Stadin Ratikat tiedottaa

Museoliikenne on tulevana viikonloppuna 11.7.–12.7. poikkeusreitillä kiskotöiden vuoksi. Nyt pääsee siis jälleen ajelemaan jugendratikalla jugendmaisemiin. Reitti on Kauppatori–Senaatintori–Kauppatori–Tehtaankatu–Freda–Erottaja–Kauppatori. Lähtöajat ovat periaatteessa normaaliliikenteen kaltaiset, mutta poikkeusreitti saattaa aiheuttaa niihin pieniä poikkeamia.
 
Helsinki City Marathon estää museoraitiovaunun liikenteen noin klo 14.30 alkaen la 17.8. Viimeinen lähtö on todennäköisesti klo 14.30. Juoksijat lähtevät stadikalta kohti Espoota klo 15 ja tulevat sieltä sitten Lauttasaaren kautta keskustaan.
 
Juu, 14.30 ajettiin viimeinen lähtö. Klo 13 lähtö puolestaan ajettiin Eiran lenkkiä kadunvaltaajien marssiessa pitkin Aleksia.
 
Katariinankadun katujuhla estää museoraitiovaunun liikenteen la 22.8. Koko päivä jää ajamatta.
 
Näin se vähän on, joo. Kesällä 2011 kierrettiin Eiran lenkkiä ja peruutettiin nollaraiteella. Perävaunun jouset eivät kestäneet sitä jatkuvaa hakkaamista. Tilanne on nyt vähän parempi, koska nollaraiteen ura on avattu. Siitä ajettiinkin viime vuonna alkukesästä, mutta ei peruuttaen. Mä en uskalla retuuttaa perävaunua edes sen avatun uran ylitse väärään suuntaan. Kurjaahan tuo on, sillä katujuhla merkitsee suoraan 1200–1500 € tulonmenetyksiä tällaisilla keleillä. Kalliiksi käy juhliminen meille. :(

Jos olisi taikalamppu, toivoisin vaihteita ykkösen päättäriltä Eiran suuntaan. Se auttaisi monen poikkeustilanteen yli ja antaisi kivan mahdollisuuden varioida reittiä. Lauantaisin nykyistä, sunnuntaisin Eiran lenkkiä, vaikkapa.
 
Näin se vähän on, joo. Kesällä 2011 kierrettiin Eiran lenkkiä ja peruutettiin nollaraiteella. Perävaunun jouset eivät kestäneet sitä jatkuvaa hakkaamista. Tilanne on nyt vähän parempi, koska nollaraiteen ura on avattu. Siitä ajettiinkin viime vuonna alkukesästä, mutta ei peruuttaen. Mä en uskalla retuuttaa perävaunua edes sen avatun uran ylitse väärään suuntaan. Kurjaahan tuo on, sillä katujuhla merkitsee suoraan 1200–1500 € tulonmenetyksiä tällaisilla keleillä. Kalliiksi käy juhliminen meille. :(

Jos olisi taikalamppu, toivoisin vaihteita ykkösen päättäriltä Eiran suuntaan. Se auttaisi monen poikkeustilanteen yli ja antaisi kivan mahdollisuuden varioida reittiä. Lauantaisin nykyistä, sunnuntaisin Eiran lenkkiä, vaikkapa.

Tuossa ei taida olla Pohjois-Esplanadin ja Unioninkadun risteyksen liikennevalokierron takia sellaistakaan mahdollisuutta, että peruuttaisitte ykkösen päätepysäkiltä takaisin Unioninkadulle Kauppatorin "tulovaihteen" taakse ja jatkaisitte siitä Eiran suuntaan? Jos siis perävaunun jouset kestävät tämän.

Sinänsä tuohon voisi olla kohtuuhinnalla (l. 5000-20 000 eurolla) tehtävissä järjestely, jossa perävaunun rahastaja kääntäisi pysäkillä tolpan nokassa olevaa lukkoa avaimella (tai näyttäisi kulkulätkäänsä) ja tämä kääntäisi vaihteet automaattisesti oikeaan asentoon sekä huolehtisi liikennevalo-ohjauksesta. Tarvitsisi lisäksi liitynnän liikevalojen ohjauskojeeseen, uuden valo-ohjelman sinne ja ajolankatunnistimen tai muun vastaavan, joka tunnistaa milloin peruuttava vaunu on ohittanut Kauppatorin tulovaihteen.
 
