Vs: Matkakortin käyttö etälukijalla
Tämä uniikki tunniste on kuitenkin triviaalisti kopioitavissa valokuvaamalla tai valokopioimalla. Näin syntyy väärennöksiä. Prosessi on niin yksinkertainen, ettei voida edellyttää matkustajilta esimerkiksi kuukausilipun varjelemista kopioinnilta. Älykortithan kattavat koko lippuvalikoiman.
Näin siis voitaisiin muutoin ratkaista "authorization" (lippuun liittyvä matkustusoikeus), mutta jää tekemättä välttämätön esiehto "authentication" (lipun tai matkustajan oikeaksi tunnistaminen). Lentokentillä tähän oikeaksi tunnistamiseen käytetään kuvallisia henkilöllisyystodistuksia, joiden tulee vastata viivakoodilippujen nimitietoja. Pelkästään automaattien kanssa asioimalla tätä voi tosin tietyillä kentillä kiertää.
Jotain tämän tyyppistä tehdään Moskovassa pienen arvon älykorteilla. Niissä ei ole monimutkaista salausta, vaan lähinnä yksinkertainen tunniste. Saman tunnisteen esiintyminen esimerkiksi saman metroaseman sisäänkäynnillä kaksi kertaa peräkkäin tai eri metroasemilla liian lyhyen ajan sisällä johtaa koko tunnisteen hylkäämiseen. Lippuaan ei siis kannata antaa kopioitavaksi.
Lähtökohta tässäkin kuitenkin on, että kertakortteja on erittäin edullista valmistaa teollisesti (joitakin senttejä kappaleelta), mutta pääosin kannattamatonta väärentää lippujen vähäisen arvon takia. Arvokkaat kausiliput ladataan normaaleille kryptografisesti suojatuille älykorteille. Vaadittavat digitaaliset salausavaimet toimitetaan muuten ainakin Moskovassa onlinenä lipunmyyntilaitteisiin, jotta niitä ei voi saada laitteita varastamalla.
Kuuntelin joskus esityksen Moskovan lippujärjestelmän haasteista ja ratkaisuista. Älykortit ovat siellä kannattaneet ihan vain väärennösten vähentymisen takia. Samalla voisin mainita parikin kertaa seuraamastani Lontoon esityksestä. Sillä on tutkittu langattomasti luettavien pankki- ja luottokorttien käyttämistä matkustajien tunnistamiseen. Lipputiedot olisivat järjestelmän puolella. Joukkoliikenteen omia maksukortteja jouduttaisiin valmistamaan vain maksukortittomille asiakkaille, mikä vähentäisi hallinnointikustannuksia.
Samoin 2D-viivakoodi kykenee kantamaan riittävän paljon dataa, jotta sillä saadaan melko varmasti uniikki tunniste aikaiseksi (tavallisella viivakoodillakin päästään jo melko uniikkiin vaikka siinä onkin paljon vähemmän kapasiteettia).
Tämä uniikki tunniste on kuitenkin triviaalisti kopioitavissa valokuvaamalla tai valokopioimalla. Näin syntyy väärennöksiä. Prosessi on niin yksinkertainen, ettei voida edellyttää matkustajilta esimerkiksi kuukausilipun varjelemista kopioinnilta. Älykortithan kattavat koko lippuvalikoiman.
Näin siis voitaisiin muutoin ratkaista "authorization" (lippuun liittyvä matkustusoikeus), mutta jää tekemättä välttämätön esiehto "authentication" (lipun tai matkustajan oikeaksi tunnistaminen). Lentokentillä tähän oikeaksi tunnistamiseen käytetään kuvallisia henkilöllisyystodistuksia, joiden tulee vastata viivakoodilippujen nimitietoja. Pelkästään automaattien kanssa asioimalla tätä voi tosin tietyillä kentillä kiertää.
Tämän voisi ratkaista esim. siten, että kullekin päivälle voitaisiin generoida satunnainen joukko lipputunnisteita, jotka sitten provisioitaisiin sekä ajoneuvojärjestelmiin että lippuautomaatteihin etukäteen varustettuna niiden validiteetin alkupäivällä.
Jotain tämän tyyppistä tehdään Moskovassa pienen arvon älykorteilla. Niissä ei ole monimutkaista salausta, vaan lähinnä yksinkertainen tunniste. Saman tunnisteen esiintyminen esimerkiksi saman metroaseman sisäänkäynnillä kaksi kertaa peräkkäin tai eri metroasemilla liian lyhyen ajan sisällä johtaa koko tunnisteen hylkäämiseen. Lippuaan ei siis kannata antaa kopioitavaksi.
Lähtökohta tässäkin kuitenkin on, että kertakortteja on erittäin edullista valmistaa teollisesti (joitakin senttejä kappaleelta), mutta pääosin kannattamatonta väärentää lippujen vähäisen arvon takia. Arvokkaat kausiliput ladataan normaaleille kryptografisesti suojatuille älykorteille. Vaadittavat digitaaliset salausavaimet toimitetaan muuten ainakin Moskovassa onlinenä lipunmyyntilaitteisiin, jotta niitä ei voi saada laitteita varastamalla.
Kuuntelin joskus esityksen Moskovan lippujärjestelmän haasteista ja ratkaisuista. Älykortit ovat siellä kannattaneet ihan vain väärennösten vähentymisen takia. Samalla voisin mainita parikin kertaa seuraamastani Lontoon esityksestä. Sillä on tutkittu langattomasti luettavien pankki- ja luottokorttien käyttämistä matkustajien tunnistamiseen. Lipputiedot olisivat järjestelmän puolella. Joukkoliikenteen omia maksukortteja jouduttaisiin valmistamaan vain maksukortittomille asiakkaille, mikä vähentäisi hallinnointikustannuksia.