Suomen Lähijunat Oy

Kannattaa huomioida, että nykyisin tuo lainkohta kuuluu seuraavasti:

No nyt oli kyllä erittäin keskeinen lisäys, joka käytännössä muuttaa koko asian. En näe, että millään kaupunkiseudulla voisi volyymi ylittää tuota rahasummaa.
 
Turun sanomien juttu on maksumuurin takana mutta otsikko antaa ymmärtää että Lähijunat OY:ssä on saatu itkupotkuraivarit kun osa kunnista joille palvelua on tarjottu ei ole lähdössä mukaan ja nyt lähijunat OY uhkaa romuttaa vr:ltä ostamansa lähijunat. En ehkä ymmärrä miten tälläinen ajatusmaailma voisi toimia. Se ehkä toimii hiekkalaatikolla jossa viisivuotias ilmoittaa lähtevänsä kotia kun muut ei halua leikkiä hänen säännöillään

https://www.ts.fi/uutiset/6202598
 
Itse asiasta en tiedä, mutta tuo kuulostaa nyt vähän sellaiselta toimittajan väkisin lypsämältä klikkiotsikkolausunnolta. Siis niin, että siellä selvästi on kuntia, joita junaliikenne (tai ainakaan siitä maksaminen) ei tunnu kiinnostavan, ja toimittaja sitten utelee, että jos liikenne ei toteudu, niin mitä niille junille tapahtuu. Kun riittävän kauan jatkaa kyselyä kuin pieni lapsi, että mitä jos ja niin mutta mitä jos ja entä jos, niin loppujen lopuksihan ainoa vastaus on, että ne junat menee sitten metallinkierrätykseen, jos ei niille mitään käyttöä ole.

Jos tässä on kyse tuosta, niin se on aika erilainen tilanne kuin sellainen keskustelu, jossa jonkun Mynämäen kunnanpomo sanoo, että ei meillä ole X euroa tuohon ja Lähijunaoy:n ukko vastaa, että haluatko että pannan junat paaliin, hä. Tuskin tilanne sellainen on oikeasti.
 
  • Tykkää
Reaktiot: JE
Turun sanomien juttu on maksumuurin takana mutta otsikko antaa ymmärtää että Lähijunat OY:ssä on saatu itkupotkuraivarit kun osa kunnista joille palvelua on tarjottu ei ole lähdössä mukaan ja nyt lähijunat OY uhkaa romuttaa vr:ltä ostamansa lähijunat. En ehkä ymmärrä miten tälläinen ajatusmaailma voisi toimia. Se ehkä toimii hiekkalaatikolla jossa viisivuotias ilmoittaa lähtevänsä kotia kun muut ei halua leikkiä hänen säännöillään

https://www.ts.fi/uutiset/6202598
Samaa ajattelin. Yrittäjien motiivina näyttää olevan se, että he haluaisivat ajaa junilla huvikseen lähiliikennettä ja siinä sivussa ottaa muutamia matkustajiakin. Ja nyt kun kunnat realistisesti ilmoittavat ettei tosiasiallisia rahkeita hommaan ole ja rahaa ei tipu, niin käyttäytyminen muuttuu tällaiseksi epäkypsäksi uhkailuksi. Ovat tainneet haukata liian ison palan optimistisuudessaan.
 
  • Tykkää
Reaktiot: JSL
Olen lukenut jo vuosia sitten että jos halutaan yleisön käyttävän joukkoliikennettä enemmän, pitää joukkoliikenteen tarjonnan oltava riittävän hyvä. Juna tai bussi muutaman kerran ruuhka-aikoina i riitä, vaan ruuhkan ulkopuolellakin pitää olla riittävä tarjonta, ihmisillä kun on erilaisia matkustustarpeita. kaikki eivät noudata toimistotyöaikaa, työajat ovat joustavia, on vuorotyötä, on koululaisia, opiskelijoita, myös linjojen varrella sijaitsevilla matkailukohteillakin on käyttäjänsä. Jos lähijuna Hesasta Hankoon kulkisi tunneittain, houkuttelisi pelkkä tarjonta yhä useampia radanvarsitaajamien asukkaita jättämään oman auton käyttämättä, toisi matkailunähtävyyksiin lisää kävijöitä (tosin kunnan matkailutoimen pitää silloin yhteistyössä kohteiden kanssa mainita joukkoliikenneyhteydestä, ennen mainintaa pysäköintipaikoista, kävelyreitistä asemalta/pysäkiltä ennen ajo-ohjeita autoilijoille).
Alussa tämä vaatii yhteiskunnan tukea, mutta vuosien kuluttua lipputulot kattavat liikenteen menot.
Ja jos vielä saadaan asemataajamien lähellä olevilta alueilta liityntäliikenne asemille, niin vielä parempi. Kaikki tämä edellyttää myös yhteistyötä matkalippujen kanssa, lippujen ostamisen helppoutta niin työ- kuin myös vapaa-ajan matkustajien suhteen.
Osa junista voisi olla VR'n , osa Lähijunien liikennöimiä, osa vuoroista voisi olla Helsinki - Karjaa ja Karjaa - Hanko, osa Helsinki - Hanko, suoria. Myös Siuntio, Inkoo ja Karjaa hyötyisivät tästä.
 
Viimeksi muokattu:
Joukkoliikenteen käytettävyys on maankäyttökysymys. Pysäkkien, seisakkeiden ynnä muiden välittömässä läheisyydessä pitää olla asuntoja, työpaikkoja, palveluita sun muita ja vasta sitten voidaan miettiä että millaisilla linjapalveluilla nämä palvelupaikat yhdistetään. Suomessa osataan erinomaisesti haaskata kalliit rautatieprojektit jättämällä aseman viereen ties mitä joutomaita ja lähimetsiä, eikä mitään kunnon maankäyttöä joka palvelee suuria ihmismassoja. Ihmisten odotetaan kuitenkin liikkuvan autolla, ja muu liikkuminen on köyhille tai harrastajille.
 
Takaisin
Ylös