Tosin tuloja tulee myös kannattavista yhteyksistä. Onhan VR todennut, että monet junat ovat aivan kapasiteetin ylärajoilla.
VR on saanut lisää matkustajia juniinsa uusimalla kalustoa. Matkustusmukavuus ja palvelut nykyaikaisissa junissa on aivan toista luokkaa kuin 20-30 vuotta sitten, ja se on saatu aikaan sisustamalla vaunut väljemmin. Myös junien nopeuksia on nostettu. Mutta nämä uudistukset ovat myös maksaneet paljon, eikä liiketoiminta olisi "voitollista" jos VR maksaisi ratamaksua ja veroja samassa suhteessa kuin esim autoilijat. Tosin lähes kaikki muut eurooppalaiset isot valtiolliset rautatieyhtiöt ovat samankaltaisessa tilanteessa.
VR:n kohdalla huolestuttavinta on mielestäni se, että junalla matkustaminen on todella kallista ja häviää hinnassa lähes aina lentoliikenteelle ainakin sellaisilla yhteysväleillä ja ajankohtina joilla tahdään paljon vapaa-ajan matkoja, ja 2 henkeä matkusta henkilöautollakin paljon halvemmin kuin junalla, jos vain autolla ajamisen muuttuvat kustannukset huomioiidaan. Eli tässä suhteessa VR on erittäin haavoittuvainen kilpailulle.
Mikä tahansa organisaatio pysyy hengissä, vaikka se toimisi jatkuvasti omaksi vahingokseen, jos sitä tuetaan riittävästi rahallisesti.
Eli tahkotkoon VR sitä voittoa kuinka lystää, mutta annettakoon se liikenne muille, mitä VR ei ole kiinnostunut hoitamaan.
Ongelma on Suomen maantieteessä. Liian harvaan asuttu maa että rautatiehenkilöliikenne ikinä kannattaisi, keskimäärin siis, jotain kannattaa mutta suurin osa ei. Ostopalveluina tuotettuna saataisin kilpailua näennäisesti aikaiseksi. Mutta voisi olla että huonosti kannattaville syrjäisille reiteille ei muita operaattoreita tulisikaan vaikka valtio tukisi. Sellaiset yritykset joilla on rahkeita kilpailla lähtevät mielummin kilpailemaan itse kultasuonesta, eli esim Hki-Tampere, Hki-Turku ja Hki-Kouvola -reiteistä tai pääkaupunkiseudun lähiliikenteestä.
Voidaan tietenkin toivoa että jokin ulkopuolinen taho, esim VR:n ex-henkilökunnasta koostuva porukka saisi jonkun junayhteyden toimimaan maakunnissa, vähän kuten TKAB Ruotsissa. Mutta siten kun sellainen joutuu tosi kilpailun kohteeksi niin voi joutua väistymään.
Mutta sitten se varsinaine vaara: Otetaan esimerkki bussiliikeneestä. Sen olen ymmärtänyt että Concordia ja Veolia ovat kilpailleet Helsingin kaupungin omistaman Helb:n lähes konkurssitilanteeseen , ja toivoisivat sen väistyvän markkinoilta. Mutta Concordia ja Veoliakin ovat ne vuodet kun ovat täällä toimneet toimineet tappiolla. Jossain tulee raja eteen. Voi olla että toinen näistä isoista häipyy kanssa, ja sitten toisella on käytännössä monopoli, ja voi päättää hinnoista. Voi olla että hinta on niin korkea että kaupungit eivät maksa, ja sitten ei ole ketään jatkajaa, ja sitten itketään. Toki Helsingillä, Espoolla ja Vantaalla on sellaisessa tilanteessa varaa perustaa vaikka kaupungin bussiyhtiöt uudestaan ja pitääkin, koska jos ei perusta, niin liikenne pk-seudun kaduilla muuttuisi kaaokseksi. Lisäksi ne asukkaat jotka ovat joukkoliikenteen "pakkokäyttäjiä" vaatisivat bussit takaisin ja politikkojen olisi pakko totella.
Samalla tavalla voidaan VR kilpailla hengiltä jos pääradoille päästetään muita, ja sitten ne muut ottavat ja häipyvät. Sitten pitää raunioista taas perustaa "Uusi VR", mutta valtakunnallinen rautatieliikenne eroaa siinä määrin suurkaupunkialueen bussiliikentestä, että rautatieliikenteellä ei ole pakkokäyttäjiä jotka eivät voisi kulkea muilla tavoin. Hyvin monella, varsinkin maakunnissa asuvvilla on auto käytössään ja autolla ajaminen on nykyisin halvempaa kuin koskaan aikaisemmin. Lisäksi on maan kattava kaukoliikenteen linja-autoverkko puhumattakaan kotimaan lentoliikenneverkosta. Jos VR tosissaan menisi nurin ja kilpailijat häipyisivät niin ei ole läheskään varmaa että politikot suostuisivat perustamaan valtion laskuun "Uuden VR:n".
Maakunnallisen paikallis- ja keskipitkän matkan junaliikenteen avaaminen kilpailulle ja hoitamisen ostoliikenteenä on mielestäni täysin OK asia, myös kalustoyhtiön perustaminen, mutta täytyy maltilla odottaa että saadaan se kalustokuvio ensin ratkaistua ja voi olla jollekin myös pettymys jos kaikille toivotuille yhteysväleille ei löydy halukasta operaattoria.
Ilmeisesti VR tulee asettamaan jotain sellaisia ehtoja kalustoyhtiölle että reiteille joilla VR toimii itsenäisesti, ei saa vuokrata kalustoa kilpailijoille,ja siitä rajanvedosta mikä on sellainen reitti käydään varmaan kovaa kädenvääntöä.
t. Rainer