Stadin Ratikat tiedottaa

Myyttekö vanhoja Raitio-lehtien numeroita?

Stadin Ratikat -verkkokaupasta ei saa Raition vanhoja numeroita, mutta niitä voi ostaa Suomen Raitiotieseuralta suoraan. Tällä sivulla http://www.raitio.org/tiedot/yhdistys.htm on Seuran puheenjohtajan Jorma Rauhalan sähköpostiosoite – kannattaa tiedustella häneltä. Kätevimmin ostaminen on käynyt niin, että varaat tasarahan mukaan ja haet lehdet Helsingin päärautatieaseman tuntumasta. Tällä hetkellä saatavissa olevat lehdet karkeine sisällysluetteloineen löydät täältä: http://www.raitio.org/myy/myytvn.htm

Vuosien 1977–1994 lehdet ovat maksutta ladattavissa pdf-tiedostoina täällä http://raitio.de/lehdet/index.htm
 
Museoliikenne alkaa jälleen. Tämän vuoden ensimmäinen liikennöintipäivä on la 18.5. ja tuttuun tapaan lähdöt ovat Kauppatorilta la-su klo 10-17. Reitti on tuttu Kruununhaan ja aseman kautta kulkeva ympyrä ja lipun hinta (5 €) on myös pysynyt muuttumattomana. Lisätiedot täältä: http://www.stadinratikat.fi/museoliikenne/index.html

Aiemmasta poiketen tänä vuonna on myös arkiliikennettä – yhtenä päivänä eli Helsinki-päivänä 12.6. Aikataulu tavanomainen.

Lisäksi tänä vuonna liikennöidään myös syyskuussa – yhtenä päivänä eli su 1.9., jolloin liikennekausi päättyy.

Todellinen uutuus on sitten "uusi" ajeluvaunu eli SR50. Jos et ole SRS:n jäsenajelulla ehtinyt kokea tämän 104-vuotiaan vaunun kyytiä, niin nyt siihen on hyvä tilaisuus. Kahtena ensimmäisenä viikonloppuna ajetaan ilman avoperävaunua, vaikka tänä vuonna olisi säiden puolesta mahdollista ajella perävaunun kanssakin. Kesäkuusta lähtien on sitten perävaunukin mukana.

SRS:n jäsenten päivittynyt jäsenetu tänä vuonna: kaikilla lähdöillä voi matkustaa kummassa tahansa vaunussa kaksi henkeä yhdellä lipulla. Kustakin neljän hengen seurueesta ainakin yhdellä on oltava voimassa oleva SRS:n jäsenkortti mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka paljon oli matkustajia tutustumassa entisöityyn museovaunuun SR50 ensimmäisen liikennöintiviikonlopun aikana? Säät ainakin suosivat liikennöintiä ja varmaan moni olisi myös halunnut matkustaa avoperävaunussa. Miksi avoperää ei muuten vielä otettu mukaan?
 
Kuinka paljon oli matkustajia tutustumassa entisöityyn museovaunuun SR50 ensimmäisen liikennöintiviikonlopun aikana? Säät ainakin suosivat liikennöintiä ja varmaan moni olisi myös halunnut matkustaa avoperävaunussa. Miksi avoperää ei muuten vielä otettu mukaan?

Ensi viikonloppuna oli matkustajia kolmisensataa. Tulos ei ole huono, muttei loistavan hyväkään. Parhaimpina yksittäisinä päivinä on ylletty yli 400, siis yhtenä päivänä. Kovasti toivoin, että media olisi tarttunut lehdistötiedotteeseen hanakammin. Se on ihan totta, että vuodenaikaan nähden sää oli kyllä hyvä.

Parhaillaan avoperävaunu SR233 on Vallilassa vielä jarrusäädöissä – sen jarrujärjestelmä ei oikein keskustele moottorivaunun kanssa. Tai keskustelee kyllä, mutta eivät vielä puhu ihan samaa kieltä. Perävaunu iskee täydet jarrut päälle liian aikaisin, joten se vaatii vielä säätöä. Tavoitteena on saada se liikenteeseen kesäkuun alussa. Tämä ei oikeastaan ole huono juttu ollenkaan, sillä SR50 saa näin paremmin sitä julkisuutta, jonka se minusta "uutuutena" ansaitsee.
 
Tänään teimme viimeisen koeajon vaunuyhdistelmällä SR50+233 ja kun kaikki sujui odotusten mukaan, niin lauantaina vaunuyhdistelmä on sitten ensi kertaa matkustajaliikenteessä. Kunpa sää pysyisi tällaisena viikonlopun yli!
 
Vaunuyhdistelmällä 50+233 liikennöinti ei ole sujunut odotusten mukaan. Vaunusta 50 on paljastunut sähkösuunnitteluvirhe. Muuttaja, joka muuntaa ajolankavirran 24V virraksi valoja ja perävaunun jarruja varten, ei ole riittävän tehokas. Tämän seurauksena akut pikku hiljaa tyhjenevät eikä 24V virta jaksa pitää perävaunun jarruja auki (jarrut on suunniteltu siten, että jos 24V virta katoaa (=esim. moottorivaunu ja perävaunu irtoavat toisistaan), menevät perävaunun jarrut päälle). Lauantaina 1.6. ehdittiin ajaa noin viiden tunnin ajan, kunnes vaunu oli vietävä Koskelaan. Sunnuntaina 2.6. ajettiin vain moottorivaunulla.

