Sujuvaa joukkoliikennettä Ruoholahdessa

Onko vaikkapa linjan 20 ohjaamisessa Bulevardilta Hietalahdenrannan kautta Ruoholahden metroaseman ohi jotain selviä haittoja?

Itämerenkadun ja Hietalahdenrannan risteyksen seutu on kyllä myös hyvin sumppuuntunut ruuhka-aikaan, joten linja 20 joutuisi vähintään ojasta allikkoon.
 
Linjojen 65A/66A-busseja (ajat pysäkillä 11.30 ja ehkä 11.37) ei kuitenkaan kuulunut. Lopulta noin kello 11.45 nuo kaksi bussia tulivat pysäkille samanaikaisesti. Kello 11.30 ei käsittääkseni ole ruuhka-aika?

Tuohan on ihan normaalia 65A/66A:ta. Siitä lähtien kun nuo linjat muutettiin heilureiksi 70-luvulla, ne ovat menneet keskustassa ihan milloin sattuu. Salomonkadun joukkoliikennetunnelin aikanakin oli ihan normaalia, että sunnuntaisinkin 65A saattoi ketjuuntua.
 
Onkos tällä reitillä tapahtunut mitään parannusta nyt kun UKK-katu on ollut jonkin aikaa auki ja Kansakoulukadun valoristeys on pimeänä. KSV:n mukaan ruuhkaisuus on hävinnyt ja bussit pääsevät liikkumaan sujuvasti. Ovatko kuljettajat samaa mieltä?

Antero
 
Onkos tällä reitillä tapahtunut mitään parannusta nyt kun UKK-katu on ollut jonkin aikaa auki ja Kansakoulukadun valoristeys on pimeänä. KSV:n mukaan ruuhkaisuus on hävinnyt ja bussit pääsevät liikkumaan sujuvasti. Ovatko kuljettajat samaa mieltä?
Itse en ole havainnut ainakaan Ruoholahdenkadulla aloitusviestini kuvan kaltaisia ruuhkia sen jälkeen, kun UKK-katu muuttui "bussiväyläksi". Jotain positiivista parannusta siis.
 
Itse en ole havainnut ainakaan Ruoholahdenkadulla aloitusviestini kuvan kaltaisia ruuhkia sen jälkeen, kun UKK-katu muuttui "bussiväyläksi". Jotain positiivista parannusta siis.

Itselläni on samanlainen havainto. Viime ja tällä viikolla testasin väliä Sörnäinen - Ruoholahti (Länsiväylän risteyksen bussipysäkki) arkipäivänä klo 12 - 13 välillä. Matka-aika metrolla oli kävelyineen melko tarkalleen sama aika kuin 65A/66A bussilla. Pari kertaa satuin jopa näkemään saman bussin tullessani metroasemalta bussipysäkille. Ruuhka-aikana taitaa metro vielä voittaa nopeudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään puoli viiden aikoihin iltapäivällä Ruoholahdenkadulla keskustan suuntaan jono ulottui Hietalahdenkadun ja Abrahaminkadun väliin. Sehän ei ole paljoa verrattuna ennen Urho Kekkosen kadun avaamista olleeseen tilanteeseen, mutta aiheuttaa joka tapauksessa muutaman valokierron verran ylimääräistä viivästystä busseille. Nyt tulppa näytti olevan Ruoholahdenkadun itäpäässä olevat liikennevalot, niistä keskustaan päin ei ollut jonoa. Maalle päin liikennevaloihin ei kerääntynyt edes niin pitkää jonoa, etteivätkö kaikki olisi päässeet ensimmäisellä valokierrolla.
 
Joku päivä kävelin noilla nurkilla ja katselin noin klo 17.00, kun Malminrinteen yläpäässä oleva kiertoliittymä oli täysin jumissa. Ympyrässä ei tapahtunut yhtään mitään, kun se oli täynnä seisovia henkilöautoja. Jonot sitten vielä kertautuivat kyseisestä kiertoliittymästä kaikkiin suuntiin.

No, ainakin kiertoliittymä oli jalankulkijoille turvallinen. :) Useat autoilijat eivät välitä kiertoliittymien ympärillä olevista suojateistä yhtään mitään.
 
Fredrikinkadulla ja Kansakoulukadulla tehtävien vesijohtotöiden vuoksi Kansakoulukatu on muutettu yksisuuntaiseksi ajosuunnassa Fredrikinkadulta Annankadulle, toisen suunnan korvaava ajoyhteys kulkee siis vastavalmistunutta Urho Kekkosen katua pitkin.

Perjantai- ja lauantai-iltoina havainnoin UKK:n olevan laitojaan myöteen molemmin puolin täyteen pysäköity autoja, edes linja-autopysäkin merkin kieltovaikutus ei ollut omiaan estämään luvatonta pysäköintiä. Ja siitä kunnallisen pysäköinninvalvonnan tehottomuudestahan oli jo keskusteltu toisessa ketjussa...
 
Nyt jouluruuhkien vuoksi Ruoholahdenkatu alkaa tukkeutua myös länteen päin iltaruuhkassa. Tänään iltapäivällä viiden aikoihin eräskin 21V:n bussi käytti matkaan Kampin pysäkiltä Ruoholahdenkadun pysäkille melkein 10 min.

Ruoholahdenkadun ja Abrahaminkadun risteyksestä Ruoholahdenkatua länteen menevillä on hyvin lyhyt vihreä ja nyt siitä aiheutuva jono ulottui Runeberginkadulle asti. Risteys alkaa ehkä vetää enemmän autoja, kun se muutetaan kiertoliittymäksi (ilmeisesti ensi vuonna?).
 
Täällä on paljon puhuttu Kampin terminaalista Ruoholahti-keskustelun yhteydessä.
Olivatpa asiat miten hyvänsä, mielestäni ei ole Kampin ongelma, että meillä on ruuhkia. Samat kaasuttavat bussit ovat nyt maan alla, kun ne aiemmin olivat avoinaisella, tuulisella kentällä. Enpä usko, että kukaan vakavissaan ainakaan kaupunkikuvallisesta vinkkelistä piti Kampin kenttää kovin hyvänä asiana.
Kampin entinen "diesellaakso" on mielestäni onnistunut kävelyalue ja koko Kampin keskus sopii hyvin paikalleen ja kävelyaluetta on tullut valtavasti lisää verrattuna entiseen tilanteeseen. Omasta mielestäni Elielinaukion bussit voitaisiin siirtää Kamppiin kun länsimetro valmistuu, näin varmasti toimitaankin, en tiedä onko missään päätetty pysyvästi, että paikkaan tulee liiketilaa? Töölönlahden kehittyvä alue ei mielestäni tarvitse olla bussien parkkipaikka ja alue sopii parhaiten toimitilarakentamiseen ja puistoksi, kun VR:n autopikajunalaituri aloittaa viimeistenkin turhien toimintojen siirtämiseen alueelta mielekkäämpään paikkaan.

Ruuhkat johtuvat suomalaisesta liikennesuunnittelusta, ei ole täällä niin vihattua raskasta metroa, eikä ole kevyttäkään, ei ole pikaratikkaa eikä paljon mitään muutakaan. Pari vanhaa bussia ja hitaita vanhoja ratikoita, joilla ei edes ajeta niin kovaa kun voitaisiin kaikissa tilanteissa. Ei kannata ruuhkia ihmetellä.

Tällainen se Kamppi oli aiemmin: http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=951

Ja jotakuinkin sama paikka nykyään: http://www.iv-tiihonen.fi/kamppi1.php
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:Kamppi_center.jpg

Itse pidän kuvasta ilman myrkynvihreitä XXX...
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös