Täällä on paljon puhuttu Kampin terminaalista Ruoholahti-keskustelun yhteydessä.
Olivatpa asiat miten hyvänsä, mielestäni ei ole Kampin ongelma, että meillä on ruuhkia. Samat kaasuttavat bussit ovat nyt maan alla, kun ne aiemmin olivat avoinaisella, tuulisella kentällä. Enpä usko, että kukaan vakavissaan ainakaan kaupunkikuvallisesta vinkkelistä piti Kampin kenttää kovin hyvänä asiana.
Kampin entinen "diesellaakso" on mielestäni onnistunut kävelyalue ja koko Kampin keskus sopii hyvin paikalleen ja kävelyaluetta on tullut valtavasti lisää verrattuna entiseen tilanteeseen. Omasta mielestäni Elielinaukion bussit voitaisiin siirtää Kamppiin kun länsimetro valmistuu, näin varmasti toimitaankin, en tiedä onko missään päätetty pysyvästi, että paikkaan tulee liiketilaa? Töölönlahden kehittyvä alue ei mielestäni tarvitse olla bussien parkkipaikka ja alue sopii parhaiten toimitilarakentamiseen ja puistoksi, kun VR:n autopikajunalaituri aloittaa viimeistenkin turhien toimintojen siirtämiseen alueelta mielekkäämpään paikkaan.
Ruuhkat johtuvat suomalaisesta liikennesuunnittelusta, ei ole täällä niin vihattua raskasta metroa, eikä ole kevyttäkään, ei ole pikaratikkaa eikä paljon mitään muutakaan. Pari vanhaa bussia ja hitaita vanhoja ratikoita, joilla ei edes ajeta niin kovaa kun voitaisiin kaikissa tilanteissa. Ei kannata ruuhkia ihmetellä.
Tällainen se Kamppi oli aiemmin:
http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=951
Ja jotakuinkin sama paikka nykyään:
http://www.iv-tiihonen.fi/kamppi1.php
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:Kamppi_center.jpg
Itse pidän kuvasta ilman myrkynvihreitä XXX...