Katariinankadun katujuhla estää museoraitiovaunun liikenteen la 22.8. Koko päivä jää ajamatta.

Eikö HSL ole tietoinen katujuhlasta vai miksei minkäänlaista tiedotetta 2:n poikkeusreitistä vielä löydy hsl:n sivuilta?
 
HSL olisi voinut samaan tiedotteeseen lisätä maininnan, että Museolinjaa ei myöskään ajeta.
 
Tuossa ei taida olla Pohjois-Esplanadin ja Unioninkadun risteyksen liikennevalokierron takia sellaistakaan mahdollisuutta, että peruuttaisitte ykkösen päätepysäkiltä takaisin Unioninkadulle Kauppatorin "tulovaihteen" taakse ja jatkaisitte siitä Eiran suuntaan? Jos siis perävaunun jouset kestävät tämän.

Juuri näin me peruutimme, kieli keskellä suuta, kesällä 2011 melkein koko kauden. Perävaunu ei tykännyt. Siksi se ei tule enää kyseeseen kuin korkeintaan jonkin yksittäisen kerran pakkotilanteessa.

HSL olisi voinut samaan tiedotteeseen lisätä maininnan, että Museolinjaa ei myöskään ajeta.

Museoratikka ei ole HSL-liikennettä eikä Stadin Ratikoilla ole HSL:n kanssa tiedotusyhteistyötä. Siitä seuraa joskus erikoisia tilanteita, kun yleisö kysyy museoratikka-asioita HSL:n puhelinneuvonnasta ja saa sieltä paikkansapitämätöntä tietoa, joka sitten voi johtaa Kauppatorilla kurjiin tilanteisiin.
 
Museoratikka ei ole HSL-liikennettä eikä Stadin Ratikoilla ole HSL:n kanssa tiedotusyhteistyötä. Siitä seuraa joskus erikoisia tilanteita, kun yleisö kysyy museoratikka-asioita HSL:n puhelinneuvonnasta ja saa sieltä paikkansapitämätöntä tietoa, joka sitten voi johtaa Kauppatorilla kurjiin tilanteisiin.
Varmaan pitäisi luoda HSL:n Liikenteentiedoitustoimistoon jonkinlainen suora yhteys, että tietäisivät kysyttäessä vastata oikeaa tietoa. Jokatapauksessahan he tietävät perusliikenneaikataulun jota kysyjille tarjoavat, mutta nuo poikkeavat reitit ja päivät sekä etenkin kun "HSL:n" takia liikennöinti Rengaslinjalla toisinaan kokonaan keskeytyy, lienisi ne asiat hyvä sielläkin tietää.
 
...sekä etenkin kun "HSL:n" takia liikennöinti Rengaslinjalla toisinaan kokonaan keskeytyy, lienisi ne asiat hyvä sielläkin tietää.

Ei museoliikenne ole muistaakseni HSL:n vuoksi koskaan keskeytynyt.

Museoliikenteen poikkeuksellisuudet johtuvat yleisimmin erilaisista kaupunkitapahtumista, joita suunnittelevat eivät yleensä ota raitioliikennettä huomioon. Se harmittaa minua paitsi museoliikenteen myös ihan vuoroliikenteen vuoksi. Siinä olisi tietysti HSL:llä liikenteen tilaajana ja miksei HKL:llä kunnallisena liikelaitoksena skarppaamisen paikka. Pitää mennä mukaan niihin pöytiin, joissa nämä juoksureitit ja katujuhlat sovitaan ja ilmoittaa, että ratikkakatuihin ei sovi koskea. Pohjoisespalla on hyvä marssia sitä, tätä ja tuota vastaan ja puolesta – jättäkää Aleksi ja ratikat rauhaan. Ja niin edelleen.

Lisäksi museoliikenteeseen tulee poikkeusreittejä kisko- ja katutöistä. Ne ovat yleensä hyvin tiedossa etukäteen eikä niille oikein voi mitään – jos on vaihdettava kiskot jossain, niin siinä ei auta kenenkään sanoa että menkää naapurikadulle perustamaan se työmaa. Tänä kesänä kävi yhtenä päivänä niin, että museolinja ajoi poikkeusreittiä turhaan, kun vasta ko. päivän jälkeen sain tiedon, että Kaisaniemenkadulta olisi päässyt Liisankadulle ihan normaalisti, vaikka linjaliikenne oli poikki, kun risteyksen pohjoislaidalla tehtiin töitä.

