kemkim sanoi:
Totta. Ei voi ikinä tietää, millä metrolla keskustasta lähtiessä ehtisi aiottuun liityntäbussiin. Jotenkin pitäisi matkustajille pystyä kertomaan, että jos liityntälinja menee joltain idän asemalta vaikka 20 minuutin välein, että minkä kellonlyömän metrolla pitäisi keskustasta lähteä.
Vakituisena liityntäliikenteen uhrina en voi olla enempää samaa mieltä Kemkimin kanssa.
Tuntuu lisäksi typerältä, ettei tätä viitsitä tehdä, kun se olisi hyvin helppoa. Olen pohtinut siihen parikin ratkaisua:
Halpa:
Jokaisella metroasemalla on sekä maantasossa, välitasolla että laituritasolla taulut, joihin tulostetaan asemakohtaiset julisteet joissa on liityntälinjojen lähtöajat. Tämän taulun yläreunassa on kissan kokoisin kirjaimin ajoaika ko. asemalta sille asemalle, jonka liityntäbussien aikataulut lakanassa ovat.
Ajatusta voi kehittää vielä siten, että lakanassa olisikin lähtöajat siltä asemalta jolla katsoja seisoo niille junille, joilla junilla ehtii sopivasti lähtevään bussiin.
Vähän kalliimpi:
Aseman näyttötaulussa luetellaan ne liityntäbussien linjanumerot, joille seuraavaksi lähtevä juna tarjoaa yhteyden. Itse asiassa määränpääaseman tieto on vähemmän tarpeellinen kuin tieto liityntäbussista. Määränpääaseman tiedottamiseen voisi ottaa normaalin kansainvälisen käytännön siitä, että junilla on linjatunnus. Esim. Vuosaareen = V ja Länsimäkeen = L. (Siis tarkoituksella ei Mellunmäkeen = M, koska M on jo varattu koko roskan tunnuskirjaimeksi.)
Hyvää palvelua:
Edellisten lisäksi junan määränpääkilpi olisikin muotoa linjatunnus, liityntäbussit. Esim: V 81 87 90 95 98. Tämähän olisi oikein, kun kerran kyse on siitä, että metrojunat vain korvaavat bussilinjojen Helsinkiin saakka ulottuvat osuudet.
Tästä järjestelystä tulisi myös mukava pakote miettiä liityntäbussien aikataulut älykkäästi. Jos linjakilpeen ei mahdu kuin esim. 5 linjanumeroa, ei olekaan mahdollista tehdä kuten nykyään, että vain puolen tunnin välein kulkee junia, joilla pääsee liityntälinjoille, jotka kaikki lähtevät samaan aikaan ja sitten taas puolen tunnin paussi. Sillä niinhän sen pitäisi olla, että liityntäbussien yhteydet jaetaan tasaisesti metrovurojen kesken.
Entäs sitten ne liityntälinjat, jotka ajavat kahden aseman väliä? Nou hätä, linjan numerotunnus on vain lähtöaseman mukainen. Esimerkiksi 94K lähtee kontulasta ja 94P Itäkeskuksesta. Ai miksi P? Siksi, että I on vaikea erottaa ykkösestä. Ö tunnuksena Östracentrumista ei ole kielipolitiikkaa, vaan ko. kirjaimen hankalampaa hahmotettavuutta, kun siitä olisi tehtävä pikkuöö. P tulee siitä kaupunginosasta, jossa Itäkeskus-niminen kauppakeskus sijaitsee. Sehän on Puotinharjussa.
Antero
PS: Jos niin suuri typeryys kuin länsimetro todella toteutuu :lol:, tämä sama systeemi on sovellettavissa myös sinne. Silloin länteen kulkevat junat ajavat vain eri tunnuksin. K-junat jäävät Kamppiin, T-junat Tapiolaan jne. Ja sieltä Espoostahan löytyy sitten liuta liityntäbusseja myös.