Vs: Matkakortin käyttö etälukijalla
Anteeksi, jos sinusta siltä tuntuu, mutta se EI ollut ylimielisyyttä. Aikanaan kun tuo Sörkän portti oli esillä, niin tosiasiassa kysyin tuota silloisen HKLn palvelupuhelimesta. Vastauksena hetken hiljaisuus ja sen jälkeen tätä kertoi ettei asiaa ole kukaan tullut edes ajatelleeksi.
Olen kyllä matkustanut. Helsingissähän tuosta ei ollut kyse. Sinne ei noita miehitettyjä luukkuja ollut tarkoituskaan laittaa. Sehän olisi, hyi olkoon, lisännyt henkilökunnan määrää.
Tosin Helsingissä ajateltiin, että portin yli pomppaamisen kynnys olevan "yleisen paheksunnan" takia liian korkea, jotta siitä olisi ongelma muodostunut, joten henkilökuntaakaan tuohon ei olisi tarvittu.
Villi arvaus, ei kellään. Toisaalta vaikka osalla olisikin, niin mitä sitten? Silloin se pitäisi olla standardi ja sitä se ei varmasti 2013, tuskin edes 2020, hyvä on jos sellainen on ikinä. Toisaalta voidaan miettiä sitäkin, että pitääkö matkustaakseen joukkoliikenteellä omata jotain erityistä tekniikkaa?
Onpas kumman ylimielinen ja pilkallinen sävy sinulla.
Anteeksi, jos sinusta siltä tuntuu, mutta se EI ollut ylimielisyyttä. Aikanaan kun tuo Sörkän portti oli esillä, niin tosiasiassa kysyin tuota silloisen HKLn palvelupuhelimesta. Vastauksena hetken hiljaisuus ja sen jälkeen tätä kertoi ettei asiaa ole kukaan tullut edes ajatelleeksi.
Oletko matkustanut porttirahastusjärjestelmissä? Niihin liittyy kiinteästi lähes aina myös miehitys, eli on ainakin yksi kulkuportti, jonka kautta henkilökunta päästää. Sellaisesta portista mennään esim. San Franciscossa silloin, kun on paperi-transfer. Miksei siis myös kännykkälippu
Olen kyllä matkustanut. Helsingissähän tuosta ei ollut kyse. Sinne ei noita miehitettyjä luukkuja ollut tarkoituskaan laittaa. Sehän olisi, hyi olkoon, lisännyt henkilökunnan määrää.
Henkilökuntaa ei kuitenkaan ensisijaisesti tarvita tähän kännykkälippu-"ongelmaan" vaan siihen, että ilman henkilökunnan valvontaa on liian helppoa hyppiä porttien yli.
Tosin Helsingissä ajateltiin, että portin yli pomppaamisen kynnys olevan "yleisen paheksunnan" takia liian korkea, jotta siitä olisi ongelma muodostunut, joten henkilökuntaakaan tuohon ei olisi tarvittu.
Lisäksi täytyy muistaa, että tekniikka kehittyy. Jos HSL:n hallitus tai HKL:n johtokunta tekisi päätöksen metroporttien hankkimisesta vaikkapa vuoden 2011 alussa, niin portteja tuskin näkyisi käyttökunnossa ennen vuotta 2013. Mitäs arvelet, kuinka monella on vuonna 2013 sellainen kännykkä, jonka kännykkälippu ilmestyy näytölle älyruutuna tai viivakoodityyppisenä kuviona, jonka sitten metroportin lukija kykenee lukemaan?
Villi arvaus, ei kellään. Toisaalta vaikka osalla olisikin, niin mitä sitten? Silloin se pitäisi olla standardi ja sitä se ei varmasti 2013, tuskin edes 2020, hyvä on jos sellainen on ikinä. Toisaalta voidaan miettiä sitäkin, että pitääkö matkustaakseen joukkoliikenteellä omata jotain erityistä tekniikkaa?