Pitääkö tämä nyt siis tulkita siten, Suomen Lähijunat on naulannut business casensa ja rahoituksensa siihen, että syntyy firman liiketoiminnan mahdollistava lakimuutos vuoden 2023 kesään mennessä? Joku voisi puhua aggressiivisesta etunojasta, joku toimen holtittomuudesta.
Juurikin noin. Voimassaolevan lain perusteella LVM on toimivaltainen viranomainen tässä.
Lisäksi KKV on lausunut kilpailuttamisen puolesta
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/ti...ennetta-tulisi-kilpailuttaa-nykyista-enemman/ , mutta tällöin LVM:n tulisi kilpailuttaa liikenne ja Suomen Lähijunat Oy:n voitettava tarjouskilpailu.
Tuosta Tampereen pöytäkirjasta voi lukea case M-junasta (
https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...Mjunaliikenteen_lisavuorojen_hankinta(228865)).
Eli hieman lainaten tekstiä.
--- Lainaus alkaa ---
VR ehdottaa tarjouksessaan vuorotarjonnan lisäämistä, vuorovälien tasaamista ja kattavampaa liikennöintiaikaa ja liikennetarjontaa myös viikonloppuihin. Tarjouksen sisältämä liikenne on sekä määrällinen että laadullinen lisäys Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) rahoittamaan M-junaliikenteen nykyiseen tarjontaan. M-junaliikenne käynnistyi joulukuussa 2019 LVM:n pilottina. MAL-sopimuksen mukaisesti kyseinen pilotti nykyisellä palvelutasolla on vakiintunut ja tullee sisältymään LVM:n ostamaan henkilöjunaliikenteen kokonaisuuteen vuosille 2022-2030.
Liikennepalvelulaissa (320/2017, § 183) on määritetty, että Liikenne- ja viestintäministeriö on EU:n palvelusopimusasetuksessa (1370/2007) tarkoitettu toimivaltainen viranomainen rautatieliikenteessä mm. Pirkanmaan alueella. LVM:n kanssa on keskusteltu VR:n tarjouksesta ja todettu, että kyseinen tarjouksen mukainen lisäliikenne kuntien rahoittamana on toteutuessaan mahdollista liittää osaksi LVM:n ja VR:n ostoliikennesopimusta. LVM edellyttää lisäliikenteelle kuntien rahoituksen ja on sovittu, että käytännön maksuliikenne voidaan hoitaa kuntien ja VR:n kesken sopien. Erityisalojen hankintalain (1398/2016, §43) mukaan suorahankinta voidaan tehdä mm. silloin, kun teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan. VR ja seudun kunnat sekä Akaan kaupunki tekevät ostoliikenteestä erillisen sopimuksen. Sopimuksessa sovitaan mm. liikenteen laajuuden muutosmekanismeista. Sopimus on voimassa enintään 9 vuotta kuten LVM:n ostoliikennesopimus ja irtisanottavissa noin 12 kk:n irtisanomisajalla.
|
|
|
Joukkoliikennelautakunnan 15.9. hyväksymä talousarvio vuodelle 2022 sisältää esityksen mukaisen junaliikenteen lisäyksen Tampereen osalta. Nokian ja Akaan kaupungit sekä Lempäälän kunta päättävät rahoituksesta valtuustoissaan loppuvuoden aikana. Nyt tehtävä päätös sitoo Tampereen kaupunkia sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen. Sopimus voidaan allekirjoittaa, kun LVM toimivaltaisena viranomaisena on myöntänyt yksinoikeuden sopimuksessa määritettyjen vuorojen liikennöintiin ja Väylävirasto on myöntänyt VR:lle tarvittavan ratakapasiteetin ja kun Nokian ja Akaan kaupungit sekä Lempäälän kunta ovat päätöksellään hyväksyneet hankinnan.
--- Lainaus loppuu ---