksi. Se on yhdellä kädellä äkkiä laskettu.
Enemmänkin aluepolitiikkaa pitäisi kehittää siihen suuntaan, ettei Helsingistä tehtäisi niin välttämätöntä paikkaa, johon kaikkien pitäisi pakosta päästä. Tämä tulisi paljon halvemmaksi. Tuskin Kainuulainenkaan kokisi mitään suurta mielihyvää, vaikka juna hurauttaisi 4:ssä tunnissa Helsinkiin. Helsingistä on vain tehty välttämätön paha, jonne joidenkin on pakosta mentävä, jotta pysyy leivän syrjässä kiinni. Paljon puhutaan, että bisnesihmiset tarvitsevat nopean junayhteyden Helsinkiin, jotta päästään jonnekin palaveriin. Miksei palavereita voida kehittää etäpalaverin suuntaan? Entä miksi kaiken pitää tapahtua Helsingissä, miksei toimintoja hajauteta?
Jos kuitenkin nykyistä Helsinkikeskeis-politiikkaa edelleen ajetaan. Niin eikö yksi järkevä vaihtoehto olisi Kajaani-Oulu välin kehittäminen. Siten, että liitettäisiin illan viimeiseen junaan 1-2 makuuvaunua, jotka kytkettäisiin Oulussa varsinaiseen yöjunaan. Illalla kun klo 21 astuisi Kajaanissa makuuvaunuun, niin aamu 8:lta heräisi Helsingistä. Ja päinvastoin sama.
Suomen kokoisessa pitkässä maassa on järkevää olla yksi valtasuoni, johon panostetaan. Kun nopea pohjanmaanrata valmistuu, junien aikataulut nopeutuu ainakin tunnilla, myös yöjunien. Yöjuna palvelee ainoastaan alku- ja loppupäätä. Tuskin Kajaanilaista kiinnostaa nukkuessaan, kulkeeko juna halki savon sydänmaiden, vaiko pohjanmaan lakeuksien. Kuopiolaiset ja Mikkeliläiset eivät tee yöjunalla yhtikäs mitään, kuten eivät Seinäjokiset tai Kokkolalaisetkaan. Ainut syy miksi yöjuna kulkee pohjanmaan rataa, on se, että se on päätetty ottaa valtasuoneksi. Ja toisaalta tämä valtasuoni on suora, eikä suuntaa tarvitse vaihtaa. Lisäksi päiväjunilla on enemmän matkustajapotentiaalia pohjanmaanradalla, kuin savonradalla. Mutta asian ydin on yhden valtasuonen logiikka.
Se on sitten eri asia, tarvitaanko tulevaisuudessa Kainuuseen enää yöjunaa lainkaan, kunhan yhteydet sinne suuntaan saadaan päiväjunilla tarpeeksi nopeiksi. Mikäli oikorataa joskus jatketaan Lahdesta Mikkeliin, niin Kajaaniin pendelöidään tulevaisuudessa alle 4:ssä tunnissa, silloin ei yöjunaa enää tarvita. Toinen asia on, asuuko tuolloin Kainuussa enää ketään. Toivottavasti aluepolitiikka pitää toimintoja yllä koko Suomessa, tulevaisuudessakin. Ettei kaikkien tarvitse muuttaa sinne Helsinkiin...
Suomi voitaisiin mielestäni jakaa neljään itsenäiseen osaan, osavaltiotyyliin.
1. Etelä-Suomi, pääkaupunki Helsinki
2. Länsi-Suomi, pääkaupunki Tampere
3. Itä-suomi, pääkaupunki Kuopio
4. Pohjois-Suomi, pääkaupunki Oulu
Näin Helsinki-keskeisyyttä voitaisiin ainakin hieman jakaa....