SRS tiedottaa


Raitiossa 2/1982 mainitaan sivulla 30 olevassa lyhyessä jutussa raitioteiden toimintasuunnitelmasta, että esitetty suunnitelma "on hieman erilainen kuin RAITIOssa 3/1981 ollut suunnitelma". Sattuisiko kellään olemaan suota 3/81 numeroa saatavilla? Itseäni alkoi kovasti kiehtomaan, että kuinka tuo suunnitelma mahtoi erota toteutuneesta... tosin on tuo 2/82 suunnitelmakin mielenkiintoinen. Oliko liikenteen Kirurgille tarkoitus loppua kokonaan, kun tuossa ei mainita linjaa 10 muutettavaksi, mutta 4 on kuitenkin siirtymässä Katajanokalle?
 
Mulla on 3/81, muttei skanneria. Siinä on esitetty tavoitelinjasto vuodelle 1986:

1, 1A nykyinen
2 lakkautettu
3 Eläintarha-Topelius-Runeberg-Kamppi-Simonkatu-Aleksi-Eiran lenkki-Freda-Kansakoulukatu-Simonkatu-Kaivokatu-Kallio-Eläintarha
4 nykyinen
(4N, 4V lakkautettu)
5 lakkautettu
6 kuten 2004 asti (Arabian vanhalle päättärille)
7 nykyinen ilman Länsi-Pasilan ylälenkkiä ja via Kaivokatu
8 kuten 2007 asti (eli Salmisaari-Sörnäinen-Vallila)
(9 ei ole)
10 Linjat-Ruskeasuo

Linja 10 olisi linjan 1/1A kaltainen osa-aikainen tai kokonaan ruuhkalinja.

75 neliakselista vaunua olisi korvattu 42 nivelvaunulla (ja korvattiinkin sitten).

Tuossa vuoden 1981 suunnitelmassa metrotoimisto oli olennaisesti mukana, mutta linjaa 6 se ei saanut lakkautettua vaikka kovasti yrittikin.
 
Tiedottaisiko SRS milloin ja missä on seuran kevätvuosikokous. Ainakaan äsken tulleessa Raitio-lehdessä ei ollut mainintaa ja seuran nettisivuiltakaan en huomannut mitään tähän viittaavaa tietoa.
 
Kokouskutsu on Raition 4/11 sivulla 31. Kokouspäivä on 10.3.

Raitio-lehden sivua 31 eli aivan viimeistä, takanannen sisälehteä, kannattaa muutenkin lukea tavallista tarkemmin. Sinne on näet koottu kaikki tulevat jäsentapahtumat.

Numerossa 1/12 ei kokouskutsua enää toistettu, sillä lehti on tavallisesti ilmestynyt vasta kevätkokouksen aikoihin tai sen jälkeen. Nyt kävi kuitenkin niin hyvin, että kaikki materiaali oli kasassa ennätysajassa, joten lehtikin pantiin sitten ulos "etuajassa".
 
Juuri korjasin. Kas, ei ollut huomannut Dave, mutta en minäkään.

Kiitos, Albert! Kuvassa n:eek: 19 ykkösen raitiojuna on juuri lähtenyt sataman päättäriltä. Kyltti "Håll till höger - Keep to the right - Aja oikealla" oli lähinnä laivalta saapuvia ruotsalaisautoilijoita varten. Kuva on otettu talvella 1967 tai aikaisemmin. Vuonna 1967 lopetettiin raitioliikenne ykköslinjalla, ja samana vuonna Ruotsi siirtyi oikeanpuoleiseen liikenteeseen. Nopeusrajoitusmerkissä on vielä km-kirjaimet ja rekan kyljesä lukee KIITO-LINJA.
 
Raitiossa 2/1982 mainitaan sivulla 30 olevassa lyhyessä jutussa raitioteiden toimintasuunnitelmasta, että esitetty suunnitelma "on hieman erilainen kuin RAITIOssa 3/1981 ollut suunnitelma". Sattuisiko kellään olemaan suota 3/81 numeroa saatavilla? Itseäni alkoi kovasti kiehtomaan, että kuinka tuo suunnitelma mahtoi erota toteutuneesta... tosin on tuo 2/82 suunnitelmakin mielenkiintoinen. Oliko liikenteen Kirurgille tarkoitus loppua kokonaan, kun tuossa ei mainita linjaa 10 muutettavaksi, mutta 4 on kuitenkin siirtymässä Katajanokalle?
Kyllä, alun alkaen Kirurgin rata oli tarkoitus lakkauttaa samassa yhteydessä kuin Iso-Roobertinkadun rata (joka katosi 1984). Sitten päätettiin, että lakkautetaankin Linjojen rata. Tämä rata pelastui muistaakseni vasta eräässä kevään 1985 joukkoliikennelautakunnan kokouksessa, jossa "pikku-kakkosen", Kauppatori - Linjat, perustamisesta päätettiin.
 
Takaisin
Ylös