Nyt on edessä tehokkaamman muuttajan sekä uusien akkujen hankinta ja asennus. Ennen muuttajan asentamista ajetaan vain moottorivaunulla. Näin ainakin ensi viikonloppuna, mahdollisesti pitempäänkin. Riippuu siitä, löytyykö sopiva muuttaja "hyllytavarana". Todennäköisesti ei löydy.

Muita liikennepoikkeuksia museolinjalla:
- la 8.6. liikenne päättyy sambakarnevaalien vuoksi siten, että viimeinen lähtö on klo 14.30
- ke 12.6. ajetaan Helsinki-päivänä museoliikennettä tavanomaisella aikataululla (reitti ja hinnat kuten viikonloppuisinkin)
- viikonloppuna 15.6.-16.6. ajetaan vaihdetöiden (Unioninkadulla) vuoksi poikkeusreittiä Kauppatori–Senaatintori–Kauppatori–Tehtaankatu–Erottaja–Kauppatori
 
Tervetuloa huomenna Helsinki-päivänä museoratikka-ajelulle! Edelliseen viestiin viitaten sähköpuoli on saatu ennätysajassa kuntoon, joten huomenna pääsee myös avoperävaunun kyytiin. Toivottavasti sää pysyy poutaisena.

Helsinki-päivänä museolinja on liikenteessä viikonlopun tapaan, eli reitti, aikataulu, hinnoittelu ja SRS:n jäsenetu ovat kuten viikonloppuisinkin.
 
Museoraitioliikenne kulkee 14.7. asti poikkeusreittiä Aleksin kiveystöiden vuoksi. Poikkeusreitti on normaali reitti toiseen ajosuuntaan. Hyviä kuvausmahdollisuuksia!

Viikonloppuna 20.7.–21.7. temppuillaan sitten vuorostaan 6X:n kanssa Kauppatorilla, joten aikatauluihin ei kannata tuona viikonloppuna luottaa. Lähtöjä on silti 2–3 kertaa tunnissa.

Vielä ei ole selvinnyt, mitä erikoisuuksia 27.7.–28.7. on luvassa. Ehkä yksisilmäisten toripulujen paraati sulkee Kruununhaan viikonlopun ajaksi?
 
Hiukan poikkeuspäivitystä. Museoliikenne kulkee toistaiseksi 6.7. aloitettua reittiä, eli lenkki ajetaan myötäpäivään. Tällä vältetään Liisankadun ruuhkat, Snellmaninkadun mäkilähtö sekä Kaisaniemen mäen alapäässä liikennevaloihin jarruttaminen. Katsotaan, miten tämä toimii ja tarvittaessa vakinaistetaan myöhemmin.

Linjan 6X kulkee vain 20.7. joten su 21.7. ei pitäisi olla tiedossa mitään erikoisuuksia Kauppatorilla. La 20.7. sen sijaan kannattaa varautua siihen, että museolinja kulkee ilman aikataulua. Jos 6X:n aikataulu pitää, niin museolinja saattaa kulkea 24 minuutin välein – tai sitten ei. Ensimmäinen lähtö kuitenkin pyritään ajamaan klo 10 tai hiukan sen jälkeen ja viimeinen ajetaan aikaisintaan klo 17:00 (siis sillä periaatteella, että jos matkustaja tulee pysäkille klo 17:00, niin hänelle ei sanota, että kun me lähdettiin tuon 6X:n vuoksi jo 16:55 niin sorry vaan, vaan jos tällainen 16:55-lähtö ajetaan, niin se on sitten toiseksi viimeinen).
 
Stockan pysäkillä odottelevat eivät kuitenkaan luulleet museoraitiovaunua nelosen tai seiskan vaunuksi? Vanhahko raitiovaunu + tilausajokilvitys ei sekään aina estä vuorovaunua odottavia matkustajia yrittämään kyytiin. :D

Eivät, mutta rautatieasemalla kyllä yritettiin päästä sillä Kauppatorille ja Kauppatorilla joku tahtoi sillä Eiraan. Pitäisi kai ottaa ne vihreän linjan linjakilvet pois sieltä, mutta kun minusta ne ovat niin kivat.
 
Katariinankadun katujuhla estää museoraitioliikenteen la 17.8. Koko päivän museoliikenne on peruttu. Su 18.8. liikennöidään normaalisti.
 
Museoraitiovaunuliikenne on tältä kesältä ohi. Viimeinen liikennöintipäivä sujui sateisessa säässä. Syksyisiin tunnelmiin tuntuu hyvältä lopettaa kausi, joka alkukesän hankaluuksista huolimatta oli kokonaisuutena onnistunut. Kauniit ilmat toivat vaunuihin mukavasti matkustajia. Moottorivaunua vaivanneet lastentaudit kuuluvat miinuspuolelle, mutta uskon, että nuo on nyt voitettu.
 
Takaisin
Ylös