Olen lukenut jo vuosia sitten että jos halutaan yleisön käyttävän joukkoliikennettä enemmän, pitää joukkoliikenteen tarjonnan oltava riittävän hyvä. Juna tai bussi muutaman kerran ruuhka-aikoina i riitä, vaan ruuhkan ulkopuolellakin pitää olla riittävä tarjonta, ihmisillä kun on erilaisia matkustustarpeita. kaikki eivät noudata toimistotyöaikaa, työajat ovat joustavia, on vuorotyötä, on koululaisia, opiskelijoita, myös linjojen varrella sijaitsevilla matkailukohteillakin on käyttäjänsä. Jos lähijuna Hesasta Hankoon kulkisi tunneittain, houkuttelisi pelkkä tarjonta yhä useampia radanvarsitaajamien asukkaita jättämään oman auton käyttämättä, toisi matkailunähtävyyksiin lisää kävijöitä (tosin kunnan matkailutoimen pitää silloin yhteistyössä kohteiden kanssa mainita joukkoliikenneyhteydestä, ennen mainintaa pysäköintipaikoista, kävelyreitistä asemalta/pysäkiltä ennen ajo-ohjeita autoilijoille).
Alussa tämä vaatii yhteiskunnan tukea, mutta vuosien kuluttua lipputulot kattavat liikenteen menot.
Ja jos vielä saadaan asemataajamien lähellä olevilta alueilta liityntäliikenne asemille, niin vielä parempi. Kaikki tämä edellyttää myös yhteistyötä matkalippujen kanssa, lippujen ostamisen helppoutta niin työ- kuin myös vapaa-ajan matkustajien suhteen.
Osa junista voisi olla VR'n , osa Lähijunien liikennöimiä, osa vuoroista voisi olla Helsinki - Karjaa ja Karjaa - Hanko, osa Helsinki - Hanko, suoria. Myös Siuntio, Inkoo ja Karjaa hyötyisivät tästä.