Linjaliikenteen poikkeusreitit HSL tietysti suunnittelee ja silloin tällöin joku linja kääntyy Kauppatorilla "meidän" raiteella, mikä voi hankaloittaa museoliikennettä. Mutta tuossa asiassa yhteistyö HSL:n suuntaan pelaa hyvin ja ne KT:lla kääntyvät vuorot eivät siinä kauaa seiso, eikä vaunuja ole kuin yksi kerrallaan, joten se yhteiselo sujuu niin hyvin kuin mahdollista.
 
Vs: Postikorttien poistomyynti

Suuri postikorttien poistomyynti

Varastossa on tällä hetkellä lähes 10 000 postikorttia. Pitäisi saada tilaa uusille korteille, joten nyt on mahdollisuus ostaa huippuedullisesti useimpia aiemmin ilmestyineitä kortteja 50 kpl:n nippuina.

Helsinkiläisistä kuva-aiheista poistomyynti koskee kortteja 10, 13, 20, 25, 33, 36, 42, 43, 44, 47, 52, 54, 55, 62 ja 64.

Turkulaisista poistomyynti koskee kortteja 18, 27, 28, 37, 39, 57 ja 58.

Katso kuvat korteista osoitteesta www.stadinratikat.fi/kauppa.html Kortit voi tilata kotisivun kautta.

Poistohinta on 50 kpl:n nippu = 15 euroa

Poistohinta koskee vain kokonaisia nippuja.

Lisäksi tulevat postikulut painon mukaan (yksi nippu 2,00 euroa, kaksi nippua 4,00 euroa, mutta jos tilaat vähintään kolme nippua, postikuluja ei tule).

Saat tästä nyt mainiot ratikkakortit edullisemmin kuin koskaan! Toimi nopeasti, sillä osaa korteista on vain 1–2 nippua jäljellä.
 
Liitekuvassa on tämänvuotinen joulukortti.

Kuva on otettu jo tammikuussa 2006, jolloin Arkadiankadulla oli vielä linjaliikennettä. 3B:llä kulkee yksi ensimmäisistä nivelvaunuista, vaunu 37, ja siinä on 1980-luvun alkuvuosien peltikilpi, jossa on suuri nuolilogo. Periaatteessa nuo kilvet jäivät pois vuonna 1987, mutta jossain vaiheessa niitä alkoi näkyä joissakin vaunuissa. Aikanaan tuo iso nuolilogo merkitsi, että vaunussa on rahastaja.

Tämänkin vuoden joulukortista otetaan rajoitettu painos. Toissavuonna joulukortti loppui kesken, viimevuotista on yksi nippu jäljellä. Siksi suosittelen arvioimaan jo nyt omaa korttitarvetta ja varaamaan joulukortit jo tässä vaiheessa.

Painosta kortit tulevat loka-marraskuun vaihteessa. Ne toimitetaan postin mukana ja ne maksetaan aikanaan lähetyksen mukana tulevalla tilisiirtolapulla. Ennakkotilauksen voi tehdä sähköpostitse osoitteeseen 339[ät]stadinratikat.fi. Korvaa tietysti tuo [ät] sillä tutummalla @-merkillä!

Korttien hinta on 0,80 € / kpl tai alennuksella koko 50 kpl nippu hintaan 30 €. Alle 15 €:n tilauksissa tulee lisäksi postituskuluja 1,20 €. Jos tilauksen arvo on 15 €, postituskulut sisältyvät hintaan.

Edit: Oho. Tulipas tuosta hurjan värinen, kun sen latasi nettiin. On kyllä paljon rauhallisemmat ja realistisemmat värit originaalissa ja painon lähettämässä tulostemallissa. Mistähän tuo johtuu?
 

Liitetiedostot

  • T7227-21 Federley kortti67 vedos3.jpg
    T7227-21 Federley kortti67 vedos3.jpg
    695.5 KB · Lukukerrat: 303
Takaisin
Ylös